tips på fiskar till 54 l

#1 - 9 oktober 2005 13:42
hej!
jag köpte ett nytt akvarium förra veckan på 54 liter.
nu undrar jag hur många fiskar man kan ha samt vilka sorter som lämpar sig bäst.
är även tacksam för tips på lättskötta malar.

hälsningar/maja
#2 - 9 oktober 2005 16:05
ett stim kardinaltetror och ett gäng körsbärsräkor till exempel.

guppy platy kan du också ha.
#3 - 9 oktober 2005 16:06
.

[QUOTE=majsie]hej!
jag köpte ett nytt akvarium förra veckan på 54 liter.
nu undrar jag hur många fiskar man kan ha samt vilka sorter som lämpar sig bäst.
är även tacksam för tips på lättskötta malar.

hälsningar/maja[/QUOTE]

Jag har metallpansarmalar som golvstädare, ancictrus dolichopterus som algätare och sen har jag platys som bara är vackra att se på!

Lycka till
#4 - 9 oktober 2005 16:22
man kan ha guppys bla molly sorgmanteltetror jag skulle nog ha ca 10-12 fiskar + räkor eller algätare
#5 - 9 oktober 2005 17:56
Kan man ha pakistanbotia i ett 50 liters? Till att börja med? Sen flytta över till ett större när de blir för stora?
#6 - 9 oktober 2005 18:32
har man fiskar i ett "för litet" kar hämmas väl deras utveckling... eller har jag fel?

Jag skulle inte ha fisk som rekommenderas ha större volym i ett mindre akvarium!
#7 - 15 oktober 2005 12:42
man kan också ha svärdbärare, dvärggurami, guldbarber, koppartetror o en groda
#8 - 15 oktober 2005 13:41
Tjena !

Vi har ett 54-liters med Neontetror,Guppy, Kerritetror & Platy
#9 - 15 oktober 2005 14:55
Du kan ju alltid ha 1 kampfisk hane.[:-131]
#10 - 15 oktober 2005 16:45
jag har ett 54l mad guppu det funkar bra
#11 - 15 oktober 2005 18:45
vissa handlare rekomendera varm paroonhajar de blir väl bara 12......................................................................................................................................................................................dm eller ngt...
Bara skojade men räkor och ngra städare av Corydoras hastatus
#12 - 15 oktober 2005 18:55
[QUOTE=peterhaack]vissa handlare rekomendera varm paroonhajar de blir väl bara 12......................................................................................................................................................................................dm eller ngt...[/QUOTE]

250cm
#13 - 16 oktober 2005 06:42
Ja, vissa handlare vill bara sälja.
Frågade för inte så länge sen om fiskar till mitt 50 liters. Han sa att alla fiskar passar och att det är bara att byta ut dem när de vuxit och blir förstora..... Bara??
(Det var inte min lokala zoobutik)
#14 - 16 oktober 2005 09:50
54 liter skulle nog valt ett antal indianplaty och nån mal ex. ancistrus. behövs inget mer platyna lyser upp hela akvariet.
#15 - 16 oktober 2005 11:31
Du skulle ju kunna ha ett fjärilsciklid par..:D ..

Dom är ju hur fina som helst..
#16 - 16 oktober 2005 12:42
eller kanske en liten grupp med snäcklekare? kanske 1 hane 2 honor?
#17 - 16 oktober 2005 13:04
Snäcklekare dom är ju skit söta..!!!!:D :) :)
#18 - 22 november 2005 14:33
Ja har ett 54L akvarium jag har serpatetror, sorgmanteltetror, guppis (hade en groda som dog i morse) en liten ål (den blir bara typ 1 dm lång) en mal å så en scalar som nu är sjuk (hade 2 till men båda har dött)
#19 - 22 november 2005 16:33
platy, guppy, räkor, tetror, kampfisk
#20 - 22 november 2005 17:55
har med ett 54L som huserar några albino pansarmalar (metallpansarmalar), en ancistrus och en platy-pimp med två fruar samt en MASSA växter. än så länge funkat hur bra som helst! pansarmalar är så jäla perfekta; äter gammal mat på botten och är roliga att kika på =)
lycka till!!
#21 - 22 november 2005 22:21
Hej majsie!

