tips på bra och dryga vattenberedningsmedel?

#1 - 21 november 2011 19:05
Vilka vattenberedningsmedel (som binder tungmetaller,klor etc ) är bra , prisvärda och dryga ?
#2 - 21 november 2011 19:08
askorbinsyra.
#3 - 21 november 2011 19:13
bossep skrev:
askorbinsyra.
Det används väl mest kloraminer i dagens vattensystem, Bossep tar askorbinsyran det?
#4 - 21 november 2011 19:15
åheim skrev:
Det används väl mest kloraminer i dagens vattensystem och tar askorbinsyra det?

Enligt uppgift ja! Det skall klara både klor och kloramin. Om man som jag inte gillar att tillsätta så tar man bort båda samt en massa annat jox med ett bra kolfilter som man kopplar till påfyllnings vattnet.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 november 2011 19:59
bossep skrev:
Enligt uppgift ja! Det skall klara både klor och kloramin. Om man som jag inte gillar att tillsätta så tar man bort båda samt en massa annat jox med ett bra kolfilter som man kopplar till påfyllnings vattnet.

Nja - jag tror inte på uppgiften att kolfilter skulle ta bort kloramin. Referens efterlyses.

Däremot tar askorbinsyra bort kloramin.
Däremot inte klor (tror jag) och klor är väl inte heller så farligt om man bara vid vattenbytena piskar ner vattnet.
Tungmetaller finns väl normalt inte i svenskt kranvatten.
Koppar kan vara ett problem om vattenledningssystemet i huset är nytt.

Det kan vara vettigt att använda ett vattenberedningspreparat vid uppstart - däremot behövs sedan däremot oftast inte vid vanliga vattenbyten (undantag kan gälla för de som har egna brunnar) föresatt att inte kloramin tillsätts i kranvatten då bör man använad ett vattenberedningspreparat som tar bort kloraminet (vilket inte all gör).
#6 - 21 november 2011 20:07
Nja - jag tror inte på uppgiften att kolfilter skulle ta bort kloramin. Referens efterlyses.

Däremot tar askorbinsyra bort kloramin.

Däremot inte klor (tror jag) och klor är väl inte heller så farligt om man bara vid vattenbytena piskar ner vattnet.

Tungmetaller finns väl normalt inte i svenskt kranvatten.

Koppar kan vara ett problem om vattenledningssystemet i huset är nytt.

Det kan vara vettigt att använda ett vattenberedningspreparat vid uppstart - däremot behövs sedan däremot oftast inte vid vanliga vattenbyten (undantag kan gälla för de som har egna brunnar) föresatt att inte kloramin tillsätts i kranvatten då bör man använad ett vattenberedningspreparat som tar bort kloraminet (vilket inte all gör).

Man rekomenderar kolfilter till dialysapparater om det finns kloramin i vatnet. Skall leta rätt på ref.
Att det tar klor vet jag samt lite beroende på kolet metaller. Men som du säger tungmetaller finns inte eller i mycket små mängder.
Jag TROR faktiskt askorbinsyra funkar på klor. Logiken säger så eftersom kloramin är en förening av klor och ammoniak.
Letar kol ref...
#7 - 21 november 2011 20:16
Referenser som dög för mig.
http://www.patronfilter.se/Aktivtkolfilter.htm
http://ndt.oxfordjournals.org/content/14/11/2579.full

Skall leta upp askorbinsyra och klor.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 november 2011 20:18
bossep skrev:
Man rekomenderar kolfilter till dialysapparater om det finns kloramin i vatnet. Skall leta rätt på ref.

Att det tar klor vet jag samt lite beroende på kolet metaller. Men som du säger tungmetaller finns inte eller i mycket små mängder.

Jag TROR faktiskt askorbinsyra funkar på klor. Logiken säger så eftersom kloramin är en förening av klor och ammoniak.

Letar kol ref...

