tips på coola fiskar

#1 - 2 mars 2008 12:30
tjena. jag hade tänkt inköpa mig ett akvarium på ungefär 250 liter. och min tanke är då att det inte ska vara ett sånt vanligt tråkigt akvarium med massa diskusar å andra tråkiga fiskar.

finns det ngr som vet ngr småtuffa fiskar som passar till en 250 litrare. får ju gärna vara lite halvstora fiskar.

tack.
#2 - 2 mars 2008 12:51
Kolla lite på Tanganyika- eller Malawiciklider. Sedan finns det säkert en hel del ovanliga och coola fiskar i monstertrådar här och på andra ställen. Amaro härinne håller på med monsterfirrar, bland annat.
Kan också slå ett alg för Huyeta-gädda (Ctenolucius hujeta, tror jag den heter). En liten rovfisk som liknar en minigädda. Man kan mata den med t ex guppys som man får odla i ett mindre akvarium vid sidan av. :)
#3 - 2 mars 2008 13:12
tror monsterfiskar e den rätta vägen att gå. synd att karet inte e större för då hade du kunnat ha en rocka. men fengädda eller ormhuvudsfiskar kanske? eller sötvattensmuräna?
#4 - 2 mars 2008 13:13
kör på kulfisk :p
#5 - 2 mars 2008 13:34
Jag tänkte också på kulfiskar. Men då får du se till att det alltid finns snäckor för dem att äta.
#6 - 2 mars 2008 15:10
Jens.A kul att du nämner mig i detta samanhang :) thx

Solros här kommer det jag rekomenderar.

1, blackghost
1, öronål
1, eldtjärt (ingen rovfisk direkt men väldigt läcker fisk att hålla)
2, fjärilsfiskar

Eventuellt någon channa, då rekomenderar jag starkast channa bleheri som är av 20-25cms slaget. Den är väldigt fin i färgerna (kallar regnbågschanna) och har inte samma temperament som de andra i släktet. Denna fisk ska du dock inhandla då övriga fiskar är lite större, den går på mindre fisk, du kan räkna med att den då den är vullvuxen hugger fiskar på 4-5cm.

Polypterus senegalus är också en riktigt häftig fisk, den blir dock 40cm, men ska funka i ett 250Liters kar enligt artsbeskrivningen.

Tigerfiskar är också riktigt snygga, de växer ganska långsamt också, (Coius quadrifasciatus/Datnioites polote/Datnioides quadrifasciatus) Kan dock vara riktigt svårt att hålla flera exemplar tillsammans, jag rekomenderar att du införskaffar 1 exemplar.

Kulfiskar är gryma att ha, dock så är ju kraven på att de behöver snäckor lite jobbigt kanske. Har länge funderat på amazonas kulfisken (som är den fredligaste av dem) har däremot fortfarande besluts svårigheter då jag redan har fullt upp med mina fiskar.

Därefter så kan du PÅ villkoret att du har någonstans att lämna/ge bort fiskarna köpa fisk som blir för stora för ditt kar. Tigerfisken kräver tex riktigt stort kar. Rekomenderar dock inte detta om du inte är 100% säker på att de kommer till ett bra hem då du inte kan ha kvar dem.

jag har tex 3 chitala ornata (knifefish) som blir ganska stora sen har jag 2 paroonhajar. Dessa hade redan innan jag köpte dem garanterade hem där de kan må bra vid större storlek.

Kolla också in www.havannazoo.se där de har en ganska intressant fisklista.

Jag kan också tippa på att du med tiden kommer vilja ha ett större kar, senegalusen och de andra förutom tigerfisken kan gå i ett 400-600Liters kar livet ut.
#7 - 2 mars 2008 15:21
Ps såg nu då ja läste om tråden att du inte har inhandlat ditt kar utan att du ska inhandla det.

Jag vill ge dig ett tips så du inte ångrar dig längre fram. Är det så att du är intresserad av rovfiskar och vill syssla med dessa så bör du redan nu tänka om och fundera på ett större kar. Jag vet med 100% säkerhet att du längre fram kommer behöva ett större akvarium för att leva ut din hobby. Så om du vill slippa lägga ut mer pengar längre fram för ett större kar så ordnar du ett redan nu, ett råd bara :)

ps kolla blocket annonserna, samt annonserna på eniro mm
#8 - 2 mars 2008 19:28
Pytte86 skrev:
kör på kulfisk :p

haha. jo det verkar vara en sjukt lustig fisk. men den äter typ fenor.
#9 - 2 mars 2008 19:34
du ska ha ett stort tack amaro. det var mkt till hjälp.