I ett 54 liters akvarium kan man ha:

En kampfisk. Antingen siamesisk kampfisk eller fredlig kampfisk:

http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=233
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=232

Platy. Väldigt trevliga fiskar. Du kan ha 2 honor och en hane: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=38

Endlers "guppy" (är inga guppys, heter bara så) är mycket fina och lättskötta småfiskar som dock är lite svåra att få tag på ibland. Precis som med platy ska de vara fler honor en hanar.

Dvärgkardinalfiskar. Mycket fina stimfiskar: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=987

Som algätare kan du ha ett litet gäng räkor.

Eller så kan du satsa på att göra ditt akvarium till ett snäcklekare-akvarium. Men då får du inte blanda dem med en massa andra arter för att de vill ha en helt annan miljö än ovannämnda fiskar: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=117

Om du går till: http://www.zpet.se/fiskar/index.php och skriver t ex ordet "tetra" i rutan kan du sen läsa om de olika tetra-arternas egenskaper och behov. Samma sak för andra fiskar som du är nyfiken på. Det är alltid bäst att läsa på innan man skaffa sig en fisk så man kan undvika att göra misstag.

Läs även "Start av akvarium": http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84 Det är viktigt information.

Lycka till!
#22 - 22 november 2005 22:26
Hallå folk! Jag blir deprimerad när jag läser vad några av er skriver :(

Ett 54 liter sakvarium är ganska liten och att hålla några av de arterna som ni nämner i ett sånt borde klassas som djurplågeri!

Ancistrusar som kan bli hela 13 cm ska absolut inte leva i så små akvarier, utan behöver mer än dubbelt så stort för att trivas: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=315

Pakistanbotior behöver minst 100 liter och dessutom är de stimfiskar, vilket innebär att man måste ha flera stycken för att de ska trivas: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=844

Black Molly ska man inte heller ha i ett 54 liters akvarium. Plus att de kan vara ganska känsliga: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=35

Svärdbärare är inte heller att rekommendera eftersom de är ganska aktiva och kan bli rätt stora. Platy är mycket lämpligare.

Virran: Scalarer kan bli hela 16 cm och behöver minst 275 liter!!! Inte konstigt att dina dör: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=196

Metal pansarmalar blir 8 cm långa som vuxna. Man får i så fall välja en mindre art istället. De vill gärna vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Har man ett akvarium i 50 liters klassen tycker jag att man helst ska satsa på algätande räkor istället. De är jättesöta och effektiva.

Fiskar är inga prydnadssaker, utan de är levande varelser och de har behov som man måste ta hänsyn till i fall man vill ha dem hemma hos sig.
#23 - 22 november 2005 22:31
[QUOTE=batski]Virran: Scalarer kan bli hela 16 cm och behöver minst 275 liter!!! Inte konstigt att dina dör: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=196[/QUOTE]

kanske blir 16cm långa men blir desto högre.
"vanliga" skalarer vill ha 45cm simhöjd och altum skalarer vill ha hela 60cm simhöjd då dom kan bli 30cm höga läst att dom kan bli 50cm höga i naturen.
#24 - 22 november 2005 23:00
[QUOTE=batski]Ancistrusar som kan bli hela 13 cm ska absolut inte leva i så små akvarier, utan behöver mer än dubbelt så stort för att trivas:

Metal pansarmalar blir 8 cm långa som vuxna. Man får i så fall välja en mindre art istället. De vill gärna vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Har man ett akvarium i 50 liters klassen tycker jag att man helst ska satsa på algätande räkor istället. De är jättesöta och effektiva.

