Tips på fisk som passar ihop med L046 och L134

#1 - 18 september 2009 17:20
Hej,

Jag skulle behöva lite förslag på snygga fiskar som fungerar ihop med mina nuvarande.

Jag har ett Juwel Vision 180 där jag idag har:
1 st L134
2 st L046
1 st Plecostomus (vet ej vilken sort, sa bara så i affären, men tydligen ensom blir för stor i längden)
3 shubunkin
2 guldfisk

Mina guldfisk och shubunkin ska ut till en damm till våren (och inte komma in igen) men får vara inne nu under vintern (nuvarande dammen är inte djup nog så den bottenfryser, dvs måste göras om till våren).

Så vad ska jag kombinera med mina malar?

Malarna är favoriterna naturligtvis så vad jag stoppar i får rätta sig efter dem. Jag gillar fiskar med starka färger som blått och härliga mönster. Men det finns ju så många olika sötvattenfiskar att välja mellan så ni som har varit med längre i gamet kanske kan rekommendera några. Har försökt söka här på zoopet i artregistret men kan inte riktigt få till en bra bild.

Tanken är att senare odla på L046 och L134. Om jag lyckas vill säga:d
#2 - 18 september 2009 17:27
Med sådana malar skulle jag personligen inte ha någon annan fisk i karet, då risken för sjukdom och allt vad det kan innebära blir högre. De grispellarna till fiskar som ska ut till våren skulle jag definitivt inte ha i samma kar då deras vattenkrav skiljer sig en hel del. Men det är jag det;)....
Kul med dina L-46 förresten:)!
#3 - 18 september 2009 17:37
Jamen visst är det! Jag är så glad att jag lyckades få tag på dem.

Och angående guldfisken och shubunkin. Ja, jag kan bara hålla med. Har haft dem utomhus hela sommaren men iom att dammen är så grund så var jag tvungen att hitta en vinterlösning för dem. I dammen såg jag dem bara uppifrån och då var speciellt shubunkin oerhört fin med sin klara blå färg. Nu i akvariet då man ser dem från sidan så är dem inte alls lika fina utan mer bleka och färgfattiga. Och sedan var det ju det där med att dem skitar ner. Det såg man ju inte heller när dem var ute i dammen...

Har du denna sortens malar själv förresten? Jag har fått uppfattningen att dem inte är så känsliga.
#4 - 18 september 2009 21:39
Släng ut guldfiskarna för bövelen och läs lite om malarnas krav och biotop, vattenvärden och temp o ph och vad dom vill ha för käk.
Risken är stor att dom kommer att svälta ihjäl i det sällskapet enligt mig.
Dammfiskarna skitar ner som tusan oxå så byt minst 40% vatten i veckan och håll stenkoll på filter så dom inte sätts igen.

Gå in på www.planetcatfish.com eller läs l-mals guiden på backtonatures hemsida eller här på artbeskrivningarna.
Skulle tro att du kan ersätta dammohyran med lite kardinaltetror och några dvärgciklider och kanske ett litet stim corydoras sterbai (pansarmalar) mycket rötter och en del växter.
Detta skriver jag inte för att låta taskig eller så men läs på lite ;)
#5 - 21 september 2009 21:32
Har gått och väntat på en replik från dig i detta ämnet.
Hoppas inte jag skrämde bort dig helt härifrån med mitt lite "hårda" mess ;)
Det var absolut inte min mening isåfall[:o]
Jag bara tycker det är helt fel att riskera dessa svartvita skönheters hälsa genom att låta dom gå med fel simkamrater.
Hur har det gått med dom nyköpta zebrorna förresten ?
#6 - 22 september 2009 06:57
jag hade tagit bort plecon då den kommer bli den dominanta malen i karet och ta den mesta maten för de andra malarna.
#7 - 22 september 2009 20:04
drd skrev:
Har gått och väntat på en replik från dig i detta ämnet.

Hoppas inte jag skrämde bort dig helt härifrån med mitt lite "hårda" mess ;)

Det var absolut inte min mening isåfall[:o]

Jag bara tycker det är helt fel att riskera dessa svartvita skönheters hälsa genom att låta dom gå med fel simkamrater.

Hur har det gått med dom nyköpta zebrorna förresten ?

Så lätt skräms jag inte!:d Blev lite körigt med jobbet bara.

Jag förstår fullständigt vad ni säger och det är precis så jag känner själv. Det är därför jag börjar titta mig om vad jag ska ha istället. Hela den här "akvaristik-grejen" började för mig när jag skulle rädda guldfiskarna över vintern. Men, det tog väl sådär 24 timmar för intresset att vända sig mot malar. Nu är det malarna som står i fokus och jag kan säga att jag anpassar allt för dem och ifall någon guldfisk kolar på kuppen so be it! Och det är häftigt att se malarna tuffa till sig och putta undan guldfiskarna. För precis som ni säger så är dem ju som gamar.

Har köpt två böcker hittills om bara L-malar och surfar på nätet konstant. Jag suger åt mig information och har nog blivit lätt osocial:). Mannen börjar bli trött på mig.

Tetror sa du. Men är inte dem lite tråkiga:confused:
#8 - 23 september 2009 10:23
Det beror på vad du har för tetror.
#9 - 27 september 2009 14:17
Nu har jag funderat lite mera.

Jag tror det blir ett stim kardinaltetror (ca 10 st), 3 fjärilsciklider, och så skulle jag vilja jaga ifatt en till L134 så min nuvarande får en kompis. Jag skulle också vilja ha 2 till L046 (gud vad söta dem är...).

Sedan skulle jag vilja ha en lite större fisk och då är diskus uppe på tapeten. Men jag behöver läsa på mer när det gäller dem.
#10 - 27 september 2009 17:40
Blanda inte in diskus i zebrakaret när dom är små iaf ;)
#11 - 27 september 2009 19:41
Ullisbaby skrev:
Nu har jag funderat lite mera.

Jag tror det blir ett stim kardinaltetror (ca 10 st), 3 fjärilsciklider, och så skulle jag vilja jaga ifatt en till L134 så min nuvarande får en kompis. Jag skulle också vilja ha 2 till L046 (gud vad söta dem är...).

Sedan skulle jag vilja ha en lite större fisk och då är diskus uppe på tapeten. Men jag behöver läsa på mer när det gäller dem.

Håll zebrorna i ett eget kar tills de har vuxit på sig så har de större chans att klara sig.

PS. Ett litet tips... det heter... "gud vad söta DE är..." tills du har lärt dig skilja på "de" och "dem", använd talspråkets "dom". DS. ;)

Annons