Jag tror du har fel :-)
T5 HE ger nästan alltid mer lumen per watt än T8 gör, här är en sida som jämför:
http://www.esl.ie/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=63
Speciellt då T8 nästan alltid tyvärr har magnetiska ballaster(Juwel verkar använda elektroniska dock numera) medans T5 har elektroniska ballaster mer eller mindre alltid.
Det är synd egentligen att T5 HE rör är så "bespottade" i allmänhet. De rören borde ha längre livslängd bland annat pga att de körs snällare och arbetar vid lägre temperaturer pga den lägre energiåtgången. Många HO ramper kör rören på tok för varmt vilket påverkar både prestanda och livslängd. Dock finns det ju få "akvarierör" i allmänhet till HE vilket gör att man får prova sig fram mer.
Jag har ett kar med två 21W rör, ett 840 och ett 865. Jag är ingen växtexpert men växterna där ser fina ut och ljuset är behagligt att se på. Våra pistia i det karet är de finaste vi har.
Ok, och vad är Lumen då? Är ingen expert men det är väl det visuella ljuset, synbart för det mänskliga ögat? Det är ju det som är det väsentliga om man vill lysa upp på kontoret, mycket ljus per watt/krona. Dock inte lika viktigt när det gäller fotosyntesen.
Att din Pistia är fin tvivlar jag inte på, det är ju inte den kräsnaste växten och den ligger ju ganska nära rören. Så länge man inte har ett helt värdelöst ljus så borde den frodas.
= det kanske kvittar om man har ett kar som inte är High tec? Men om man ska driva lite mer avancerat kar med mer krävande växter vågar jag lova att det märks skillnad.
Elektroniska tändare och ballaster börjar väl bli ganska vanliga även för T8 och ska väl öka effektiviteten på dem också. Tror att det finns en anledning till att det inte finns så många (några?) HE-rör avsedda för akvarium.