Tips på belysning

#1 - 6 mars 2007 21:14
Jag planerar ett projekt där jag kommer att ha 2st B58*D50*H30 kar till multisar och ev. räkor brevid varann på bänken. Och funderar nu på belysningen...är sugen på T5 men har inte riktigt koll på om det funkar på så låga kar, för starkt ljus? Eller vad ska jag ha för belysning ???
Jag ska nog bygga rampen (har koll på el & elektronik) själv så alla tips är välkommna. Och vilka rör skulle passa till denna konstruktion. Finns det nån som tillochmed byggt en T5 ramp så får den komma med tips om detta. Tanken är att det ska bli en ramp till båda karen.
#2 - 6 mars 2007 21:23
Jag får snart hem mitt 200l där jag ska ha tanganyikas, främst multisar och daffodiler dårå, och jag vill defenitivt ha ett T5 rör, det andra vet jag dock inte vad jag ska ha.
Är också ny på detta ämne, så undrar lite jag med.
#3 - 7 mars 2007 16:11
har precis beställt Arcadias lysrörshållare T5 för 2 rör.. skulle säkert kunna gå fint o enkelt till ett kar .. håller på att fixa en ballast för 2 rör + 4 st IP67 hållare till en 2*54 w T5 ramp.. (hemmabygge T5) till ett annat kar.. så vi får se..
#4 - 7 mars 2007 18:08
Jag har också tänkt på Arcadia 2*T5...men måste kolla om jag kan hitta nåt billigare, den jag hittade kostade 990:- Har nu läst mera om T5 och börjar fatta hur det hänger ihop. Måste bara kolla först om jag kan hitta nåt på jobbet...hehe, har T5 armaturer på mitt kontor...vips så hänger det istället en glödlampa i taket...
#5 - 7 mars 2007 19:02
ska man ha IP67 från början så får man nog betala tyvärr..
#6 - 8 mars 2007 21:14
jag skulle titta på metalhalogen. ljuset från dessa blir mer levande. trevligare ljus än vanliga lysrör(iafal T8).

Annons