OK - jag har inte hört detta med dialysapparater innan - vore kul att läsa en referns om du kan hitta det. Sedan är det väl värt att notera att aktivt kol måste bytas väldigt ofta för att fortfarande vara aktivt
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 november 2011 20:20
Du svarade när jag läste - tack för referensen
#10 - 21 november 2011 20:28
Klor>
http://www.fs.fed.us/eng/pubs/pdf/05231301.pdf
http://www.ilikewater.com/

Kjell som du ser var din rekommendation av C-vitamin även bättre än du trodde!
Jag kom på det en dag när mitt vatten stank av klor och efter att du tipsat om C-vitamin så försvann klorlukten och smaken.
Jag skriver faktiskt in det i mina rekommendationer för utsläpp från reningsverk där man använder klor som sista steriliserings steg!
#11 - 21 november 2011 20:32
OK - jag har inte hört detta med dialysapparater innan - vore kul att läsa en referns om du kan hitta det. Sedan är det väl värt att notera att aktivt kol måste bytas väldigt ofta för att fortfarande vara aktivt

återkommer!
#12 - 21 november 2011 22:03
Härligt att få all kunskap serverad på silverfat, jag bara suger i mig:d:d:d
#13 - 21 november 2011 23:07
åheim skrev:
Härligt att få all kunskap serverad på silverfat, jag bara suger i mig:d:d:d

Det var Kjell som fick in mig på C-vitamin och askorbinsyra så det kommer en räkning på konsultarvode från honom!;)
#14 - 21 november 2011 23:13
Sedan är det väl värt att notera att aktivt kol måste bytas väldigt ofta för att fortfarande vara aktivt
Grejen är att du inte kör akvarievattnet genom kolet utan bara det du häller i karet. Då räcker en patron MYCKET länge. Kruxet är att veta när det är mättat. Men om du läser lite i länkarna så tycks det som om det sker någon reaktion i kolet och kloret blir inte kvar. Men jag måste studera detta lite mer. Men jag TROR man kan kör åtskilliga 10 000 liter igenom innan det kraschar.
#15 - 22 november 2011 07:26
bossep skrev:
Grejen är att du inte kör akvarievattnet genom kolet utan bara det du tar från karet. Då räcker en patron MYCKET länge. Kruxet är att veta när det är mättat. Men om du läser lite i länkarna så tycks det som om det sker någon reaktion i kolet och kloret blir inte kvar. Men jag måste studera detta lite mer. Men jag TROR man kan kör åtskilliga 10 000 liter igenom innan det kraschar.

Bara det du tillsätter karet, menar du??
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 november 2011 07:55
bossep skrev:
Det var Kjell som fick in mig på C-vitamin och askorbinsyra så det kommer en räkning på konsultarvode från honom!;)

Fast undrar om det inte var Lasse Forsberg som tipsade mig - men som sagt jag minns inte - någon var det i alla fall.

Oavsett vem det nu var som kom på det så var det jäkligt tacksamt - minns förr på 80-talet på jag hade akvarieaffär i Kalmar och hade många kunder från Växjö som redan då hade jätteproblem med kloramin i kranvattnet. Denna kommun var nog först i Sverige med att använda kloramin - idag är det så pass vanligt så nu tar ju även många av vattenberedningspreparaten bort det - så det är inte längre något större problem.

Jag har dock inget tips att ge alumini om vilket vattenberedningspreparat som bör användas - kan bara uppmana att man skall läsa på förpackningen där står det angivet om det också tar bort kloramin.

Sedan beror det ju också på om man har kloramin eller något annat i sitt kranvatten - det bör man ju då också kolla upp
#17 - 22 november 2011 12:07
alumini skrev:
Vilka vattenberedningsmedel (som binder tungmetaller,klor etc ) är bra , prisvärda och dryga ?
jag tycker easy-life FFM är ett bra preparat, det tar även hand om kloraminer! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/soetvatten-easylife-c-49_38_194_819?osCsid=4bb3fd7d5d65604d32eca474215a29e7 Dosering: 10ml (1 kapsyl) per 30L kranvatten!
#18 - 22 november 2011 15:25
Bara det du tillsätter karet, menar du??
Exakt! Det kan bli en 180 i bland!
#19 - 22 november 2011 15:40
Fast undrar om det inte var Lasse Forsberg som tipsade mig - men som sagt jag minns inte - någon var det i alla fall.

