Halloj igen.
Ja, vad ska jag säga, tanken jag hade var bra men det blev en riktig flopp. Jag skaffade ett akvarium på ca 500 liter och tänkte att jag skulle ha en eller flera större fiskar.
Jag anpassade akvariet för större fiskar med sand som botten material, ett par rötter och några stora stenar som bildar grottor. Beställde ett rejält innerfilter på nätet, en Atman, som pumpar 2000l/h. Billig och bra pump.
Efter att ha funderat ett tag bestämde jag mig för att det skulle bli lite Afrika tema, med 2 st Öronålar och 2 st fengäddor (polypterys senegalus). Min mal skulle självklart också få komma till det större karet.
Malen (ca17cm) flyttade jag över och ålarna (ca25cm) köpte jag och släppte i. Det såg väldigt tomt ut i akvariet. Sen ringde jag till Djurmagazinet och frågade om mina gäddor hade kommit. Svaret var ja. YES tänkte jag äntligen något att titta på i karet.
Till min besvikelse var gäddorna inte större än mina 2 svärdbärare som "gått in" akvariet.
För att det skulle se mindre tomt ut köpte jag fler malar på den lokala djuraffären. Nu har jag åtminstone malarna att titta på.
För att få lite mer rörelse flyttade jag även över mina Prakt botior (3st 5-6cm, 1st 10cm)
Och NÄ, jag är inte nöjd!
Alla fiskar i karet är bottenlevande, jag vill ha en stor fisk som inte är bottenlevande.
Jag funderar på om jag kan ha en Påfågelciklid i mitt kar? Eller har du något annat förslag på fisk?
Såg att de hade 2st (ca 10cm) på djuraffärn. Den växer fort och den är glupsk, det är jag medveten om. Svärdbärarna får den gärna äta upp. :P
Fiskar i karet just nu:
Fengädda Polypterus senegalus, 2 st, ca7cm.
Mal, Gibbiceps, 3st, 14-22cm.
Pansarål/öronål, 2 st, 25cm.
Svärdbärare, 2st, 5cm. Var tänkt som föda till mina gigantiska fengäddor -.-
Prakt Botia, 4st, 5-10cm. Kommer ev flytta till mitt 160 liters akvarium.
:)