Tips på fiskar till ett 100 liters

#1 - 19 maj 2004 09:26
Jag behöver lite åsikter och tips om fisksammansättningen i ett 100 liters.

Jag hade tänkt mig:

2 Palettciklider
2 Guldgurami
Något stim med någon tetra te.x Kongotetra (fast jag tror den blir för stor??) Rödmunstetra, Glastetra eller Serpaetetra
3 st Siamesiska algätare
5 MetallPansarmalar
1 Ancistrus

Det känns som det blir lite för mycket fisk, så jag behöver lite tips om jag ska skippa någon fisksort och också om ni har tips på andra kombinationer ihop med palettciklider och guldgurami.

Johanna [:)]
#2 - 19 maj 2004 09:30
Det är en väldig massa fisk för 100L.
#3 - 19 maj 2004 09:35
Ja jag vet, det är därför jag behöver tips om vilka jag ska skippa. Jag har lite beslutsångest.

Än så länge är ju akvariet tomt eftersom jag inte riktigt kan bestämma mig för vilka fiskar jag ska köpa.
#4 - 19 maj 2004 10:20
En sydamerikanskt akvarium är ALLTID bäst...
Alltså:
1. En grupp Apistogramma - 1 hane, 2-3 honor (det kan vara svårt att få affärerna att sälja annat än par - tjata!).
2. 6-8 trevliga Corydoras.
3. 100 liter är i minsta laget för ett par ancistrus, men det kan gå. Annars finns ju otocinclus och parotocinclus. Eller svindyra zebror...
4. Ett stim små stillsamma tetror. Svart neon, kanske. Rödmunstetror är vansinnigt snygga, men behöver lite simutrymme. Serpatetror kan vara lite elaka mot varann - kolla fenorna.
mvh Daniel

#5 - 19 maj 2004 10:40
daniel60 det var inte det hon undrade över, alla tycker olika om vad som är bäst.

Och nu ville hon ju ha guldgurami.

Jag skulle skippa Pansarmalarna eftersom dom inte är ifrån asien, men dom andra är det.

Det är bara min åsikt (daniel60) [;)]
#6 - 19 maj 2004 10:44
Vad tror ni om man har 2 palettciklider, 2 guldgurami, 6 corydoras och kanske 15 tetror?
Får det plats tror ni?
Har ni tips på andra lugna tetror (inte kardinal eller neon)
Pansarmalarna vill jag inte skippa, men jag får nog skippa dom siamesiska algätarna.

Johanna
#7 - 19 maj 2004 10:48
Vilken av Corydoras ? finns ju i varierande storlek :-)

1cm fisk/liter för fiskar som blir under 10cm långa tror jag man brukar räkna.
#8 - 19 maj 2004 10:55
Jag hade tänkt mig metallpansarmalar.
Finns det några malar som är från Asien?
#9 - 19 maj 2004 10:58
Jag har inte lyckats hitta några normal stora malar ifrån asien bara sådana som blir typ 1,5m.

Metallpansar malen blir ju typ 8cm men jag vet ju inte hur snabbt dom växer.

Men du kan ju köpa dom små nu och börja spara till ett större akvarie [;)]
#10 - 19 maj 2004 11:07
Precis vad jag tänkte. Metallpansarmalarna jag haft förut har växt väldigt långsamt och dom är ju inte så stora när man köper dom. Och det blir nog ett större akvarium så småningom också.

Jag kollade runt lite här på olika fiskar. Finns det några rasboror eller barber som stimmar någorlunda bra som man kan ha istället för tetrorna. Eller blir det för fullt i karet då?
#11 - 19 maj 2004 11:08
Jag tycker kopparbarben är fin.
#12 - 19 maj 2004 11:12
Ja den är jättefin! Jag har haft 2 st förut. Det är väldigt trevliga fiskar.
Jag tycker också Drottningrasboran är fin, men efter vad jag läst om den här på zoopet så kanske den inte passar så bra med dom övriga firrarna jag tänkt mig.
#13 - 19 maj 2004 11:35
Finns ju botiaarter.. Dom är asiater..

Varför inte 2 paletter, tetror (10 st), 5 siamesikt algätare och helst fler än 2 gurami då de ofta blir elaka mot varandra om man bara har ett par... Eller rättare sagt, hanen blir elak mot honan...

Tänk bara på att inte köpa alla samtidigt...
#14 - 19 maj 2004 11:36
Jag tycker du verkligen ska överväga om du vill ha palettciklider. Dom är ju jättevackra men kan bli väldigt jobbiga mot dom andra fiskarna. Kanske ska du söka upp ett par från en privatperson som du vet "funkar ".

A tycker nog också du ska skippa några av "malarna"/algätarna, ev siamensis. Fast dom är rätt trevliga annars.
#15 - 19 maj 2004 11:48
Jag trodde att guramisarna blev elaka mot varandra om dom var fler än 2. Om man har två honor och två hanar, funkar dom bättre då eller ska det vara fler honor till en hanne?

