Tips på fisk för mitt akvarium!

#1 - 3 mars 2008 20:23
tjabba, jag har precis köpt mitt första akvarium någonsin, det blev ett 120 liters kar, med måtten 100x40x32
Jag har satt igång de idag och ska åka o köpa växter och fisk om ett par dagar.
som inredning just nu har jag en stor sten, ganska grovt grus och en rot.
fiskar som jag är sugna på är:
regnbågshaj
slöjstjärtar
nån eller flera malar?

Någon som har fler tips?

sanden som jag har i mitt akvarium är ganska grov, men jag har hört att man ska ha finkornig sand för att malarna ska kunna gräva ner sig
#2 - 4 mars 2008 06:20
Regnbågshaj har jag ingen erfarenhet av men slöjstjärtar är ditt kar alldeles för litet för.
Gå in på artbeskrivningar här på zoopet & läs om dom fiskar du e intresserad av så ser du ifall dom passar i ditt kar.

Välkommen till akvariehobbyn & zoopet!'
Lycka till med ditt kar!

Mvh Eva
#3 - 4 mars 2008 07:30
eva 120l e nog inte för litet för slöjskärt. dock tycker dom om kallvatten typ 17grader eller nått annars blir dom slöa. många har slöjskärtar i varmvattenakvarium men de tycker jaelite så där då fisken ofta blir mobbad, käkar växter och trivs i kallare vatten. regnågshaj har jag haft en gång. då med scalarer, neontetra, ancistrus och apistogramma agassizii. dom e inte lika agressiva som eldskärt men får inte hållas med andra "hajar". ancistrus eller nån pansarmal kanske? alla fiskarna jag hade hajen med e trevliga nybörjarfiskar (ok kanske inte apistogramma agassizii). palettciklid e en fin fisk. eller kanske nån ungfödare, typ black molly platy eller svärdbärare.
#4 - 4 mars 2008 07:33
enligt zoopets artbeskrivning står de att 120 liter är bra, men så de funkar att ha dom tillsammans med en regnbågshaj? har hört att regnbågshajar är aggresiva mot varrandra så man ska bara ha en.
men malar då? vad för slags inredning ska man ha till dom? grader på vattnet osv?
#5 - 4 mars 2008 07:38
Akvariet är även på tok för litet för regnbågshaj. Du får välja fiskar som kan trivas i ditt akvarium. Undvik då för stora fiskar som får akvariet att se litet och trångt ut. Finns inget tråkigare.

Tänk även på att fiskarna måste kunna leva tillsammans och trivas i samma typ av miljö.

Beträffande sanden så finns det faktiskt en hel del arter som ska ha fin sand för att trivas. Men i fall du är intresserad av någon av dessa arter kan du byta sand. Det är lätt gjort nu innan akvariet är igång.

Lycka till!
#6 - 4 mars 2008 07:39
som sagt skippa slöjskärt. en haj ja.ancistrus och pansarmalar e trevliga malar. nån rot. pansarmalar behöver fin sand men ancistrus kan ha grov. lite stenar som man bygger nån grotta med och mycke växter
#7 - 3 maj 2008 14:53
Vad kan man ha för fiskar på 20 grader?! finns det några malar som klarar av att bo i 20?
#8 - 4 maj 2008 08:51
Äh köp ett maffigt stim endlers och platys istället
#9 - 4 maj 2008 12:28
Gillar du snabba fiskar, som ibland är skygga, men ibland sliter vilt i maten, så rekommenderar jag ett stim tetror. Sedan är det kul med någon fisk som lever på botten, och det behöver inte vara malar. Kanske botia?
Sök här på Zoopet på sötvattensfiskar. Du kan söka på speciella parametrar om du vill (t.ex. akvariets längd, storlek på fisken etc.).

Mycket beror också på vilken typ av fisk du vill ha? Livliga? Ögonfröjd? Roliga att titta på?

jocks skrev:
tjabba, jag har precis köpt mitt första akvarium någonsin, det blev ett 120 liters kar, med måtten 100x40x32

Jag har satt igång de idag och ska åka o köpa växter och fisk om ett par dagar.

som inredning just nu har jag en stor sten, ganska grovt grus och en rot.

fiskar som jag är sugna på är:

regnbågshaj

slöjstjärtar

nån eller flera malar?

Någon som har fler tips?

sanden som jag har i mitt akvarium är ganska grov, men jag har hört att man ska ha finkornig sand för att malarna ska kunna gräva ner sig
#10 - 6 maj 2008 14:14
om det är 100x40x32 är det 128L =D
#11 - 24 september 2008 13:30
frej skrev:
Vad kan man ha för fiskar på 20 grader?! finns det några malar som klarar av att bo i 20?

Guldfiskar. fast akvariet är för litet för dem. Varför vill du ha just 20 grader?
#12 - 26 september 2008 09:44
Haha, vad kul att någon hittade min jättegamla tråd och väckte den till liv igen!

Ja sedan jag startade denna tråd så har mycket hänt! jag köpte 4 st påfågelciklider, lite praktbotior och en segelfenspleco till mitt 120 liters kar! men som tur är så levde dom inte så länge i det karet! utan dom är nu i ett 720 liters kar som jag inhandlade i början utav sommaren! Har nu utökat fiskbeståndet med malawiciklider av lite olika slag! och även en ancistrus!
#13 - 27 september 2008 11:58
Va??? Har du regnskogsfiskar och malawiciklider i samma akvarium???? o_O
#14 - 27 september 2008 14:11
Snudd på djurplågeri att tvinga vackra malar och botior till umgänge med bråkstakarna från Malawi..
#15 - 27 september 2008 15:04
Gaffel skrev:
Snudd på djurplågeri att tvinga vackra malar och botior till umgänge med bråkstakarna från Malawi..

Verkligen inte, det funkar jättebra för mig, jag har 1 bråkig malawiciklid men han bråkar endast med den andra hanen av samma art, han är ALDRIG på någon annan fisk i akvariet.
Anklaga mig inte för djurplågeri, hade det inte funkat så hade jag inte haft dom kvar tillsammans
#16 - 27 september 2008 17:56
Och med detta så antar jag att du inte såg den till bredden fyllda skålen med ironi i mitt inlägg, fråga mig hur många malawi jag har. ;)

*Det går en malawi per femton malar i det här hemmet och jag har bara fjorton stycken..
#17 - 27 september 2008 17:58
Och med detta så antar jag att du inte såg den till bredden fyllda skålen med ironi i mitt inlägg, fråga mig hur många malawi jag har. ;)

*Det går en malawi per femton malar i det här hemmet och jag har bara fjorton stycken malar..

Annons