Jag har ett 90 liters akvarium som jag har för närvarande 6 citrontetror, 3 ottosar affinis och 3 pansarmalar. Jag skulle vilja ha tips på en liten ciklid som eventullt kunde passa i hop med dessa fiskar.
Är tacksam för alla förslag.:)
Palettcikliden (Pelvicachromis pulcher) eller någon av dess släktingar P. subocellatus eller P. taeniatus.
Kanske kan Grön bågfensciklid eller Kurvcikliden vara något om du vill hålla dig till sydamerika.
Tack så mycket. Nu har jag fått lite mer att fundera på. Vill helst att cikliden ska vara från sydamerika, men det är inte lätt att välja. Det finns ju många.:) Jag få väl ta och kolla upp lite om de olika arterna. Så får väl se vilken jag väljer.:)
Ett par fjärilciklider är inte heller dum. Har ingen själv, men har läst mycket om den för ett eventuellt inköp, eller som nå´n annan föreslog kakaduacikliden men då skall du nog köpa en hane och tre honor, då kakaduan är harembetingad (killar många damer) :-).
Laetacara Dorsiger är mitt tips, blir väldigt fina och är lugna och snälla. Har själv ett 100-liters med 4 stycken Dorsiger och 15 citrontetror. 2 par är nog lagom till 90 liter, lite svårt att se skillnad på hane och hona dock (skulle tro att jag råkat få 3 hanar...)
Fjärilscikliden är fin, men anses vara lite känslig. Finns även boliviansk fjärilsciklid som inte är lika känslig. Blir dock lite större än den vanliga fjärilscikliden.