Tips på fisk

#1 - 7 mars 2006 22:37
Hej!
Jag ska starta om ett akvarium på 115 liter. Funderar då på skalarer men blir lite osäker då akvariet är 50 cm högt.
Nån som vet om det skulle gå bra och om inte nåt annat tips på nån större trevlig fisk?
#2 - 7 mars 2006 23:12
I ett så pass litet kar som 115 liter bör du inte ha ngn större fisk. Kolla in ngn mindre variant istället.
#3 - 8 mars 2006 07:16
50 cm höjd går bra till skalarer, men som ovj78 säger så bör du ha ett betydligt större akvarie till skalarer. Tyvärr så är nog akvariet för litet för att ha några större fiskar. Vill du ha ciklider så kan du t.ex. ha ett par nyckelhålsciklider (blir upp till 15 cm), eller dvärgciklider.
#4 - 8 mars 2006 08:32
[quote=Pysan]Hej!
Jag ska starta om ett akvarium på 115 liter. Funderar då på skalarer men blir lite osäker då akvariet är 50 cm högt.
Nån som vet om det skulle gå bra och om inte nåt annat tips på nån större trevlig fisk?[/quote]

Ett par Sajica ciklider, 20 tetror och ett gäng otocinclus.

Saijican är från Mellanamerika och har ett mycket intresant beteende. De är lätta att få yngel på och har en mycket bra yngelvård. De gräver ganska mycket med munnen och det kan hända att en och annan växt flyter upp till ytan.

Tetror är alltid fina, typ neon eller glödband, men Sajican för stå som huvudattraktion.

Otocinlusarna är livliga och sprudlar av energi och mycket bra algätare.

Vill du ha mer biotopriktigt, så byt ut Saijican mot 1 hane +2 honor kakaduaciklid (mindre men attityd som stora fiskar). Mycket vackra. Lite svårare än saijican, men intressanta. Små fiskar med med mycket attityd och intressant beteende.

Både kakaduor och Saijca gillar att lägga sin rom i grottor, så det kan vara bra att ha!

Lycka till vad du än väljer!!!
#5 - 8 mars 2006 10:06
Tack för alla svaren!
Men grejen är att jag inte vill ha ett sällskapsakvarium. Jag får väl helt enkelt ta o möblera om här ...:) Vad bör man ha för storlek till vanliga scalarer?

Nån som vet vilka fiskar man inte ska ha ormgrönlingar ihop med...förutom bråkiga bottenfiskar?
#6 - 8 mars 2006 10:34
Skalarer vill ha 275 liter enligt artbeskrivningarna här.
Vet inte riktigt vad du menar med sällskapsakvarium och vad som inte är det. Våra tips är ju att ha ett ciklidakvarie vilket går att göra biotopriktigt...
#7 - 8 mars 2006 15:03
Jag vill ha ett biotopakvarie och har alltid varit förtjust i scalarer...men eftersom att ja inte har plats för något större akvarier så får det bli ciklider istället.
#8 - 8 mars 2006 15:23
[quote=museo12]

Vill du ha mer biotopriktigt, så byt ut Saijican mot 1 hane +2 honor kakaduaciklid (mindre men attityd som stora fiskar). Mycket vackra. Lite svårare än saijican, men intressanta. Små fiskar med med mycket attityd och intressant beteende.

Lycka till vad du än väljer!!![/quote]

:) Bara så vi inte missa något!

Känner inte till malar eller stimmfiskar från Saijicans hemland. Kanske någon annan. Håller med att biotopakvarier är roligare, än blandade från olika delar av världen. Ett gäng tetror gör ju ofta ciklider mindre skygga, såväl i verkliga naturen, som i sällskaps/biotop akvarie.

Lycka till som sagt!
#9 - 8 mars 2006 15:42
[quote=Pysan]Jag vill ha ett biotopakvarie och har alltid varit förtjust i scalarer...men eftersom att ja inte har plats för något större akvarier så får det bli ciklider istället.[/quote]
Sen så är ju scalarer en sorts ciklid. [:o]

Men... det finns många mindre ciklider du kan ha, en del finns i fiskarkivet här på ZooPet, men det finns många fler. Titta gärna där ifall någon verkar intressant. Det finns sen några lite större sorter (10-15 cm) som du också borde kunna ha, t.ex. Sajica och Nyckelhålsciklid som föreslagits här, men jag tycker själv bättre om dvärgcikliderna. :)

Annons