Jens.A kul att du nämner mig i detta samanhang :) thx
Solros här kommer det jag rekomenderar.
1, blackghost
1, öronål
1, eldtjärt (ingen rovfisk direkt men väldigt läcker fisk att hålla)
2, fjärilsfiskar
Eventuellt någon channa, då rekomenderar jag starkast channa bleheri som är av 20-25cms slaget. Den är väldigt fin i färgerna (kallar regnbågschanna) och har inte samma temperament som de andra i släktet. Denna fisk ska du dock inhandla då övriga fiskar är lite större, den går på mindre fisk, du kan räkna med att den då den är vullvuxen hugger fiskar på 4-5cm.
Polypterus senegalus är också en riktigt häftig fisk, den blir dock 40cm, men ska funka i ett 250Liters kar enligt artsbeskrivningen.
Tigerfiskar är också riktigt snygga, de växer ganska långsamt också, (Coius quadrifasciatus/Datnioites polote/Datnioides quadrifasciatus) Kan dock vara riktigt svårt att hålla flera exemplar tillsammans, jag rekomenderar att du införskaffar 1 exemplar.
Kulfiskar är gryma att ha, dock så är ju kraven på att de behöver snäckor lite jobbigt kanske. Har länge funderat på amazonas kulfisken (som är den fredligaste av dem) har däremot fortfarande besluts svårigheter då jag redan har fullt upp med mina fiskar.
Därefter så kan du PÅ villkoret att du har någonstans att lämna/ge bort fiskarna köpa fisk som blir för stora för ditt kar. Tigerfisken kräver tex riktigt stort kar. Rekomenderar dock inte detta om du inte är 100% säker på att de kommer till ett bra hem då du inte kan ha kvar dem.
jag har tex 3 chitala ornata (knifefish) som blir ganska stora sen har jag 2 paroonhajar. Dessa hade redan innan jag köpte dem garanterade hem där de kan må bra vid större storlek.
Kolla också in
www.havannazoo.se där de har en ganska intressant fisklista.
Jag kan också tippa på att du med tiden kommer vilja ha ett större kar, senegalusen och de andra förutom tigerfisken kan gå i ett 400-600Liters kar livet ut.