Fiskar är inga prydnadssaker, utan de är levande varelser och de har behov som man måste ta hänsyn till i fall man vill ha dem hemma hos sig.[/QUOTE]

jag håller helt och hållet med dej om att att fiskar är levande varelser och inte prydnadssaker. blir nästan lite ledsen när man får en utskällning som heter duga. enligt artbeskrivningen om metallpansisen här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 är 60L att rekommendera....och jag har 54L med få invånare, vilket jag anser kunna vara helt okej. få invånare har jag för att de firrar som bor där ska få det svängrum de behöver. dom blir lika stora som platysarna....

sen appropå ancistrusen så var det en fiskhandlare som sa att den här är bra för din burk ta den...och han visste storleken jag hade. sen när jag läste om malen så märkte jag att det var för litet för han. men än så länge är han ca 3cm lång och jag tänker skänka han till en med större burk när han växt till sig lite grann. än så länge verkar han trivas fint vad jag kan se iaf. efter honom blir det räkor =)

men som sagt håller helt och hållet med dej när det gäller dina åsikter och vissa är rent ut sagt barbariska mot sina firrar....keep up the spirit!! :)
#25 - 23 november 2005 09:04
[QUOTE=Pechvogel]jag håller helt och hållet med dej om att att fiskar är levande varelser och inte prydnadssaker. blir nästan lite ledsen när man får en utskällning som heter duga. enligt artbeskrivningen om metallpansisen här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 är 60L att rekommendera....och jag har 54L med få invånare, vilket jag anser kunna vara helt okej. få invånare har jag för att de firrar som bor där ska få det svängrum de behöver. dom blir lika stora som platysarna....

sen appropå ancistrusen så var det en fiskhandlare som sa att den här är bra för din burk ta den...och han visste storleken jag hade. sen när jag läste om malen så märkte jag att det var för litet för han. men än så länge är han ca 3cm lång och jag tänker skänka han till en med större burk när han växt till sig lite grann. än så länge verkar han trivas fint vad jag kan se iaf. efter honom blir det räkor =)

men som sagt håller helt och hållet med dej när det gäller dina åsikter och vissa är rent ut sagt barbariska mot sina firrar....keep up the spirit!! :)[/QUOTE]

Hej Pechvogel!

Vad bra att vi är överrens!

Beträffande ancistrusen känner jag nästan igen situationen. Det verkar som om många fiskhandlare skiter fullständigt i fiskarna och vill bara sälja :( Du är tyvärr inte ensam om att ha fått helt galen "information" i fiskaffären. Men jag utgick ifrån det du skrev och jag tycker det är olämpligt att rekommendera ancistrus till någon som precis har skaffat sig ett 54 liters akvarium.

Vad gäller pansarmalarna förstår jag hur du har tänkt. Fast jag tycker ändå du borde ha valt en mindre art. Det finns många corydoras-arter som inte blir större än 4-5 cm. Sex liter är ändå en rätt så stor volymskillnad när det rör sig om så små volymer. Själv tycker jag att akvarier känns trånga när det bor "för stora" fiskar i dem. Men jag blir glad att höra att du bryr dig om fiskarna. Större akvarium på gång kanske? :)

Lycka till med dina fiskar!
#26 - 23 november 2005 09:09
Du kan ju alltid höra med akvarieaffären om de har policy att ta tillbaka fiskar som har blivit för stora för ditt akvarium.
#27 - 23 november 2005 11:09
Jag har också ett 54 liters akvarium. Just nu simmar enbart en ensam paradisfisk omkring i det. Vilka fiskar kan tänkas passa bra med min paradisfisk?

