Tips på bra lysrör sökes

#1 - 28 december 2007 18:02
Hej !
Jag har aldrig bytt lysrör i mitt nya akvarium men ska nu till att göra det. Jag har läst att man ska byta glimtändare samtidigt samt att man bör byta ett rör i taget så att fiskarna får vänja sig. Det enda jag vet om rören som sitter i nu är att det ena är ett reptilrör, tidigare innevånare var en sköldpadda. Jag har haft akvariet i lite mer än ett år och det har tidigare varit i bruk i ca ett år. Jag tycker att belysningen är ok men har läst att man bör byta lysrör med jämna mellanrum. Akvariet är på 115 liter och innehåller Black molly, platys, neontetror, otocinclusar samt ca 150 körsbärsräkor.
Vilka rör är de bästa och var köper man dem? I min lokala djuraffär är de mycket dyra och det finns bara ett märke att välja på.
Mycket tacksam för råd
Jespan
#2 - 28 december 2007 18:42
Det finns trådar....

Kolla här på forumet. Det finns en del trådar i ämnet!! Det har diskulterats en del om vissa "alternativa" lösningar.

:confused: Om du inte vet hur man gör:

Man kan reglera hur gamla trådar man vill kolla på. Det gör man längstner när du gått in på forumet under rutan; "Visningsalernativ".

Själv har jag Gro Lux och Power Glo med reflektorer i rampen:p

Lycka till!
#3 - 28 december 2007 18:59
Jag kör med Sylvania Grolux längst fram i karet och Philips Aquarelle i mitten av karet. Grolux ger fiskarna en trevlig färg/lyster och Aquarelle ska väl funka bra til växterna... jag är i alla fall nöjd med ljuset.

I mina mindre kar med endast ett lysrör kör jag enbart med Sylvania Grolux för att få lite dämpat ljus.
#4 - 28 december 2007 19:26
Ninjar tråd:

Hur pass mycket skiljer rören sig i "ljuskvalitet"/livslängd mellan olika märken?
Säg att jag hittar ett rör med ett visst spektrum på claes ohlsson för 49 spänn, skiljer det sig något från ett akvarieanpassat "specialrör" för 200:- med samma spektrum, i praktiken?
#5 - 28 december 2007 21:49
Jag tvivlar på att du hittar ett lämpligt lysrör hos Claes Ohlson. Det finns två "typer " av rör. Trifosfor-rör som håller mycket längre(hela lysrörets livslängd, tappar max 6%) och "vanliga" akvarierör som måste bytas ut hela tiden (helst inom 6-10 månader för bästa ljusstyrka, kan tappa upp till 40%). billigast tri-fosfor röret är Philips Aquarelle, andra finns också tex Triton. Lite billigare blir tex Aqua Glo, Power Glo, Aqua Star + växtlysrören. Jag tycker inte att du skall sätta i ett varm eller kallvitt billigt rör bara för att det är billigt. Satsa på kvalitet så växer växterna bättre och mindre alger, samt att fiskarna ser mer naturliga ut i ett vettigt färgspektrum.

Annons