Eftersom du har skrivit frågan under afrikanska ciklider, antar jag att du främst är intresserad av så´na? Malawi och Tanganyika brukar man nog oftast inte ha med växter, eftersom de ofta gräver en del, och det ändå inte finns så mycket växter i de sjöarna. Men tåliga växter som Vallisneria och Anubias kan man ha med dem. Vallisneria som bakgrundsväxt, och Anubias kan man låta växa fast på t.ex en sten. Men det finns ju en del västafrikanska ciklider att välja på, t.ex Anomalochromis thomasi, som är en trevlig liten ciklid. Även arterna i släktet Nanochromis är små och trevliga ciklider, men kan nog vara lite svårare att få tag i. Släktet Pelvicachromis (paletter) funkar också. Munruvande paletter (släktet Chromidotilapia) är intressanta, och gräver inte så mycket, om jag minns rätt. Däremot kan de bli rätt stora tror jag, ca 15-20 cm.
Vill du däremot ha ciklider från syd och centralamerika, så finns det ganska många att välja på. Nyckelhålsciklid, kurvciklid (Laetacara curviceps, och släktingen L. dorsiger), grön bågfensciklid, boliviansk fjärilsciklid, scalare, arterna inom släktet Apistogramma, med flera. Centralamerikaner som Archocentrus multispinosa och eldbuk funkar nog rätt bra också.
Själv skulle jag nog köra på nå´n mindre art, t.ex boliviansk fjärilsciklid eller kurvciklid, som håller till nära botten, och ett scalarepar.