Tips på fiskar!

#1 - 22 maj 2004 13:31
Lite tips och råd önskas.
Skall nu börja om från börjag med karet och söker arter som är fredliga, inte bara mot andra fiskar utan gärna mot varandra oxå... (t.ex. guramin kan vara tveksam)

De ska klara ett pH på 7.5, inte vara särskilt känsliga.
Ej för stora, om det är en stimfisk.

Har själv tänkt på dvärgbotia, rödmunstetra, honungsgurami,kejsartetra, humlafisk, dvärgkulfisk?

Tips tack!!!
Fija
#2 - 22 maj 2004 13:34
Du kan ju söka t.ex. på pH-värdet på "Fiskar" längst upp på sidan.
#3 - 22 maj 2004 13:36
jo men hmm för vissa fiskar är det ju extra noga än med andra.
#4 - 22 maj 2004 13:46
Hur stora blir dvärgkulfiskar?
Jag var inne på akvarielagret idag och såg några små kulfiskar, men jag trodde att de bara var yngel...
Nån som vet var man kan hitta lite information om dom? Finns inte här på zoopet.
#5 - 22 maj 2004 14:08
Rödmunnstetror är jättesnygga i stim, tycker absolut du ska sattsa på ett par sånna =)
#6 - 22 maj 2004 14:52
Dvärgkulorna blir nog inte så överdrivet mycket större skulle jag tro.
Men mitt tips til dig är att du köper dem på fältöversten för 49 kr styck istället.
Kanske inte stans bästa affär eller trevligaste personal men det är trots allt avsevärt billigare.

Humlorna e coola men de skall nog helst gå i bräckvatten. Annrs e det väl en OK blandning. Köpte siamesiska algätare igår. Satan vad snygga dom är, undrar varför jag inte upptäckt dem tidigare.

#7 - 23 maj 2004 11:58
Hört att dvärgkulfiskar blir ung. 4-5 cm.
#8 - 23 maj 2004 12:24
surfade runt lite på nätet nu, och ser att på de flesta ställen står det att de blir 2.5 el 3 max.
#9 - 23 maj 2004 12:53
Det finns dvärg kulfiskar på hercules zoo i gbg. Jätte söta men e dom fredliga då?
#10 - 23 maj 2004 13:06
Hej Kusten!

Mina dvärggurami och mina läppgurami är väldigt fredliga mot varandra och andra fiskar. De har helt annat temperament än större gurami! Fundera på dem en stund och förkasta dem inte=) Kanske lite känsliga enligt andra men inte enligt mig. Jag har pH 7-7,2 och det verkar de trivas bra i. Bygger skumbon och bråkar inte för det. Supertrevliga, vackra, lugna och nästan "tama".

Mvh
Jenny
#11 - 23 maj 2004 15:03
tack för tips lenmar!
#12 - 23 maj 2004 15:05
Mina dvärggurami och mina läppgurami är väldigt fredliga mot varandra och andra fiskar. De har helt annat temperament än större gurami! Fundera på dem en stund och förkasta dem inte=) Kanske lite känsliga enligt andra men inte enligt mig. Jag har pH 7-7,2 och det verkar de trivas bra i. Bygger skumbon och bråkar inte för det. Supertrevliga, vackra, lugna och nästan "tama".

Hur många har du, kön, hur stort akvarium?
#13 - 1 juni 2004 17:03
Asså jusst <b>dvärgkulfiskar</b> vet jag inte riktigt, men jag har iallfall fått för mig att alla kulfiskar är väldigt <b>aggressiva</b> både mot den egna arten och andra arter. De har ju vassa hårda näbbar , så de är inte så oskuldsfulla som de ser ut...
Men visst e de helt underbart söta.
#14 - 2 juni 2004 07:26
Dvärgkulfisk, Tetraodon travancoricus, blir ca 2,5 cm och är inte alls bråkiga som många andra kulfiskar. Har 6 st i mitt 350-liters hörnakvarium tillsammans med Kejsartetror, Grenmalar och två par Kakaduaciklider. De har bott där sen i måndags.

Kulfiskarna får passa sig lite för Kejsartetrorna som gärna jagar dem men annars så går det bra. Kulfiskarna är väldigt nyfikna av sig och är ofta framme vid glaset och stirrar tillbaka på mig.

//Annika

Annons