tips på fiskar i räkvas..

#1 - 23 september 2010 18:11
finns det nån liten fisk man kan ha i en räkvas på ca 20 liter?....:)
#2 - 23 september 2010 18:17
Falconer skrev:
finns det nån liten fisk man kan ha i en räkvas på ca 20 liter?....:)

helst inte....men om man måste så får det nog bli en liten liten firre....

ex dvärgtandkarp, någon av de minsta micro rasbororna.....galaxyn kanske....

.
#3 - 24 september 2010 08:12
Du kan ju alltid ha en Pygmé gurami.. :P
#4 - 24 september 2010 08:31
säger som kensa... galxyrasbora eller liknade. nån liten killis kanske men annars nej
#5 - 24 september 2010 09:35
Vet inte vad det står för krav på amandatetra här på zoopet, men jag har dem i ett 20L kar och för mig har det funkat utmärkt =)
#6 - 24 september 2010 09:58
sedan beror ju formen in, ett akvarium på 20L kan få plats med mer fisk än en hög smalvas på 20L.

i ett kar har man längre längd, större vattenyta.

så det beror ju på hur vasen är formad. en långsmal högvas på 20L tror jag inte någon fisk funkar. snäckor och räkor gör ju det däremot.
#7 - 25 september 2010 08:55
Jag kommer antagligen köra på samma typ av vas från ikea som hannesc. Alltså hög och ganska smal. Men galaxyn hur stor blir den? Hittar inte så mycket info om den. Klarar den högsmal vas?
#8 - 25 september 2010 10:32
Jag hade nog ett stim på 20 talet i mina vaser syntes knappt dem blir inte så stora dem små liven...
#9 - 25 september 2010 15:51
20? det låter lite mycket kanske....Men hur många kan man hålla i en 20litersvas och hur vill dom ha det med vatten?
#10 - 25 september 2010 17:45
asså de blir bara nån cm stor. typ som ett yngel :P
#11 - 26 september 2010 04:23
Falconer skrev:
20? det låter lite mycket kanske....Men hur många kan man hålla i en 20litersvas och hur vill dom ha det med vatten?
vatten vill dem ha och ett 20 tal var inte mycket precis tyckte jag, lite tråkigt bara att man inte upptäckte dem då man ville se dem sen får man dra sin egen slutsats av detta...
#12 - 7 oktober 2010 10:37
Vad tror ni om att ha ett par Dario dario med räkorna. Hittar inte så jättemycket info om dom, men dom ser ut att vara rätt så små.:)
Svåra att få tag på? ca pris? Någon som vet nåt om dom?
mvh J
#13 - 7 oktober 2010 12:15
Jag har för mig att det räknas som djurplågeri att ha fiskar i runda behållare, det var ju darför det blev förbjudet med fiskskålar. Tycker att du ska ha räkor i din räkvas.
#14 - 7 oktober 2010 12:41
Jag är absolut emot djurplågeri och skulle inte vilja trycka i fiskar i alltför liten plats, men fiskar som blir runt 1-2 cm kan väl knappast ta skada i en så pass stor vas ändå? Har det inte en del med hur man inreder akvariet/vasen?

Vh Jimmy
#15 - 7 oktober 2010 13:21
nja det tror jag inte är förbjudet. det handlar väl om vilken fisk man har. asså vilket behov av strl fisken behöver. det är ju inte förbjudet att ha en hund i en bur, bara om den är för liten för hunden
#16 - 7 oktober 2010 14:02
hannesc skrev:
nja det tror jag inte är förbjudet. det handlar väl om vilken fisk man har. asså vilket behov av strl fisken behöver. det är ju inte förbjudet att ha en hund i en bur, bara om den är för liten för hunden

Jag kan inte den här lagen, men det verkar konstigt att dom förbjöd skålarna då.
#17 - 7 oktober 2010 14:21
det har väl med insyn att göra. du behöver skärma av en del av karet för att inte stressa fiskarna. svårt att göra i en skål.
#18 - 7 oktober 2010 14:25
Fasen måste jag ha bakgrund runt vasen då :P
#19 - 7 oktober 2010 14:48
Saturnus80 skrev:
Jag kan inte den här lagen, men det verkar konstigt att dom förbjöd skålarna då.

nope, skålar är inte alls förbjudna, går alldeles utmärkt att ha fisk i skål.
om det är rätt sorts fisk......och rätt storlek på skålen.....har en snubbe längre ner
på gatan som hade en rolig skål....200 liter....stor som ev övervuxen badboll....

lagen är egentligen helt galen.

exempelvis (rätta mig gärna om jag har fel) så säger lagen att minimum är 40 liter.
(Vilket skulle döda allt vad nanokar heter), eller anpassad storlek till fiskens krav.

vidare så säger lagen att det skall vara en inredning och BOTTEN som är såsom fiskens
naturliga omgivning, och i ett slag så är hela akvariehobbyn stendöd, det är i praktiken
omöjligt att fixa en botten som är såsom i naturen.

sedan står det att det skall vara en bakgrund på en sida, vilket bli lite lustigt om man har en
skål.....den har bara en sida....ergo...bakgrund över hela....

