Tips på färglada tangayika?

#1 - 8 juni 2004 06:48
Är det någon som kan ge mig några tips på färglada tangayika som är relativt lättsköta och lätt ynglar av sig. Behöver lite ny fisk till mitt nystartade tangayikakar (540l.
#2 - 8 juni 2004 07:04
Neolamp.lelupi är helt gul och parfisk,sedan har du lite jullar som är duktiga på att yngla av sig när de är tillräckligt stora.
#3 - 8 juni 2004 13:29
Tack för snabbt svar!
Är det den så kallade apelsincikliden? Jag läste att de bara går att hålla ett par stycken i ett akvarium pga deras temperament mot den egna arten. Jag hade nog tänkt mig ett antal på ca 10st fiskar.
Vad kan jag välja då?
#4 - 8 juni 2004 13:39
10 fiskar av samma sort från tanganyika som är färggranna? Det låter som du vill ha tropheus, men dom är inte helt lätta så dom går väl bort? Annars så kan man testa med cypricromis leptosoma eller Paracyprichromis nigripinnis, i allafall hannarna är fäörgranna. Jag kommer inte på några fler förslag på färgranna grupplevande fiskar. Men som mats skriver så är Neolamprologus lelupi och julidocromis regani "kippili" dom två färgrannaste fiskarna i tang, i ett 540 liters kar kan du ha ett par av varje.
MVH
Magnus.
#5 - 9 juni 2004 08:58
Är jag helt bakom flötet om jag väljer ett stim med malawi röd zebra till mina stora frontosor?
#6 - 9 juni 2004 09:04
NEJ, det är du inte.
MVH
Magnus
#7 - 9 juni 2004 09:32
Tack. Det var ju skönt att höra!
Då tror jag att jag sattsar på dessa små godingar. Var bör dH värdet ligga på för att passa de båda arterna?
#8 - 9 juni 2004 10:14
dh kan du glömma, det är ett mått på hur mycket avlagringar ett vatten ger i en ångpanna, inte relevant i akvariesammanhang. Det du skall kolla är att ph är det samma efter vattenbytet som innan. Det enklaste sättet att hålla stabilt vatten i malawikar är att tillsätta bikarbonat efter vattenbytet. Då kommer ph att hålla sig strax över 8 ända tills nästa vattenbyte. Om ph sjunker mellanvattenbytena trots bikarbonattillsats så öka given. Jag docerar för kh 20 så är jag helt safe.
MVH
Magnus
#9 - 9 juni 2004 11:02
Blanda ej fiskar från malawi och tanganyika de brukar gå illa.
#10 - 9 juni 2004 11:07
Vad är det som brukar gå illa?
#11 - 9 juni 2004 11:10
Först har dom lite olika ämnesomsättning och foder val sedan kommer rödzebrerna stressa frontoserna,jag skulle försöka med ett litet gäng hästnosar i stället.
#12 - 9 juni 2004 11:16
Jag tänkte inte på maten, jag trodde frontosa var en algbetare också. Det är aldrig bra att blanda köttätare med grönsaksätare i samma kar, detta gäller oavsett var dom kommer ifrån. Om du nu vill ha malawifisk i karet så måste du hitta en som har ungefär samma matvanor som frontoserna.
MVH
Magnus
#13 - 9 juni 2004 11:28
Om jag gör två olika räkmixar. En med mer räkor än ärtor och den andra med mer ärtor än räker. Det borde väl funka!
Frontosorna tar ju större bitar än rödzebran så om man matar dessa först med stora bitar av den köttiga räkmixen. Vad tror ni om det?
#14 - 9 juni 2004 11:53
Skulle ha malawin i egen burk(bukvattensot kommer som ett brev på posten)
#15 - 9 juni 2004 12:14
bra sällskap till frontosa är bla:

Altolamprologus calvus , Altolamprologus compressiceps , Cyrtocara moorii, Placidochromis electra och de flesta Malawi hap´s, L-malar och praktbotior går också bra

Det största problemet med att välja fiskar som ska gå med Frontosorna är dieten och beteendet. Frontosorna är väldigt långsamma när de ska få mat så allt för aggressiva ätare (som mbunas) hinner i 9/10 fall först till maten, därför måste man välja en någorlunda lugn art som blir stor nog att Frontosan inte kan äta dem. Sen så måste man ha arter som kan klara av att ha en diet som huduvsakligen består av köttiga saker.
#16 - 9 juni 2004 12:27
Stora lugna fiskätare (Frontosa) och små ettriga växtätare (sebror) är nog ingen bra kombination. Förutom att sebrorna kan stressa frontosorna och få buksot genom att stjäla frontosornas mata, kan det mycket väl hända att frontosorna äter upp en och annan sebra - enligt uppgift trycker de gärna i sig tropheus, som inte är mycket mindre än en sebra.