Så här är mitt akvarium inrett.
#28 - 23 november 2005 11:22
Har precis tagit över en ancistrus, två svärdbärare och en black molly från grannen, dom är nu tillsvidare bosatta i mitt 54l kar, litet men bättre än deras förra hem där dom delade ett 15l kar med gyppy och några kardenaltetror, allt detta inköpt efter att handlaren föreslagit denna blandning för just detta akvarie, bara intresserad av pengar kanske?!?!
#29 - 23 november 2005 12:49
[QUOTE=anna.b]Har precis tagit över en ancistrus, två svärdbärare och en black molly från grannen, dom är nu tillsvidare bosatta i mitt 54l kar, litet men bättre än deras förra hem där dom delade ett 15l kar med gyppy och några kardenaltetror, allt detta inköpt efter att handlaren föreslagit denna blandning för just detta akvarie, bara intresserad av pengar kanske?!?![/QUOTE]

Grrr jag blir så upprörd över alla dessa oseriösa idioter till fiskhandlare!!! Det borde vara straffbart!
#30 - 23 november 2005 12:56
[QUOTE=Polabear]Jag har också ett 54 liters akvarium. Just nu simmar enbart en ensam paradisfisk omkring i det. Vilka fiskar kan tänkas passa bra med min paradisfisk?

Så här är mitt akvarium inrett.[/QUOTE]

Hej!

Vad är det för art på din paradisfisk? Här på zoopet finns det info om 2 olika arter:

Macropodus opercularis: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=240
Pseudosphromenus dayi: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=668

De trivs nog ihop med lugnare fiskar. Eftersom de kommer från Asien tycker jag det skulle se bra ut med ett litet stim rasboror. Men som du kan läsa på infosidorna är ditt akvarium alldeles för litet för paradisfiskar...
#31 - 23 november 2005 14:58
[QUOTE=batski]
Hej Pechvogel!

Vad bra att vi är överrens!

Beträffande ancistrusen känner jag nästan igen situationen. Det verkar som om många fiskhandlare skiter fullständigt i fiskarna och vill bara sälja :( Du är tyvärr inte ensam om att ha fått helt galen "information" i fiskaffären. Men jag utgick ifrån det du skrev och jag tycker det är olämpligt att rekommendera ancistrus till någon som precis har skaffat sig ett 54 liters akvarium.

Vad gäller pansarmalarna förstår jag hur du har tänkt. Fast jag tycker ändå du borde ha valt en mindre art. Det finns många corydoras-arter som inte blir större än 4-5 cm. Sex liter är ändå en rätt så stor volymskillnad när det rör sig om så små volymer. Själv tycker jag att akvarier känns trånga när det bor "för stora" fiskar i dem. Men jag blir glad att höra att du bryr dig om fiskarna. Större akvarium på gång kanske? :)

Lycka till med dina fiskar![/QUOTE]

brabra!! :) du verkar ha stenkoll så jag ska hänga i din rockärm nästa gång jaag funderar på nåt! försökte skicka med bild på mitt fina lilla fiskhem men hittade inte "infogabildfunktionen" så du slapp :P

klart man funderar på större. har haft stort när jag var barn i många år och då lärdes man upp av den lokala zoo-handlaren (dags att programmera om hjärnan minsann). så nån gång nästa år när ekonomin stabiliserat sig kommer en stor växtburk inhandlas tippar jag på :D weee!!!

ha en bra kväll :)
#32 - 23 november 2005 15:00
[QUOTE=gunpowderboy]Du kan ju alltid höra med akvarieaffären om de har policy att ta tillbaka fiskar som har blivit för stora för ditt akvarium.[/QUOTE]

jag ska nog aldrig mer handla där eftersom det inte var det enda fel som sprutade ur dennes mun (jäfla tur att zoopet finns). men jag tänkte höra med ett par andra ställen här i stan som jag VET (ja visst) är bra ställen....ligger längre bort men så värt att fara runt lite :)
#33 - 23 november 2005 16:01
[QUOTE=batski] Men som du kan läsa på infosidorna är ditt akvarium alldeles för litet för paradisfiskar...[/QUOTE]

