Tips på bra foder till cory?

#1 - 16 mars 2007 19:04
Hej, har precis införskaffat 8st VF C.davidsandsi. Någon som har några bra foder tips att komma med? :)
#2 - 16 mars 2007 19:11
algtabletter duger åt mina och även ärter, röda mygg osv
#3 - 16 mars 2007 19:16
ärtor? Gröna frysta som du hackar i småbitar eller?

Har en ancistrus som effektivt försvarar algtabletterna.
#4 - 16 mars 2007 19:21
råa skalade ärtor
#5 - 16 mars 2007 19:24
Richard.R skrev:
råa skalade ärtor
Ok...det får jag nog prova. Tack :)

Någon som har några andra tips?
#6 - 16 mars 2007 19:25
något som mina också uppskattar är när jag gräver ner lite frysta röda myg i sanden så de för gräva lite
#7 - 16 mars 2007 19:35
allt som sjunker.. ;)..
mata bara lite extra av ditt vanliga foder så tror jag nog det räcker till...
#8 - 16 mars 2007 19:41
allt som sjunker.. ;)..

Super bra tips! ;)
:D

Jo, jag matar lite extra just nu men det är svårt, har ett stort stim tetror som hugger det mesta innan det når bottnen.
#9 - 16 mars 2007 21:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Mina älskar frysmat som mygg, artemia (mums!) och räkmix. När jag matar med torrfoder i flingform blir det sällan något över eftersom tetrorna är illa kvicka. Jag matar också med tabletter för omnivora fiskar, bl a JBL Novo Red. Ärter skulle jag aldrig ge till pansarmalarna eftersom de inte är så förtjusta i det, de vill ha lite mer animaliskt i sina maggar. Att gräva ner myggen är riktigt smart men funkar inte hos oss, akvariet är så djupt så jag når inte ner [:o].[/COLOR][/FONT]
#10 - 17 mars 2007 09:17
Ok, tack för tipsen. :)
Får helt enkelt bli en varierande kost av överblivna flingor, tabletter och då och då lite av malawiciklidernas räkmix samt mygglarver.

Tack igen! :)
#11 - 17 mars 2007 09:26
Jag tycker sjunkande "småkorniga" pellets är väldigt praktiska för Corydoras, i övrigt får de samma mat som mina andra fiskar: frysfoder och räkmix.
Röda mygg får mina aldrig pga alla de problem som finns kring rödamygg (allergiframkallande, plus att jag tycker mig se en koppling mellan buksot och frysta röda mygg).
#12 - 17 mars 2007 12:57
Azur skrev:
Röda mygg får mina aldrig pga alla de problem som finns kring rödamygg (allergiframkallande, plus att jag tycker mig se en koppling mellan buksot och frysta röda mygg).

Har aldrig serverat röda myggtill några av mina fiskar pga att det finns nog med allergier ändå. Serverar däremot svarta mygglarver då o då som festmåltid.
#13 - 17 mars 2007 13:02
känns som att dom också borde gilla tubifex ganska mycket =) Eller odla mikromask, det är tydligen inte så svårt. Jag ska iaf försöka få tag på en odling.

Hur ska karet se ut till Corydoras? mkt strömmning, syrerikt, lite ljus, fin sand, mkr gömställen/fri yta, mm?
Jag tycker dom är skitsnygga, men jag har fått för mig att dom är rätt så känsliga. Jag kör ju växtakvarium med CO2 och ibland knasar ju tuben och det blir för mkt CO2 i vattnet --> förgiftning. Men det "ska" ju egentligen inte hända...
Kanske bäst att skaffa eget kar till dom isf.
#14 - 17 mars 2007 18:23
Leonard skrev:

Hur ska karet se ut till Corydoras? mkt strömmning, syrerikt, lite ljus, fin sand, mkr gömställen/fri yta, mm?

Låter väl som ett utmärkt kar för Cory. !? :rolleyes:
Fast det där med CO2-förgiftning är det ju inte många fiskar som tycker om. :p
#15 - 23 mars 2007 23:26
Mina Corrys har helt klart fått ett nytt favo-foder. 'Nutron Staples' från Prodac. "-Foderblandning i form av tabletter för alla typer av bottenfiskar. Lämpar sig särskilt för Corydoras."
Köpte en burk bara för att prova. När jag släpper i ett par tabletter i ett hörn kommer genast hela stimmet i full sula. (fick även Corry-ägg för första gången efter jag började ge dem Nutron Staples, bara en slumpkanske? kul iaf.)
/Mvh Micke
#16 - 26 mars 2007 14:33
ok, det låter ju spännande! Nu gäller det ju bara att hitta en affär som säljer "Nutron ..." :rolleyes:
#17 - 26 mars 2007 16:31
Har bara sett det på ett ställe, i en liten trång butik på torp, uddevalla tror ja det va. dyrt men drygt :)

Annons