Tips på fisk till yngelakvariet

#1 - 8 december 2008 10:23
Hej!
Jag har tittat runt lite här nu men vet inte riktigt hur jag ska göra. Vi ska starta upp ett yngelakvarium till våra svärdbäraryngel. Det är på 37 liter och jag undrar vilka andra fiskar man skulle kunna ha boende där? Det finns väl inte många att välja på till ett så litet akvarium men någon mer fisk vore ju kul (så det inte blir helt tomt när ynglen växt upp och får flytta över till det stora). Här på zoopet kommer jag inte åt artbeskrivningarna för de som passade till små akvarier...
Har ni något förslag? Vilken sort och isf hur många?
#2 - 8 december 2008 11:18
endlers guppy
dvärgtandkarp
kampfisk
små små corydoras arter
galaxy
etc
etc
etc

sedan har du ju i princip alla räkor......

.
#3 - 8 december 2008 12:00
Kan du ha kampfisken tillsammans med yngel?
våran hane blir väldigt glad när nån av blackmollyna ynglar och äter dom han ser =)

mvh//Martin
#4 - 8 december 2008 13:37
Tack för svar! Det finns ju en del då. :)
Det var en som sa till mig att jag t.ex. kunde ha 2 små guramis (tex honungsgurami). Men det står här att de egentligen ska ha lite större utrymme. Vad säger ni om det? De är ju väldigt fina men jag vill ju bara ha dem om de mår bra av det...
Fick även tips om ett par platy. Samma där...

Äter varken platy eller gurami yngel? Och hur är det med kampfisk, som Martingibbis sa?

Hur många corydoras kan man egentligen ha i ett så litet akvarium? Det är väl stimfisk?
#5 - 8 december 2008 14:08
Kensa skrev:
endlers guppy

dvärgtandkarp

kampfisk

små små corydoras arter

galaxy

etc

etc

etc

sedan har du ju i princip alla räkor......

.

Helst vill han nog inte att dom ska äta upp de små ynglena, vilket både galaxy, kampfisk, och guppy gör.

Däremot tycker jag du kan ha räkor och snäckor däri.
#6 - 8 december 2008 14:29
Mina Endlers Guppy har aldrig rört yngel [:o]

Men små räkor är helt klart att rekommendera :).. Mycket söta och rör inte yngel.
#7 - 8 december 2008 14:34
JojjeN skrev:
Helst vill han nog inte att dom ska äta upp de små ynglena, vilket både galaxy, kampfisk, och guppy gör.

Däremot tycker jag du kan ha räkor och snäckor däri.

mina endler rör inget alls...utom flingfoder då....inte ens fryst mat vill dom ha...

dvärgtandkarpar har enormt svårt att äta yngel....så små dom är....

.
#8 - 8 december 2008 14:43
Men kampfisk?
#9 - 8 december 2008 14:43
JojjeN skrev:
Men kampfisk?

Inte att rekommendera ;) [:o]
#10 - 8 december 2008 15:26
Nina82 skrev:
Inte att rekommendera ;) [:o]

Det var ju det jag påpekade.- ;)
#11 - 8 december 2008 22:30
Jag har två snäckor och en liten skäggmunsmal i mitt yngelakvarium och det har gått bra, mest för att hålla lite rent där;)
Malen var ca 3-4cm när den kom i.
#12 - 11 december 2008 19:01
Endlershonorna skulle nog kunna äta upp ynglen men hanarna är nog inga problem. :) Galaxy borde inte heller kunna få i sig något yngel.
#13 - 11 december 2008 19:14
loosi skrev:
Endlershonorna skulle nog kunna äta upp ynglen men hanarna är nog inga problem. :) Galaxy borde inte heller kunna få i sig något yngel.

Endlers Guppy äter väldigt sällan yngel. Varken hanar eller honor.
#14 - 11 december 2008 19:43
Andra fiskar i yngelakvariet är överskattat! Du kommer endå fylla det med yngel;)

Annons