.
#20 - 7 oktober 2010 15:09
Skålar är förbjudna på det sättet att en djuraffär INTE får sälja skålar.
#21 - 7 oktober 2010 15:12
pikachu skrev:

Var står det?
#22 - 7 oktober 2010 15:15
pikachu skrev:

hmmm......det texten får du nog leta upp......

.
#23 - 7 oktober 2010 15:53
Då bryter nog 90% av alla djuraffärer mot den lagen O.O
#24 - 8 oktober 2010 08:13
Jag läste det i en av Bollmoras månadstidningar för ett tag sedan.. :p

Lite svårt att plocka fram den taxten i så fall.. ;) :p
#25 - 8 oktober 2010 08:20
då har nog bollmoras fattat lite fel tyvärr.
#26 - 8 oktober 2010 09:20
Jag har Boraras Birgittae hos mina C-R räkor, de kompletterar varandra väldigt bra! :)
#27 - 8 oktober 2010 10:56
pikachu skrev:
Jag läste det i en av Bollmoras månadstidningar för ett tag sedan.. :p

Lite svårt att plocka fram den taxten i så fall.. ;) :p

Det skulle jag vilja se...
#28 - 8 oktober 2010 13:23
Är ledsen om jag inte kan ta fram texten, men jag vet vad jag har läst liksom.

Sen är det ju upp till er att tro på det eller att inte göra det.
#29 - 8 oktober 2010 13:26
Saxat från Jordbruksverket:

"Du får inte ha klotformade akvarier

Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html
#30 - 8 oktober 2010 13:34
pikachu skrev:
Är ledsen om jag inte kan ta fram texten, men jag vet vad jag har läst liksom.

Sen är det ju upp till er att tro på det eller att inte göra det.

Då borde det står här kanske: http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf
#31 - 8 oktober 2010 13:35
KORSARKOFF skrev:
Saxat från Jordbruksverket:

"Du får inte ha klotformade akvarier

Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html

Det är vi överens om, men det är inte förbjudet för affärerna att sälja dessa skålar...
#32 - 8 oktober 2010 13:41
Jo, för djuraffärer är det förbjudet, eftersom att då skulle de säljas som akvarier och det får de inte göra..
#33 - 8 oktober 2010 13:47
pikachu skrev:
Jo, för djuraffärer är det förbjudet, eftersom att då skulle de säljas som akvarier och det får de inte göra..

När du kommer med det påståendet så får du faktiskt visa var detta står! Läs hur reglerna är i KORSKOFFS inlägg, lite skillnad mot det du påstår. Dessa kupor finns även i grossisternas listor, så varför skulle de sälja något som är förbjudet?

Det är inte förbjudet att sälja cigaretter i en tobaksaffär, men likväl är det inte tillåtet att röka inne på tex en restaurang, och det är ungefär samma sak...
#34 - 8 oktober 2010 20:47
ord anders. ord!
Bilagor:
#35 - 9 oktober 2010 08:28
Nej, det är inte förbjudet med akvarier mindre än 40 liter, det står BÖR. Man ska inte glömma att lagen skrevs innan nanofiskar blev populära och tillgängliga. För att inte tala om nanokar med teknik.

Insynsskydd ska det vara på minst en sida, eftersom fiskarna annars lätt blir stressade. Det har mer med hur ljuset faller än om akvariet står mot en vägg.
Av den här anledning torde nog fiskar i en 20 litersvas gå bort, det är svårt med insynsskyddet. Galaxyrasboror tycker jag inte passar i en vas, inte heller dvärgtandkarp Heterandria formosa, honorna blir bortåt 2.5 centimeter.

Möjligen skulle Microrasbora merah, picta eller uraphthalmoides funka. Men det som är svårt med de här höga vaserna är ju att vattenytan blir så liten i förhållande till vattenvolymen, vilket gör att syrsättningen blir dålig.

Varför inte ha några vackra snäckor i med räkorna?
#36 - 9 oktober 2010 11:13
pikachu skrev:

Helt fel information, det är inte alls förbjudet att sälja glasskålar.

Annons