Före jag hade akvariumet simmade den omkring i en guldfiskskål med en till paradisfisk! :( Som total nybörjare köpte jag de två fiskarna av ett par riktiga nötter som driver en akvariebutik i min stad. De sa att det gick utmärkt att ha paradisfiskar i en skål på bara några liter i volym. Eftersom fiskarna jagade varandra hela tiden gav jag tillbaka den ena till affären. Jag läste på internet om paradisfiskar och insåg snabt att en skål verkligen inte var bra, vilket var anledningen till att jag skaffade akvariumet. Om den får vara ensam paradisfisk i ett 54l akvarium utan artfränder så är det åtminstone betydligt bättre än stackarens förra hem.
#34 - 23 november 2005 17:11
angående räkor så är de mycket roligare och sötare i verkligheten än på bild![:-106]
#35 - 23 november 2005 17:20
[QUOTE=akan]angående räkor så är de mycket roligare och sötare i verkligheten än på bild![:-106][/QUOTE]

DEFINITIVT men är ena jäklar på å gömma sej :rolleyes:
#36 - 23 november 2005 17:23
vilka räkor är de tuffaste i gänget då? bad boys så att säga ;)
#37 - 23 november 2005 17:26
amanoräkor kan va rätt tuffa.
har en för tillfället som halvt om halvt knuffar bort platyn ibland.

dock ska amanoräkor helst gå i grupp så min ska få nytt hem snart.

körsbär är lite mer avvaktande pga sin ringa storlek upp till 2.5cm men är vackert rödfärgade och klart snyggare än amano.
#38 - 23 november 2005 17:53
[QUOTE=Raven]amanoräkor kan va rätt tuffa.
har en för tillfället som halvt om halvt knuffar bort platyn ibland.

dock ska amanoräkor helst gå i grupp så min ska få nytt hem snart.

körsbär är lite mer avvaktande pga sin ringa storlek upp till 2.5cm men är vackert rödfärgade och klart snyggare än amano.[/QUOTE]

typist, kan dom inte båda va snygga och tuffa ;)
får nog bli lite körsbär snart. ska bara ta reda på var dom har sådana i sortementet....
#39 - 23 november 2005 18:32
[QUOTE=Pechvogel]brabra!! :) du verkar ha stenkoll så jag ska hänga i din rockärm nästa gång jaag funderar på nåt! försökte skicka med bild på mitt fina lilla fiskhem men hittade inte "infogabildfunktionen" så du slapp :P[/QUOTE]

Det får du gärna göra :) Jag försöker skaffa mig så mycket kunskap jag bara kan. Synd med bilden.

[QUOTE=Pechvogel]så nån gång nästa år när ekonomin stabiliserat sig kommer en stor växtburk inhandlas tippar jag på :D weee!!![/QUOTE]

:D

[QUOTE=Pechvogel]ha en bra kväll :)[/QUOTE]

Tack detsamma :)
#40 - 23 november 2005 18:41
[QUOTE=Polabear]Före jag hade akvariumet simmade den omkring i en guldfiskskål med en till paradisfisk! :( Som total nybörjare köpte jag de två fiskarna av ett par riktiga nötter som driver en akvariebutik i min stad. De sa att det gick utmärkt att ha paradisfiskar i en skål på bara några liter i volym. Eftersom fiskarna jagade varandra hela tiden gav jag tillbaka den ena till affären. Jag läste på internet om paradisfiskar och insåg snabt att en skål verkligen inte var bra, vilket var anledningen till att jag skaffade akvariumet. Om den får vara ensam paradisfisk i ett 54l akvarium utan artfränder så är det åtminstone betydligt bättre än stackarens förra hem.[/QUOTE]

Dessa j*vla akvariebutiker!!! Om det rör sig om Macropodus opercularis (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240) så kan inte vuxna hanar samsas i samma akvarium.

