Tips på bra Artemia?

#1 - 27 mars 2011 20:04
Hej tänkte hör om någon har tips på bra artemia och vart man kan köpa eller beställa, Här i Örebro är dem flesta artemia dåliga. Kläcker 1%.... Förr gick det jätte bra men det nya märket på Artemian (kommer inte ihåg tillverkaren) verkar helt värdelöst.

Hittade "Eldorado Artemia ägg" på en akvarieshop på nätet någon som vet om den kläcker bra? 30ML för 75kr.

Mvh
#2 - 27 mars 2011 20:09
Jag har mina från fiskfarmen och de duger bra åt mig trots att de är säkert ett år gamla (frysförvarade). Någon kläckningsgrad vågar jag inte uttala mig om men på pappret har jag allt mellan specade som 60-90%.
#3 - 27 mars 2011 20:22
Jag har mina från fiskfarmen och de duger bra åt mig trots att de är säkert ett år gamla (frysförvarade). Någon kläckningsgrad vågar jag inte uttala mig om men på pappret har jag allt mellan specade som 60-90%.

Tog och beställde 200gr 90% kläckningsgrad! tack för tipset!
#4 - 27 mars 2011 20:49
Jag har fortfarande kvar av mitt "testpack" efter ett år och de kläcks än. så helt usla kan de inte vara. Bara trevligt att ge tips! :)
Skriv gärna hur du tycker de är så jag vet om jag ska köpa fran dem igen nog när lagret sinar här hemma.
#5 - 27 mars 2011 23:12
Ska försöka komma ihåg detta när ja kläckt :) men kan aldrig vara sämre en det ja har nu. ja menar 2 gram gav 100 kläckta... heeeeeeelt värdelöst. behöver kläcka hela tiden för o hålla mina skalaryngel på snabb uppväxt ! nu är mina yngel som tur är 3 veckor och växer rätt bra på Räkmix och fryst artemia. Men det är stoor skillnad på deras "glädje?" som dem får när man matar med levande :)
#6 - 28 mars 2011 07:30
Jag använder för närvarande ägg av märket JBL Artemio. Jag vet inte vilken kläckningsgrad de har, men den verkar rätt hög. Burken är datumstämplad vilket är förtroendeingivande.

Ett tips för att öka kläckningsgraden är att artemia behöver ljus för att kläckas (de använder energi från ljuset för att starta sin metabolism) så om de står mörkt kan kläckningsgraden sjunka 10 - 20%.
#7 - 5 april 2011 15:57
får jag ställa en fråga om artemia? vad gör man med de där burkarna som man kan köpa på t ex tradera där det står
Artemiaägg 90% kläckningsgrad 200gr

och vad gör man med dem? är det bara yngel som vill ha sådant eller kan man mata vuxna fiskar med det också? t ex mina guppyhannar, black mollysar och pansarmalar?
#8 - 5 april 2011 16:06
Man kläcker äggen med valfri metod. Jag kör på den här men silar inte: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46

Jag garterar dig att de fiskarna du listade skulle älska att jaga de små kräftdjuren. Matade faktiskt just mina guppys och botior med lite överflöd från kläckningen. ;)
#9 - 5 april 2011 16:07
man gör såhär:

1 liter vatten o 1 grov matsked salt.
ner med 1 kryddmått. ( vilket är ca 250 000 ägg.)

efter ca 24-36 timmar kläcks äggen och man suger upp artemian i en fin sil. förslagsvis ett kaffe filter.

sen matar man yngel med dom.

större fiskar ser inte artemian för de är verkligen skitsmå! tetror äter dom dock.
#10 - 5 april 2011 16:11
Honan i mitt Altos-par har lärt sig äta upp ynglens mat nu, så visst kan även mindre ciklider se dem. Även guramis mumsar glatt artemia.
#11 - 6 april 2011 09:37
hannesc skrev:
man gör såhär:

1 liter vatten o 1 grov matsked salt.