Oavsett vem det nu var som kom på det så var det jäkligt tacksamt - minns förr på 80-talet på jag hade akvarieaffär i Kalmar och hade många kunder från Växjö som redan då hade jätteproblem med kloramin i kranvattnet. Denna kommun var nog först i Sverige med att använda kloramin - idag är det så pass vanligt så nu tar ju även många av vattenberedningspreparaten bort det - så det är inte längre något större problem.

Jag har dock inget tips att ge alumini om vilket vattenberedningspreparat som bör användas - kan bara uppmana att man skall läsa på förpackningen där står det angivet om det också tar bort kloramin.

Sedan beror det ju också på om man har kloramin eller något annat i sitt kranvatten - det bör man ju då också kolla upp

Jag har fått en del arga eller sura svar i frågan om Kommunalt vatten, Vattenreningsverk, etc.
Men faktum är att de har normer att hålla sig inom. Dom kan tillsätta X mg klor eller X mg kloramin. Dessa värden är framräknade så att det inte skall vara skadligt att förtära för människor. Att man sedan kan vicka i ganska mycket mer vid driftsstörningar är en annan sak! Det finns inte heller någon orsak att upplysa allmänheten om man byter exempelvis från klor till kloramin eller något annat så länge man håller sig till dessa riktvärden.

Nåväl dessa normalmängder kan och troligtvis är skadliga för fiskar och andra levande organismer i ett akvarium. Jag tror vi skulle ha betydligt lägre värden om vi skulle leva i och andas klorbemängd luft.
#20 - 24 november 2011 10:19
Hej,

Jag köper köper vattenberedningsmedel för utedammar. Betalade senast 250 kronor för en halvliter. Högkoncentrat, tror det stod att det skulle räcka till ca 10 000 liter, räcker i vilket fall ett bra tag i akvariesammanhang. Har använt detta till mina akvarier i ca ett år nu utan problem.
#21 - 24 november 2011 10:43
Hej igen,

Tänkte att jag även kunde nämna att till utedammar finns det även biokultur för användning vid uppstart att köpa. (Motsvarar nitrivec o.dyl). Mycket billigare en akvarieversionerna, (en förpackning som räcker till 4000 liter gav jag 96 kronor för). Har använt detta både i samband uppstart av akvarier, men även "mer akut" vid nitritproblem. Tycker att det fungerat mycket bra.
#22 - 24 november 2011 10:50
bossep skrev:
Jag skriver faktiskt in det i mina rekommendationer för utsläpp från reningsverk där man använder klor som sista steriliserings steg!
Askorbinsyra är bra men relativt dyrt även i bulk. Natriumtiosulfat är billigare i bulk, och det går åt hälften så mycket som av askorbinsyra för att neutralisera en given mängd hypoklorit eller kloramin. Jag rekommenderar askorbinsyra för akvarister för att det är lätt att få tag i (kryddhyllan på ICA!), lätthanterligt, och ogiftigt, men för industriella ändamål är nog natriumtiosulfat ett bättre alternativ.
#23 - 24 november 2011 15:36
Azur skrev:
Askorbinsyra är bra men relativt dyrt även i bulk. Natriumtiosulfat är billigare i bulk, och det går åt hälften så mycket som av askorbinsyra för att neutralisera en given mängd hypoklorit eller kloramin. Jag rekommenderar askorbinsyra för akvarister för att det är lätt att få tag i (kryddhyllan på ICA!), lätthanterligt, och ogiftigt, men för industriella ändamål är nog natriumtiosulfat ett bättre alternativ.

Detta är noterat! Tack. Jag skall kolla upp Kg och Ton priser på respektive alternativ.

Annons