ja jo. jag funderar på ett större kar, men frågan är då om det blir mer akvarium än rum på mitt rum . hehe :D
#10 - 2 mars 2008 19:45
Kör på kulfisk då eller någon annat intressant, det ser för jävligt ut med monsterfirrar i ett för litet kar.
#11 - 3 mars 2008 07:19
Pictusmalar är ju små (15 cm ca) rovfiskar som funkar i ett 250 l kar. De är riktigt snygga, ser ut som små prickiga hajar med långa morrhår. De är dessutom snälla (om du inte får plats i munnen), men du får ha ett gäng, för de är stimfisk.

Sedan håller jag med om eldstjärten.
Det är verkligen en fisk med personlighet.

Jag har själv funderat på kulfisk, men de verkar vara så trixiga.
Plus att de vill väll ha bräckvatten.
#12 - 3 mars 2008 07:34
annatzk skrev:

Jag har själv funderat på kulfisk, men de verkar vara så trixiga.

Plus att de vill väll ha bräckvatten.

Alla vill inte det, utan det finns kulfiskar som lever i sötvatten. Som t ex dvärgkulfisken eller Amazonas kulfisken.
#13 - 3 mars 2008 16:09
Scandi skrev:
Kör på kulfisk då eller någon annat intressant, det ser för jävligt ut med monsterfirrar i ett för litet kar.

Stämmer bra. En del har tex 2-3st fullvuxna channa bleheri i 200Liters kar. Visst räcker kanske utrymmet men det är inte snyggt, det ser som scandi skriver för jävligt ut.
#14 - 3 mars 2008 16:10
solros vart bor du föresten, bor du i sthlm så vet jag en som säljer amazonaskulfiskar för en fin peng
#15 - 3 mars 2008 21:27
Amaro skrev:
solros vart bor du föresten, bor du i sthlm så vet jag en som säljer amazonaskulfiskar för en fin peng

ajdå.. mjooo, jag råkar ju bo i skåne. en liten bit ifrån
#16 - 3 mars 2008 21:53
solrosolja skrev:
tjena. jag hade tänkt inköpa mig ett akvarium på ungefär 250 liter. och min tanke är då att det inte ska vara ett sånt vanligt tråkigt akvarium med massa diskusar å andra tråkiga fiskar.

finns det ngr som vet ngr småtuffa fiskar som passar till en 250 litrare. får ju gärna vara lite halvstora fiskar.

tack.

Discusar är inte tråkiga :p utan snarare mycket intressanta och vackra fiskar. Nå´t som brukar bli tråkigt är när man köper "häftiga" fiskar för att de ser "coola" ut, och så visar det sig att de är rätt tråkiga, trots sitt utseende, och dessutom äter upp allt man försöker ha med dem. En stor "monsterfisk" i ett för litet akvarium är nog det tråkigaste som finns, både för ägaren och för fisken. Att köpa fiskar (eller andra djur) bara för att de är "häftiga" brukar sällan bli bra, tror man tröttnar fort då, och fisken blir lidande i slutändan. Att kolla upp att de funkar i akvariet, och med de fiskar man redan har, är viktigt. Personligen tycker jag att ett intressant beteende, och att fisken funkar i akvariet, är viktigare än att den ser ut som en haj, förhistoriskt monster, eller whatever.

Men hur som helst så finns det nog en del "häftiga" fiskar som funkar i ett 250-liters, men köp ingen paroon för allt i världen. Pansar/öronålar är trevliga fiskar, och kan funka, de blir visserligen 30-40 cm, men eftersom de är ålliknande, smala, böjliga, och rörliga, så tar de inte lika stor plats som t.ex en lika lång mal. Mellanstora ciklider, som t.ex eldbukar, rödciklider, blåciklider, och så vidare funkar också, och är intressanta att studera. Ett Afrikanskt akvarium, med t.ex pansar/öronålar, den fulsnygga lejonhuvudcikliden, ett stim Kongotetror, och nå´n större Synodontis (ca 20 cm) skulle bli intressant och vackert att se på.
#17 - 3 mars 2008 22:00
du har så rätt så . min tanke var eg att det skulle vara ngt speciellt med det. så det inte är ett helt vanligt sällskapsakvarium.

pansarålar så lite småtuffa ut må jag säga
#18 - 3 mars 2008 22:05
Sök på lejonhuvudsciklid (Steatocranus casuarius) också, en ciklid med ett udda utseende, och intressant beteende.
#19 - 4 mars 2008 10:41
Micke_A skrev:
Sök på lejonhuvudsciklid (Steatocranus casuarius) också, en ciklid med ett udda utseende, och intressant beteende.

