Tips på enkla steg in i fotovärlden?

#1 - 24 januari 2009 00:09
Luddig rubrik? :)

Jag skulle vilja komma in lite mer i fotandets konst, jag tycker det är väldigt intressant, har alltid tyckt det, men så fort jag börjar skrapa lite på ytan till mer än "motivprogrammen" så snurrar det bara..

Är det så himla svårt att i alla fall ha lite hum om det?

Finns det någon som sitter på en länk eller motsv. för grunderna i fotografering, skrivet enkelt och pedagogiskt?
#3 - 24 januari 2009 09:14
Tack heeke. Den såg intressant ut.
#4 - 24 januari 2009 10:52
Nu hittar jag tyvärr inte guiden på FOTOs hemsida men de har annons i varje nummer om sin digitala systemkameraskola. Kostar nån hundring men det är den värd. Där förklarar de på ett bra sätt hur man får ut det mesta av sin kamera. När jag sålde min D70 så skickade jag med den i paketet och den var mycket uppskattad.

Efter ett tag kommer du undra varför man har motivprogram, du kommer tycka att bilderna blir bättre när du själv ställt in grejjerna. :)
#5 - 24 januari 2009 14:13
doctor skrev:
Nu hittar jag tyvärr inte guiden på FOTOs hemsida men de har annons i varje nummer om sin digitala systemkameraskola. Kostar nån hundring men det är den värd. Där förklarar de på ett bra sätt hur man får ut det mesta av sin kamera. När jag sålde min D70 så skickade jag med den i paketet och den var mycket uppskattad.

Efter ett tag kommer du undra varför man har motivprogram, du kommer tycka att bilderna blir bättre när du själv ställt in grejjerna. :)

Nja. Jag är inte riktigt sån, men visst kanske det är roligt att förstår hur man gör själv.
Alltså, kan automatiken sköta en sak perfekt kan den gott få göra det.
#6 - 24 januari 2009 14:14
#7 - 24 januari 2009 14:18
Bowman skrev:
Nja. Jag är inte riktigt sån, men visst kanske det är roligt att förstår hur man gör själv.

Alltså, kan automatiken sköta en sak perfekt kan den gott få göra det.

Absolut men du kommer efterhand upptäcka att den inte klarar allt du vill. Ibland vill man t ex inte ha blixt som motivprogrammen envisas med och då helt plötsligt står du o kör i P läget och på den vägen är det...
#8 - 24 januari 2009 14:23
doctor skrev:
Absolut men du kommer efterhand upptäcka att den inte klarar allt du vill. Ibland vill man t ex inte ha blixt som motivprogrammen envisas med och då helt plötsligt står du o kör i P läget och på den vägen är det...

Ja ok, ja det har du rätt i!

Det är något skumt med fotografering som alltid får mig att inte läsa vidare, för att det är för krångligt för min hjärna?! Trots att jag jag tycker det är intressant

Är det den logiska delen av min intelligens som inte vill vara med?
Jaja, hoppas på att jag lär mig lite nu.
#9 - 24 januari 2009 14:34
Det finns många rätt torra och teoretiska texter om foto. I blaskan jag tipsade om är det betydligt bättre skrivet och med bra bilder som visar i praktiken skillanden mellan de olika valen.

Tyvärr verkar bilderna ha försvunnit från denna guide som Arleklint har skrivit, http://www.nikonforum.se/articles.php?cat_id=10 men du hittar säkert nått intressant där, sen finns ju hela forumet att tillgå för frågor.
#10 - 24 januari 2009 14:48
Janne har samlat sina artiklar på sin blogg tror jag. arleklint.wordpress.com testa den.
#11 - 24 januari 2009 15:15
Janne har samlat sina artiklar på sin blogg tror jag. arleklint.wordpress.com testa den.

Riktigt bra dem där måste jag säga "Bländare och slutartid", "Exponering" samt "Bränvid och perspektiv" är väldigt bra för nybörjare (som mig själv)

Jag läste canon manualen från pärm till pärm men den innehåller ju inga fotografier som demonstrerar så detta var ju kalas :-)
#12 - 25 januari 2009 16:44
Tack skall ni ha, jag skall lusläsa och lära mig!
#13 - 25 januari 2009 18:10
När det ädnå är uppe här om grunderna i fotografering... jag förstår inte varför jag inte får in nån skärpa när jag försöker fotografera gula fiskar, testat med full automatik & även exprimenterat med manuella. Andra färger tillexempel blå fiskar går mycket bättre.

(använder den inbyggda blixten och kitobjektiv EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS)

Nån som har upplevt detta?

mvh ljung
#14 - 25 januari 2009 18:38
Har inget svar där ljung ;)

Åter till tråden för mig.
Jag saknar faktiskt fortfarande nån typ av "fotografering for dummies"
Varenda "fotoskola" verkar vara skriven av ett proffs som glömt av att det han tycker är självklart och enkelt, är rena grekiskan för en nybörjare. Dessutom trist.

Dessutom så är varenda "skola" nästan precis likadan.
"tänk er en vattenspann, och kranen är bländaren" blablabla..

Jag tycker det är rätt kassa guider faktiskt.
#15 - 25 januari 2009 19:08
Bowman skrev:

Dessutom så är varenda "skola" nästan precis likadan.

"tänk er en vattenspann, och kranen är bländaren" blablabla..

Jag tycker det är rätt kassa guider faktiskt.

Det är nog svårt att förklara med men som det stod i manualen till min kamera: Stor bländaröppning (lågt bländarvärde i kameran) ger "suddig" bakgrund (bara föremålet som du har fokuseringspunkten på kommer bli skarp)

Och med liten bländaröppning (högt bländarvärde i kameran) blir både bakgrund, förgrund och fokuseringspunkten skarp.

Känns ju lite tvärtom med namnen men man kan ju tänka att det är olika brickor med olika stora hål i; en bricka med stort hål i kommer då släppa in maximalt med ljus och "blända" bara en liten del medans en bricka med litet hål i kommer "blända" bort mycket ljus och bara lite ljus släpps in.
#16 - 25 januari 2009 19:10
ljung skrev:
Det är nog svårt att förklara med men som det stod i manualen till min kamera: Stor bländaröppning (lågt bländarvärde i kameran) ger "suddig" bakgrund (bara föremålet som du har fokuseringspunkten på kommer bli skarp)

Och med liten bländaröppning (högt bländarvärde i kameran) blir både bakgrund, förgrund och fokuseringspunkten skarp.

Känns ju lite tvärtom med namnen men man kan ju tänka att det är olika brickor med olika stora hål i; en bricka med stort hål i kommer då släppa in maximalt med ljus och "blända" bara en liten del medans en bricka med litet hål i kommer "blända" bort mycket ljus och bara lite ljus släpps in.

Faktiskt lite bättre förklaring måste jag säga.
Just dessa saker förstår jag dock. Det var bara exempel på att guiderna är rätt kassa och tråkiga.

Annons