Tips på bra akvarium

#1 - 18 oktober 2011 17:21
Tänkte bara kolla om det finns några givna val när man sonderar terrängen för kar runt 80-120L.

Jag höll på med sötvatten mycket förr men har kört salt senaste åren, men tänker nu återgå till sött och framförallt ciklider (dvärg då) som har kul beteende.

Finns det idag nån ny trend som man bör haka på? lyset, kör man T5 eller T8?

Juwel är ju poppis, vad finns det mer? ett akvariernas Volvo finns det?

Innerfilter är ju vanligt numera, fast jag har ett eheim 2222 pro liggandes, kanske kan användas

Jag tänkte köpa allt; möbel + kar + ramp i ett. Ramp ska vara heltäckande.

Ja kom gärna med lite tips den som orkar :)
#2 - 18 oktober 2011 22:35
Beror väl lite på din budget ;)

Men om jag var i din sits så hade jag köpt hela kittet bättre begagnat på blocket. Dock verkar till filter helt okej.

Angående lyset och märke är jag inte rätt person att lyssna på tror jag ^^
#3 - 19 oktober 2011 05:35
Jag vill helst köpa nytt, nojig för beggade kar, vet aldrig vilka påfrestningar de fått utstå :)

Budget inte så noga, under 10 000 är väl önskvärt.

Var inte försiktiga nu utan tyck till :)

Fredrik
#4 - 19 oktober 2011 05:42
märke på karet är ur ett kvalitetshänseende (då menar jag risken för kraschat kar) helt irrelllevant.

i princip alla är ur den aspekten lika bra.

sedan är det enbart upp till ditt eget öga (+ plånbok) som avgör design.

Ramkar / helglas / välvd ruta / lös ramp / heltäckande, etc etc etc.

Dock är det nog som så att om man skall satsa på nytt, så skall man nog se till att det är T5 på rören.

.
#5 - 19 oktober 2011 06:36
jag köper mer eller mindre enbart begagnade kar. jag är mer nojjig för nya kar. har hört fler storrys om nya kar som läcker än begagnade. ;)
#6 - 19 oktober 2011 06:56
hannesc skrev:
jag köper mer eller mindre enbart begagnade kar. jag är mer nojjig för nya kar. har hört fler storrys om nya kar som läcker än begagnade. ;)

det finns en liten point där.

enligt principen att om ett kar har fungerat i 1-2-3-12 år utan läckage / problem, så borgar det för att det ska hålla.

medans ett nytt KAN ha ett litet fabrikationsfel, som kan innebära en väldig massa vatten på golvet.

visst, försäkringar finns, men det är inte roligt att slabba med 250 liter vatten på parketten....

.
#7 - 19 oktober 2011 06:58
Ett kar på runt 100 liter och en budget på 10000? Grattis säger jag då, hela världens marknad är öppen för dig:D!
Personligen hade jag nog isf måttbeställt ett kar av en glasmästare och antingen gjort en egen bänk eller köpt en "original" för att få ut så många liter som möjligt på platsen du vill ha karet på.
En liten fråga, vad är det som gör att du vill ha ett kar i den storleken?
#8 - 19 oktober 2011 07:38
Jag köpte mig ett Juwel Rio på 240 liter för 3000kr :)
#9 - 19 oktober 2011 07:53
jag köpte ett 250L för 100:- och en kub på 350L för 180:- ( men visste att den läckte. men det lagade jag ju)
#10 - 19 oktober 2011 08:50
Ja hellre 5000 då om jag får välja förstås :)

Jag har en hörna mellan TV o soffa, där det nu står ett 45L, jag tänker mig att det kanske inte ryms mer än 100L där men jag måste nog mäta lite mera, vore ju skönt o komma upp mot 200L, kanske ett hörn-kar vore bra då men gillar inte brutna hörn osv så det får bli ett standard.

Juwel är ju bra, men hur ser man på det här med deras egna längder på lysrören? eller har LED kommit även till sötvatten? vore ju najs med lite glimmer effekt. Har iofs en MH 150W liggandes men det blir lite väl stark.

/edit som ni märker är jag väldigt förvirrad :)

ansjo skrev:
Ett kar på runt 100 liter och en budget på 10000? Grattis säger jag då, hela världens marknad är öppen för dig:D!

Personligen hade jag nog isf måttbeställt ett kar av en glasmästare och antingen gjort en egen bänk eller köpt en "original" för att få ut så många liter som möjligt på platsen du vill ha karet på.

En liten fråga, vad är det som gör att du vill ha ett kar i den storleken?
#11 - 19 oktober 2011 12:38
En 150W MH över ett öppet hörnkar vore mumma, kolla isf efter Juwels hörnkar som har bra priser. Nackdelen är den välvda rutan som jag personligen inte gillar...
Det bästa vore att ta måtten där karet får plats, och sedan utgå med diskussionen därifrån:).
#12 - 19 oktober 2011 12:44
ooo...en hörna....

säg att det får plats ett kar på 70x70 cm......

kör ett hörnkar med måtten 70 x 70 x 70 = ~170 liter.

SA tema med mörk botten, fett med rötter, en BTN Amazonas, ett par svärdisar, lite cryptos,
kanske lite jättevallisar som vajjar fint i strömmen.

på botten har vi en trelig dvärg

på toppen har vi en bilbuk av nått slag

och i mitten ett par spetsnoskalarer

.
#13 - 19 oktober 2011 14:05
Ja! du kan det här hör jag :) så hade jag tänkt typ, eller köra SA iaf :) Så hörna kanske är bra ändå, man får ju bra utrymmesutnyttjande hmmm grubblaa
Tips på fina hörnkar då, Juwel kanske har nåt snajdigt

Kensa skrev:
ooo...en hörna....

säg att det får plats ett kar på 70x70 cm......

kör ett hörnkar med måtten 70 x 70 x 70 = ~170 liter.

SA tema med mörk botten, fett med rötter, en BTN Amazonas, ett par svärdisar, lite cryptos,

kanske lite jättevallisar som vajjar fint i strömmen.

på botten har vi en trelig dvärg

på toppen har vi en bilbuk av nått slag

och i mitten ett par spetsnoskalarer

.
#14 - 19 oktober 2011 19:05
Ja med btn amazonas så passerar man ju lätt 5000 totalt, jisses, men de är väl gjorda i guldplast. Men snyggt lär det ju bli som sagt.

Annons