haha.att dem har lustigt utseende är inget snack om saken. men är dessa svåra att få tag i? har aldrig sett en förr
#20 - 4 mars 2008 14:31
Nja, så särskilt svåra att få tag i är de inte, i alla fall inte här, vet i alla fall en affär som har dem inne nu. De påstås ha en trofasthet mot partnern, och accepterar inte alltid en ny om den ena dör. De verkar lära sig när akvariet släcks på kvällarna, så de tar in ynglen i grottan varje kväll innan ljuset släcks.
#21 - 4 mars 2008 15:39
micke var handlar du då? vill ha tipps :D
#22 - 4 mars 2008 17:25
Oftast på Trop, ibland på Herkules :)
#23 - 5 mars 2008 09:35
Micke_A skrev:
Nja, så särskilt svåra att få tag i är de inte, i alla fall inte här, vet i alla fall en affär som har dem inne nu. De påstås ha en trofasthet mot partnern, och accepterar inte alltid en ny om den ena dör. De verkar lära sig när akvariet släcks på kvällarna, så de tar in ynglen i grottan varje kväll innan ljuset släcks.

hahah vad härligt :D
#24 - 8 mars 2008 13:55
Channa bleheri blir sällan mycket större än 15 cm. Om någon har sett ett större ex får ni gärna bevisa det med en bild ;)
ett akvarium på 250 skulle passa mer än perfekt för en grupp på 5 individer.

Men jag rekomenderar (som alltid) fengäddor :) senegalus o delhezi skulle du kunna stoppa ner i ett kar i den sizen. Kan kännas lite trisst med endast botten firrar, så man kan ju komplitera med ngn middle- lr top dweller.

Byter man vatten någon/några gång(er) i veckan o har bra filtrering så kan man ha rätt mycket fisk...
#25 - 8 mars 2008 19:41
malcus seriöst? de vuxna exemplaren jag sett har alltid sträckt ut sig till ca 20-25cm (då räknar jag från stjärtfena till huvud) kan tyvärr inte fixa foton men vi har 2st här i eskilstuna som är ca 20cm.

Men men, du kan mer än mig då du hållt på med dem längre än mig.
#26 - 8 mars 2008 21:38
Jaså? Jag har inte sett större på nätet lr IRL... kanske är jag som har knasigt ögonmått då ;) När jag hämtade min stora tiger tyckte jag den var 20cm.. när jag kom hem o mätte var den 30..hehe (bevis)

Men lär ta ett tag innan en bleheri når den sizen?

Jag har inte mycket erfarenheter själv av bleheri.. hade ett ex för 3 år sen. Hjälp tiden går :P Har hållt på med monster i 3-4 kanske. hehe finns mycket kvar att lära om intresset inte svalnar. É 17 år.
#27 - 9 mars 2008 15:48
malcus, haha :D nice att kunna lita på sitt ögonmått va :D en gissning på 20 då den är 30 säger ganska mycket :P

min bleheri var ca 8cm och 1.5-2cm i omkrets´/tjocklek

3 veckor senare hade den växt ca 5 cm. Nu är den någonstans på kanske 15-16cm, och omkretsen/tjockleken är lite mindre än en femkrona. Den växer fort men de senaste veckorna har de inte växt så mycket. Vilket innebär att du kan ha rätt. Tror dock dessa likt malar växer fort som fan till en viss längd och därefter börjar växa långsammare tills de når sin fulla storlek.

Denna fisk är ju ganska långlivad och bör växa till 20cm, speciellt då den går i ett kar som är flera gånger större än den egentligen behöver :)

De 2 ex som vi har i eskilstuna är ganska gamla, skulle tippa på minst 2 år vilket förklarar en del.

Men men, vi kan ta min bleheri som ett litet experiment, Vi får se i vilken storlek den stannar så kan vi därefter konstatera vilken storlek de troligast hamnar på ;)
#28 - 10 mars 2008 22:46
Amaro skrev:
Stämmer bra. En del har tex 2-3st fullvuxna channa bleheri i 200Liters kar. Visst räcker kanske utrymmet men det är inte snyggt, det ser som scandi skriver för jävligt ut.

;)
Off Topic (men ändå): Är du med på MFK förresten?
#29 - 10 mars 2008 23:05
Scandi, skickar pm nu så vi inte sabbar tråden :)

Annons