Tips på en tredja art till mitt malawi kar

#1 - 22 juli 2006 19:49
Jag har just nu två arter i mitt 250L malawi kar och skulle vilja ha en till.
Gärna en som inte är allt för aggresiv och gärna med lite färg på honorna :)
Så vad rekomenderar ni??

Idag har jag dom här.

1+3 Melanochromis auratus
1+2 Melanochromis johanni

Mvh JoJo
#2 - 22 juli 2006 20:39
Jag tror att Metriaclima estherae skulle passa bra ihop med dina fiskar. Läs om arten på www.ciklid.se //Mvh Anna
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 juli 2006 20:49
[quote=MalawiAnna]Jag tror att Metriaclima estherae skulle passa bra ihop med dina fiskar. Läs om arten på www.ciklid.se //Mvh Anna[/quote]
Varför inte också läsa på Zoopet;)
Sen tycker inte jag att johanni och auratus är en bra kombination - de liknar varandra för mycket så det kommer säkert att bli bråk och sannolikt korsningar
#4 - 22 juli 2006 21:05
[quote=Kjell Fohrman]Varför inte också läsa på Zoopet;)
Sen tycker inte jag att johanni och auratus är en bra kombination - de liknar varandra för mycket så det kommer säkert att bli bråk och sannolikt korsningar[/quote]
Eftersom jag inte är goldmedlem här har jag inte tillgång till alla artbeskrivningar, tyvärr, så därför brukar jag alltid gå in på ciklid.se. Zoopet har också otroligt bra och lättöverblickade artbeskrivningar så jag klagar absolut inte på dem! :) //Mvh Anna
#5 - 22 juli 2006 21:48
"Eftersom jag inte är goldmedlem här har jag inte tillgång till alla artbeskrivningar"

Finns en jätteenkel lösning på detta :-) Då hjälper du en av sveriges bästa akvariesidor att bli ännu bättre.
#6 - 22 juli 2006 22:03
[quote=Långås]"Eftersom jag inte är goldmedlem här har jag inte tillgång till alla artbeskrivningar"

Finns en jätteenkel lösning på detta :-) Då hjälper du en av sveriges bästa akvariesidor att bli ännu bättre.[/quote]

:) Och hur blir man goldmedlem då?
#8 - 23 juli 2006 09:28
Melanochromis auratus, Melanochromis johanni, det är nog inte det bästa fiskarna ha i hopp dom är ganska lika och det kan bli lite problem när dom blir stora blir mycket bråk M. auratus är en elak fisk har jag hört har själv skaffat mig men dom går med Aristochromis christyi
Placidochromis electra
Sciaenochromis fryeri
Dimidiochromis compressiceps VF
Protomelas Steveni eastern
Nimbochromis linni VF
Melanochromis auratus
Otopharynx lithobates "Zimbawe Rock"
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 juli 2006 09:50
[quote=MalawiAnna]Eftersom jag inte är goldmedlem här har jag inte tillgång till alla artbeskrivningar //Mvh Anna[/quote]
Nej men du har ju tillgång till de som frågas om;)

Oavsett vilket jag hade nog plockat bort johannina eller auratusarna och sedan haft t.ex. Labibochromis caeruleus (golden) och Pseudotropheus socolofi
#10 - 23 juli 2006 10:00
En snygg kombination är Melanochromis cyaneorhabdos och Labidochromis caeruleus. Jag skulle nöja mig med dessa två arter och ha fler av dem istället.

Jag tycker att man ska läsa artbeskrivningarna på BÅDE ciklid.se och zoopet. Det är alltid bra att vara så påläst som möjligt när man skaffar nya ciklider.
#11 - 23 juli 2006 10:17
Jag skulle lätt slänga i ett gäng golden
#12 - 23 juli 2006 13:44
Brukar köra Auratus och Lombardoi tillsammans utan problem.
Båda arterna har hanar som är lite elakre än genomsnittet.
#13 - 24 juli 2006 07:46
märker om det går eller inte man har ju en håv ta upp dom som inte fungerar eller mina fiskar som jag har funkar hur bra som hälst gäller bara våga och prova men jag har ju inte haft alla mbuns dom är ju som dom är lite elakare änn hapisar men men det finns ju elaka där med =)

Annons