Tips på bra stora akvarier

#1 - 30 december 2006 19:49
Jag tänkte byta ut mitt 540 Dala kar på aluställning mot ett möbelkar, gärna större (600-720) c:a 2 m långt. Dala karet är bra men jag skulle behöva möbeln under och dessutom tycker jag att aluställningen (60 hög) är väl låg. Med ett så pass brett akvarium kombinerat med låg höjd ser det lite "tjockt" ut.

Av möbelkar modell större (2 m längd) har jag hittills hittat RENA, Akvastabil och Rubin. Aquael har väl något också i sin deluxeline, har aldrig sett den bara. Rubin är billigast antar jag, har ett 420 som är bra men som har en nackdel i att det bara finns plats för två rör. Jag tänkte satsa lite på växterna så lite bättre ljus skulle man vilja ha.

Är det någon som har erfarenhet av dessa eller andra stora möbelakvarier (2m) får ni gärna dela med er av för och nackdelar. Av de Akvastabil kar jag sett verkar de vara ganska snåla med silikonet, håller de tätt? Och hur är RENA att jobba med, snygg fransk design men går inte att komma åt i karet utan att ta bort rampen?

Tacksam för alla små erfarenheter och tips!

Gott nytt år
#2 - 30 december 2006 20:06
Har inte själv något monsterakvarium men har kollat på lite större renaakvarium och en nackdel med dessa är att dom är fruktansvärt höga. Jag är 182cm och om jag skulle göra rent ett sådant så skulle jag bli tvungen till att stå på en pall eller stol för att nå djupt ner i akvariet.
#3 - 30 december 2006 20:25
Glenn skrev:
Jag är 182cm och om jag skulle göra rent ett sådant så skulle jag bli tvungen till att stå på en pall eller stol för att nå djupt ner i akvariet.
Jag är en halv cm längre så det kan nog vara samma problem för mig.
#4 - 30 december 2006 20:28
Hehe jo men sen så är det upp till var och en om det är värt det. Själv så är jag jädrans sugen på ett 480 eller 640L och skulle nog kunna tänka mig stå ut med dessa "problem" med tanke på hur grymmt snygga burkarna är:D
#5 - 30 december 2006 20:33
Ett Rena 640 l är mitt absoluta drömkar, men dom är inte billiga direkt, men det kommer så snart ekonomin och utrymmet tillåter det.
#6 - 31 december 2006 14:38
Ingen annan som har tips på bra stora kar? Eller är folk kanske upptagna med att koka hummer och rigga raketer just nu?
#7 - 31 december 2006 16:49
janne63 skrev:
Ingen annan som har tips på bra stora kar? Eller är folk kanske upptagna med att koka hummer och rigga raketer just nu?

Klart man har tips:p

Kolla med www.mm-design.se de kan göra akvarium och möbel som du vill ha det och det blir riktigt bra:D

Gott Nytt År.

//Calle
#8 - 1 januari 2007 11:42
Klart man har tips:p

Kolla med www.mm-design.se de kan göra akvarium och möbel som du vill ha det och det blir riktigt bra:D

Gott Nytt År.

//Calle

Tack Calle, tyvärr är siten stängd tills vidare. Har de kanske flyttat eller bytt server?
#9 - 1 januari 2007 13:08
janne63 skrev:
Tack Calle, tyvärr är siten stängd tills vidare. Har de kanske flyttat eller bytt server?

Har varit i kontakt med de just, och de har bytt webhosting, dock så har något strulat, vilket det lätt bli när man inte själv har koll på hur en sådan överflytt ska ske för att inte ska märkas.

Men de jobbar på att lösa detta omgående.

Du kan ringa dem på 040-14 00 41 vardagar 8-18, lördag 10-13, är dok inte 100% säker på tiderna.

Lycka till.

//Calle
#10 - 1 januari 2007 17:39
Har varit i kontakt med de just, och de har bytt webhosting, dock så har något strulat, vilket det lätt bli när man inte själv har koll på hur en sådan överflytt ska ske för att inte ska märkas.

Men de jobbar på att lösa detta omgående.

Du kan ringa dem på 040-14 00 41 vardagar 8-18, lördag 10-13, är dok inte 100% säker på tiderna.

Lycka till.

//Calle

Ska kolla upp det när det blir vardag igen. Tack för infon.
#11 - 1 januari 2007 17:43
Ingen som har erfarenhet av större RENA, akvastabil eller andra fabrikat?
#12 - 3 januari 2007 01:03
Jag har nyligen skaffat ett rubin silver 720. Är helnöjd än så länge. Syrran har ett Juwel 420, och det ser ut att vara samma tillverkare på möbeln, signerat Wromak på båda.
Som du själv sa är nackdelen att det bara sitter 2 rör i rampen. Men i 720 går tre tvärgående stag, 1 glas limmat över akvariet och 2 alustag i rampen, som man borde kunna lägga två enkla armaturer på som göms under locket.
Ska själv lägga dit en bräda med 4 spots som "kvällsbelysning". Hittade mitt för 8700kr hemkört, inburet och uppackat. Mycket fint akvarie för pengarna tycker jag.
Mvh Micke
#13 - 3 januari 2007 07:32
janne63 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av dessa eller andra stora möbelakvarier (2m) får ni gärna dela med er av för och nackdelar. Av de Akvastabil kar jag sett verkar de vara ganska snåla med silikonet, håller de tätt? Och hur är RENA att jobba med, snygg fransk design men går inte att komma åt i karet utan att ta bort rampen?

Tacksam för alla små erfarenheter och tips!

Gott nytt år

Har ett 720 liters Akvastabil, har haft det igång i ett år och är väldigt nöjd med det än så länge [:-106]. Jag har ju inte haft det så länge, så om silikonet håller vet jag ju inte än [:o], men vad jag förstått så ska det vara bra kvalitet på dem. Jag tycker i alla fall det ser ut att vara tillräckligt med silikon...
#14 - 3 januari 2007 12:37
Nu när vi ändå pratar om stora akvarier.
Jag funderar på att skaffa ett Rubin 420liters, och jag undrar nu om ni vet någonstans där man kan köpa möbler som pallar den tyngd som blir efter ett så pass stort kar?
Jag har tittat runt lite och det enda som jag hittar är aluställningar, vilket jag absolut inte vill ha om det alls går att undvika.

Tack på förhand.

/Micke
#15 - 3 januari 2007 13:05
mice_lord skrev:
Nu när vi ändå pratar om stora akvarier.

Jag funderar på att skaffa ett Rubin 420liters, och jag undrar nu om ni vet någonstans där man kan köpa möbler som pallar den tyngd som blir efter ett så pass stort kar?

Jag har tittat runt lite och det enda som jag hittar är aluställningar, vilket jag absolut inte vill ha om det alls går att undvika.

Tack på förhand.

/Micke

Det enklaste är väl att köpa komplett med tillhörande möbel? ;)
http://www.pwss.nu/product.php?productid=66&cat=661&page=1
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3285&cat=661&page=1
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3270&cat=661&page=1
#16 - 3 januari 2007 19:14
hehe..jo, det förstås men då brukar det ofta bli helt fel saker man vill ha ;)

Annons