"10 st färgglada tanganyika" i ett 540... Personligen skulle jag nog köra med 15 st Tropheus eller 15 st av nån färgstark Cyprichromis eller Paracyprichromis, och sen fylla på med några par Julidochromis, Telmatochromis, Spathodus/Tanganicodus och några Synodontis.
Alternativt köra Frontosa kombinerat med nån större & snällare annan köttätande ciklid, t.ex. Cyrtocara moori.
#17 - 9 juni 2004 12:32
Både Tropheus och Cyp/Para kan lätt hamna på en hungrig Frontosas meny, cyp´s är ju på fronotsans naturliga diet trots allt. Synodontis funkar förmodligen bra med Frontosor , allt annat har jag inte testat eller sett/hört någon testa så det kan jag inte utala mig om :)
#18 - 9 juni 2004 13:28
Håller med er alla om att frontosa och röd zebra kanske inte passar så bra ihop pga av deras ursprung och beteende.
Men Fodermässigt är jag inte så säker!
Enligt zoopet (om man söker på både röd zebra och frontosa) så går det bra att mata dessa arter med vanligt standardfoder, vilket betyder att pellets och flingor för ciklder bör funka till båda..
#19 - 9 juni 2004 13:38
Det är klart att det går att mata dem med pellets och flingor, zebror vill däremot ha mer vegatebiliska flingor och pellets medans frontosor vill ha mer köttiga.
#20 - 9 juni 2004 13:43
Ursprungligen skickat av Gwendly

Både Tropheus och Cyp/Para kan lätt hamna på en hungrig Frontosas meny
Kanske skall förtydliga mig... Jag menade att <b>antingen</b> kan man ha Tropheus/Cyprichromis etc etc <b>eller</b> Frontosa och nån annan stor snäll och gärna lite trög ciklid.
Det är, precis som Gwendly säger, nog ingen bra idé att försöka kombinera Cyprichromis etc med Frontosa.
#21 - 9 juni 2004 13:53
citat

av Gwendly
Det är klart att det går att mata dem med pellets och flingor, zebror vill däremot ha mer vegatebiliska flingor och pellets medans frontosor vill ha mer köttiga.

jodå jag vet att röd zebra vill ha vegetabiliskt foder och frontosa köttigt foder, men hur ska man tolka det som står på zoopets art beskrivningar? Där står att de äter i akvarie allt standardfoder! Menar de då allt standradfoder för den specifika arten eller allt standardfoder som erbjuds?
#22 - 9 juni 2004 14:09
Oj då! Nu blev det lite krånglit, men tack för hjälpen!
Funkar Melanochromis auratus bättre till frontosorna? De är ju allätare.
Jag ska ta mig en titt på era förslag!
#23 - 9 juni 2004 14:17
Psym: Jag tror att när det står "standardfoder" i zoopet´s artbeskrivningar så menas det mer på att man inte MÅSTE ge fiskarna fryst eller levande foder, jag matade mina frontosor med pellets tex, det viktigaste är bara att det är pellets med hög proteinhalt och inte spirulina pellets.

frontosa82: Jag tror inte att Melanochromis auratus funkar bra med frontosorna, pga de är för snabba och stirriga. Jag skulle inte ha någon mbuna med frontosor om jag vore dig.
#24 - 9 juni 2004 17:30
Jag har frontosor tillsamans med rödzebra och andra Mbuna och det funkar utmärkt, visst är frontosorna lite slö men dom har inga problem att få del av räkmixen och än så länge (1,5 år) så har ingen rödzebra hamnat i gapet på någon frontosa och dom har för den delen inte haft några sjukdomar heller. Så jag tycker att du gott kan testa att ha frontosa tillsammans med rödzebra.
#25 - 10 juni 2004 06:16
Detta blir mer o mer intresant. tänk vad man kan lära sig! tackar för det!

Annons