Visst är 54 liter bättre än en liten skål. Jättebra att du tog tag i saken! Du kanske kan hitta ett större begagnat akvarium nån gång. Jag köpte mitt 250 liters begagnat komplett med allting och är väldigt nöjd med det :)

Lycka till!
#41 - 23 november 2005 23:26
[QUOTE=batski]Det får du gärna göra :) Jag försöker skaffa mig så mycket kunskap jag bara kan. Synd med bilden.
[/QUOTE]

gutt!! titta jag fixade en länk: http://g.helgon.net/Gallery/{241/{24177D71-503A-43A1-97A2-310374829A82}.jpg
kanske behövs kopieras till ett nytt fönster, jag vet inte :/

förresten....du som bor nära herkules (i gbg?) säljer dom körsbärsräkor där??

weo!
#42 - 23 november 2005 23:30
[QUOTE=Pechvogel]du som bor nära herkules (i gbg?) säljer dom körsbärsräkor där??[/QUOTE]

japp men ibland är dom slut.
men det går ju å ringa till dom och fråga
#43 - 24 november 2005 00:10
[QUOTE=Raven] japp men ibland är dom slut.
men det går ju å ringa till dom och fråga[/QUOTE]

ja det är klart!!
#44 - 24 november 2005 01:49
[QUOTE=Pechvogel]titta jag fixade en länk: http://g.helgon.net/Gallery/{241/{24177D71-503A-43A1-97A2-310374829A82}.jpg
kanske behövs kopieras till ett nytt fönster, jag vet inte :/[/QUOTE]

Snyggt! Jag gillar roten!
#45 - 24 november 2005 02:43
[QUOTE=batski]Snyggt! Jag gillar roten![/QUOTE]

man tackar :) växterna är större nu med och gummisnodden borta. har även planer på en låg "markväxt" som ska växa över bakre delen av gruset. spanat in en riktigt fin variant på firren.com som jag inte minns namnet på =P...lummigt värre=helt min stil!!
#46 - 24 november 2005 10:34
[QUOTE=Pechvogel][QUOTE=Raven] japp men ibland är dom slut.
men det går ju å ringa till dom och fråga[/QUOTE]

ja det är klart!![/QUOTE]

du kan kolla med zoomässan i kungsbacka med, dom brukar ha 3-4 olika räksorter
#47 - 24 november 2005 10:38
[QUOTE=Pechvogel][QUOTE=batski]Snyggt! Jag gillar roten![/QUOTE]

man tackar :) växterna är större nu med och gummisnodden borta. har även planer på en låg "markväxt" som ska växa över bakre delen av gruset. spanat in en riktigt fin variant på firren.com som jag inte minns namnet på =P...lummigt värre=helt min stil!![/QUOTE]

Nej det är riktigt, det ska inte vara någon gummisnodd. Det är snyggt med låga markväxter. Jag har sagittaria subulata och den sprider sig :)
#48 - 24 november 2005 10:47
[QUOTE=batski]
Endlers "guppy" (är inga guppys, heter bara så) är mycket fina och lättskötta småfiskar som dock är lite svåra att få tag på ibland. Precis som med platy ska de vara fler honor en hanar.
[/QUOTE]

Nu har du nog fått nått om bakfoten... endlers är definitivt guppy. Sen att det diskuterats en del annat är en sak. Men dom kommer nog aldrig att bli en egen art, utan förbli guppy.

/johan
#49 - 24 november 2005 11:09
[QUOTE=jower]Nu har du nog fått nått om bakfoten... endlers är definitivt guppy. Sen att det diskuterats en del annat är en sak. Men dom kommer nog aldrig att bli en egen art, utan förbli guppy.