Jag har hört att paletter kan vara aggressiva. Men jag har haft paletter förut och dom var snälla som lamm, men jag hade kanske tur.

Jag behöver ju ha lite algätare och malar annars gror ju karet igen med alger. Frågan är hur många som verkligen behövs.....

Tetror finns ju em sån massa olika som är supersnygga, jösses vad svårt det är att bestämma sig.
#16 - 19 maj 2004 12:58
Själv har jag mosaikgurami, 2 honor och en hane. Jag har fått för mig att det är bra med flera honor till varje hane, och helst bara en hane per akvarium. Det är vad jag har hört i alla fall och hos mig funkar det jättebra.

När det gäller tetror så har jag 15 svart fantomtetra. De är himla snygga och väldigt lugna. Blir nästan lite för lugnt med dem och guramina, så något lite piggare kan nog va bra till, jag har bara dem och två ancistrus (i ett 100 liter). Fast bilden på fantomerna här på zoopet är inte särskilt bra, de är mycket finare i verkligheten.
#17 - 19 maj 2004 12:59
Paletter är oftast aggresiva när dom vaktar rom/yngel och det gör dom i princip hela tiden. Jag rekommenderar inte paletter tillsammans med "sällskapsfisk" i 100 liter. Jag har upptäckt att flera här på forumet som valt att lyssna på dom som säger att det går bra sedan har konstaterat att det inte var någon bra lösning.
#18 - 19 maj 2004 13:17
Jag väntar nog med paletterna då tills jag köper ett större akvarium.
Då kanske jag istället får plats med ett gäng Kongotetror tillsammans med guramisarna. Kan det funka tror ni?
#19 - 19 maj 2004 13:26
daniel60 det var inte det hon undrade över, alla tycker olika om vad som är bäst.

Tur är väl det! Men fördelen med SA är att det är superenkelt att plocka ihop flera olika fiskar från samma del av världen, om man nu bryr sig om sånt. Pansarmalar, tetror, ancistrus och apistogrammor (eller åtminstone fjärilsciklid) finns ju in varenda liten zooaffär. Ihop med gurami kanske någon rasbora skulle kännas mer "rätt".
Jag skulle skippa Pansarmalarna eftersom dom inte är ifrån asien, men dom andra är det.

Tetror? Ancistrus? Palettciklid?

Och Johanna - med lagom mycket ljus, växter som trivs, försiktig matning, inte för många fiskar och bra vatten (lite nitrat) kan du slippa algproblem även utan siameser (om du nu inte vill ha såna).

mvh Daniel
#20 - 19 maj 2004 13:44
Jag har ärligt talat inte tänkt alls på om firrarna kommer från samma världsdel. Men det kanske skulle vara idé att testa det.

Kanske firrar som är ifrån samma biotop som guramisarna då, om paletterna inte blir så bra i mitt kar.

Jag får nog tänka om lite då och utgå från guramisarna som jag först och främst vill ha.

Jättekul med så många svar och tips på mina frågor, det är så kul att kunna diskutera fram och tillbaks och komma på den bästa lösningen för mitt akvarium.

Jag har aldrig riktigt lyckats få till det så att jag inte får några alger, så jag måste nog ha någon algätare, dessutom tycker jag dom är så fina.

#21 - 19 maj 2004 17:56
Mosaikgurami går bra att ha fler än en hane i akvariet jag har själv 2st iofs så har jag 4 honor.
Och om man är orolig när det gäller palletter så kan man ju köpa några honor bara.

P.s Anledningen till att jag sa att det gick var att jag själv har det utan problem.

Alla har olika erfarenheter av allt. [;-)]

Eftersom du vill ha gurami:

För att hitta fiskar ifrån tex asien i fisk biblioteket på zoopet:
Sett ursprung på Asien
Sett fiskens längd på 5-10 (med tanke på ditt akvarie)

Sedan är det i princip bara att välja.
Tänk dock på att välja fiskar som tycker om ungefär samma typ av vatten
#22 - 19 maj 2004 18:55
Jag vet inte hur långt ditt akvarium är, men Kongotetran blir ganska stor och mår bäst med ett akvarium som är minst en meter långt.
Sebrafiskar är livliga rackare. Dom simmar runt och "busar"
#23 - 22 maj 2004 13:34
Ett tips jag fått om guramis är att man kan ta och skippa hannen helt, och ha ett par tre el. fler honor, om man inte tänkt sig att de ska leka så klart.

Någon som har erfarenhet av detta?
#24 - 22 maj 2004 13:36
Nackdelen med att bara ha honor är att dom inte färgar ut ordentligt.

Och så mister man ju undret när dom morphar :-)

Annons