ner med 1 kryddmått. ( vilket är ca 250 000 ägg.)

efter ca 24-36 timmar kläcks äggen och man suger upp artemian i en fin sil. förslagsvis ett kaffe filter.

sen matar man yngel med dom.

större fiskar ser inte artemian för de är verkligen skitsmå! tetror äter dom dock.

aaah man suger upp med ngt då.. jag har inget att suga upp dem med... ser du har en spruta med en slang på. hemmagjort?
eller hur kan man göra?
jag är en redig nybörjare....
#12 - 6 april 2011 09:47
jag använder en vanlig slang som man har till en luftpump när jag suger ut artemian. samma typ av slang som sitter på sprutan. fast längre. o så använder jag hävertprincipen såklart då.

sprutan köpte jag på apoteket. satte bara på en bit slang. bra o ha sen när man ska mata ynglena.

asså först suger jag ur artemian ur bunken ner i en sil. sjöljer av o sesuger jag upp dom i sprutan o ner i karet.
#13 - 6 april 2011 13:40
Hannes, har du märkt någon skillnad på om du sköljer eller inte? Jag har då inte märkt något och på mitt 222l så ser man att det fungerar bra för mig att låta bli. Detta trots att mina ägg är frusna samt gamla och den stora kläckningen inte äger rum förän efter ca tre dygn.
#14 - 6 april 2011 13:48
ne det är mest att jag sköljer när jag suger ut dom. detta för att jag vill få med så många naupiler i min spruta. o det får jag om jag suger ut dom ner i en sil.

sen vet jag inte om det är så bra att pynta i saltvatten ett par ggr om dagen i ett litet yngel kar. i längden är det nog inte toppen.
#15 - 6 april 2011 13:58
Jag får upp så många ändå i sprutan så att det räcker och blir över, ofta får jag slänga sista skvätten ur 20ml-sprutan i ett annat kar. Nu kör jag ju ett algväxt 222l med jättefilter så marginalerna för saltvattnet och eventuella spårämnen är ganska så stora. Det skulle dock vara intressant att mäta saltmängden på skoj även om jag tvivlar på att den ens är märkbar.
#16 - 6 april 2011 14:01
a då kan jag kanske sluta skölja då,. :)

men hur mycket artemia tar du? jag har 1 kryddmått till 1 liter vatten
#17 - 6 april 2011 14:10
hannesc skrev:
a då kan jag kanske sluta skölja då,. :)

men hur mycket artemia tar du? jag har 1 kryddmått till 1 liter vatten

Ehm, öh...
Jag brukar köra på detta innan går och lägger mig när odlingen är slut:
1. Skölj och torka ur burken, låt den stå torr och skölj igen om det inte vill bli rent.
2. Vänd upp och ner på saltburken ovanför burken, vänd tillbaka när du har lust.
3. Spola ungefär rumsvarmt vatten från kranen.
4. Rör om och låt det stå några minuter.
5. Skaka försiktigt ner äggen på ena sidan lådan, hur mycket beror på hur dåliga äggen är. Jag överdoserar ibland hyfsat mycket (större delen av ytan) om jag vet att äggen knappt kläcks, så att jag får tillräckligt.

Så ja...receptet varierar med hur trött jag är. Visst slösar jag troligtvis en hel del ibland då det inte blir perfekt men det gör inte så mycket.
#18 - 6 april 2011 14:16
haha okej! :D

1.jag häller upp 1 liter vatten i ett litermått.
2. en grov tesked salt o rör runt tills det löst sig
3. häll i vatten i bunken
4. ett kryddmått ägg på en sidan

förmodligen mycket mer presussiskt exakt än dig. väldigt tyskt. men ditt funkar förmodligen preciiiiis lika bra! hahah
#19 - 6 april 2011 14:28
Jag är säker på att ditt är bättre, men jag är för lalalalaaat. ;)
#20 - 6 april 2011 14:29
haha jag tvivlar. tror vårt är lika bra :D

Annons