/johan[/QUOTE]

Jaha? Jag har faktiskt läst på (minst) en sida om endlers att de var besläktade men inte samma art...
#50 - 24 november 2005 13:11
[QUOTE=jower]
du kan kolla med zoomässan i kungsbacka med, dom brukar ha 3-4 olika räksorter[/QUOTE]

det ska jag definitivt tänka på!! :)
Bilagor:
#51 - 24 november 2005 13:16
[QUOTE=batski]Nej det är riktigt, det ska inte vara någon gummisnodd. Det är snyggt med låga markväxter. Jag har sagittaria subulata och den sprider sig :)[/QUOTE]

neh, och nu har ju rötterna tatt sig också....
ja den är söt...tror dock att den kan vara lite för hög för mej....hittat en finblandig sak som max blir 3cm...
#52 - 24 november 2005 15:02
[QUOTE=Pechvogel]ja den är söt...tror dock att den kan vara lite för hög för mej....hittat en finblandig sak som max blir 3cm...[/QUOTE]

Låter bra! Vad heter den? Lycka till med växtligheten!
#53 - 24 november 2005 16:00
[QUOTE=batski]Låter bra! Vad heter den? Lycka till med växtligheten![/QUOTE]

Hemianthus callitrichoides, mycket söt i min smak =)
lycka till själv....
by the way, ska nog skänka min ancistrus till herkules (eftersom du är kräsen ;) nästa vecka då han börjat mobba mina corydoras rejält. är väl revirbeteendet som börjar arta sig. tråkigt, men antagligen bäst för alla parter. jävla skit-så-kallade-zoologer som bara tänker med pengasinnet...bleh!!
fortsatt gröda till dej!
#54 - 24 november 2005 16:58
[QUOTE=Pechvogel]by the way, ska nog skänka min ancistrus till herkules (eftersom du är kräsen ;) nästa vecka då han börjat mobba mina corydoras rejält. är väl revirbeteendet som börjar arta sig. tråkigt, men antagligen bäst för alla parter. jävla skit-så-kallade-zoologer som bara tänker med pengasinnet...bleh!!
fortsatt gröda till dej![/QUOTE]

Tack! Ja verkligen :/ Skulle det verkligen skada dem så mycket att vara seriösa?

Jag antar att den stackar'n tycker corysarna är lite för närgångna. Du kan alltid annonsera här på zoppet och kolla om det är någon med ett lämpligt akvarium som vill ta emot henne/honom. Hoppas et löser sig!
#55 - 24 november 2005 17:40
[QUOTE=batski]Tack! Ja verkligen :/ Skulle det verkligen skada dem så mycket att vara seriösa?

Jag antar att den stackar'n tycker corysarna är lite för närgångna. Du kan alltid annonsera här på zoppet och kolla om det är någon med ett lämpligt akvarium som vill ta emot henne/honom. Hoppas et löser sig![/QUOTE]

tänkte se om jag kunde få nån räka i byte....och självklart köpa några extra. min minsta corys är helt deprimerad och ligger och gömmer sig hela tiden....hackkycklingen :( synd att man inte kan ta upp han och pussa lite på han så han blir glad.....svårt med fisk-pepp ;)
#56 - 24 november 2005 17:57
[QUOTE=Pechvogel]min minsta corys är helt deprimerad och ligger och gömmer sig hela tiden....hackkycklingen :( synd att man inte kan ta upp han och pussa lite på han så han blir glad.....svårt med fisk-pepp ;)[/QUOTE]

Ja, tror inte coryn skulle uppskatta den behandlingen ;)
#57 - 24 november 2005 18:08
[QUOTE=batski]Ja, tror inte coryn skulle uppskatta den behandlingen ;)[/QUOTE]

klart han skulle!! ;) jag ger honom mental kärlek genom glaset....hoppas det räcker....
Bilagor:
#58 - 24 november 2005 18:39
[QUOTE=Pechvogel]klart han skulle!! ;) jag ger honom mental kärlek genom glaset....hoppas det räcker....[/QUOTE]

Det låter som en mer fiskvänlig metod :D

Annons