Har två tomma kar den ena är 80*50*50
och den andra 150*50*50, jag är väldigt sugen på att ha två olika biotoper..
typ sydamerika o afrikansk.
vilken akvarium passat bäst till de olika biotoper..
tips o förslag på fiskar o växter..
I det lilla karet skulle du kunna starta upp ett Tangyanikkar. Med tanke på storleken så finns det många av de arterna som skulle funka fint. Som du kanske förstår är jag lite såld på både Malawi och Tangyanik *ler* Det finns snäcklekare och lite annat som skulle trivas i ditt kar...
I det stora behöver du kanske inte hålla dig till en biotop. Det finns ju en uppsjö av underbara tetror du skulle kunna ha om vattenvärdena stämmer överrens. Håller man sig till en art så behöver inte det betyda att man får fisksoppa i karet *ler*
Jag vill hålla mej till biotop..
Hadde tänkt ocså att ha afrikanskt i det stora karet, skulle diskus funka i det mindre karet?
Västafrikankst biotop, vilka firrar bor där?
Jag tycker man skall ta sig en funderare på vad man vill se. Jag har själv flera kar och jag upplever de så här.
375l sydamerika. lugnt o fint, men inte så färgsprakande. Stora fiskar med mycket intressant beteende.
310l Malawi. Stirrigt helvilt och allmänt stökigt, men väldigt färgsprakande och vackert. Dessa fiskar är ju nästan aldrig stilla. (Kanske får mycket skäll här nu)
Inte svårt att räkna ut vilka som e mina favoriter kanske. Men som sagt jag tycker man skall tänka lite på vad man vill uppleva när man tittar på sitt akvarium.
Jag har aldrig upplevt mina malawis som några "vildar" direkt.De flesta verkar vara rätt goa vänner och simmar lugnt omkring.Dessvärre är mina så himla rädda att de tar till flykten så fort något i närheten rör sig.
Men jag vill inte påstå att malawisar alltid beter sig så här.Alla fiskar har en personlighet eller något i den stilen:).