Tips på bärbar dator

#1 - 31 augusti 2007 10:46
hej! har tänkt att jag skulle köpa mig en bärbar dator men vet inte vilken riktigt då jag inte är så insatt i den biten.

det jag ska ha datorn mest är bildbehandling och lagring av mina foton samt en surfdator och kanske nåt enstaka spel.

det ska inte vara en stor och tung pjäs utan man ska lätt kunna ta med sig den i ryggsäcken tillammans med kameran och så.

sen ska den va snabb och ha ganska mycke lagringsutrymme.
prisklass 7-9 tusen kr.

någon som kan tipsa mig??

/Andreas
#2 - 31 augusti 2007 14:49
Tjena Andreas!
Har du tittat på Dells hemsida? Har en Dell bärbar och är jätte nöjd. www.dell.se
#3 - 31 augusti 2007 15:40
min fujitsu siemens har vart på lagning i snart 2 månader....
#4 - 31 augusti 2007 16:34
tjena finns egenteligen bara två märken att välja på Dell eller en Hp, som Magic säger passa dig för Fujitsu, även Acer dom är det många kända Hårdvarufel med.
och reparations tiden är skrämmande. Själv har jag haft ett tiotal bärbara genom åren och är helt klart mest nöjd med HP dels för kvaliten dels för jag vet att den blir reparerad fort om så behövs.
#5 - 31 augusti 2007 18:00
Varför ska det snackas skit om vissa märken så snart någon vill ha tips? Berätta vad ni har goda erfarenheter av istället! Jobbar på en firma som säljer PC (bara till företag). Vad det gäller bärbart har vi bäst erfarenheter av (minst reklamationer) 1. FujitsuSiemens 2. HP
#6 - 31 augusti 2007 19:02
Hört talas om Medison? ;)
Har två dell bärbar på jobbet och är nöjd med det.

Det funkar utmärkt att redigera i Photoshop, modellera i 3D, videoredigering, m.fl.
#7 - 31 augusti 2007 19:36
sitter just nu vid en hp pavilion dv6000. funkar kanon.
#8 - 31 augusti 2007 19:37
Jag slår ett slag för IBM och HP. Min egen Acer har inte krånglat ännu efter 6 mån iaf.
#9 - 31 augusti 2007 19:41
Piscator skrev:
Varför ska det snackas skit om vissa märken så snart någon vill ha tips? Berätta vad ni har goda erfarenheter av istället! Jobbar på en firma som säljer PC (bara till företag). Vad det gäller bärbart har vi bäst erfarenheter av (minst reklamationer) 1. FujitsuSiemens 2. HP

måhända att jag fick ett måndagsexemplar av min Amilo Si1848 (en MKT dyr bärbar) , men om jag skickar in den för reparation, väntar 14 dagar innan jag får tillbaka den och jag har ett NYTT fel på den då blir man inte glad, och nu har den vart iväg i 22dar denna turen och dom har inte uppdaterat vad som händer på sin status sida...
admin
Christian Alfredsson
#10 - 31 augusti 2007 19:59
Jag har själv haft Dell & HP. Senaste två från Hp har varit mycket bra. Just nu en Nx7400. Jag rekommenderar alltid att man ska ha 3 års garanti. Det brukar bli dyrt när de går sönder. Själv har jag på-platsen-service nästa dag i 3 år på datorerna. Det har alltid funkat hos HP och det har aldrig varit krångligt. Dell var också bra men de två jag hade var det mer problem med. Det var några år sedan så de är säkert bättre nu.
#11 - 31 augusti 2007 20:06
Apple - finns inget annat värt att köpa.

//C
#12 - 31 augusti 2007 20:16
Apple - finns inget annat värt att köpa.

//C

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, om huvudsyftet är bildbehandling så MAC.[/COLOR][/FONT]
#13 - 31 augusti 2007 21:33
Fujitsu S7110 är en utgåeende modell och därför prissänkt till ca. 10 000kr (+moms), 3 års garanti ingår, tillägg för 3 års på platsen garanti ca. 260 kr! Mycket prisvärt, men ska man bildbehandla bör man nog lägga till 1 eller 2 Gb RAM minne.
#14 - 1 september 2007 11:15
Alienware, är dessutom grymt snygga om nu det är viktigt.

http://www.alienware.com
#15 - 1 september 2007 13:33
Om jag ska ha en bärbar dator skulle jag välja en Mac book pro.
#16 - 1 september 2007 14:14
Jag tycker att du inte ska välja en Dell, Acer, Fujutsi.
Märken som är bra är, IBM, HP, Toshiba.

Själv har jag en HP nx9420 som är super.
Priset var ligger lite högre men prestandan var bra för priset.
Det första jag gjorde var att av installera XP't som var för installerat och installerade ett nytt då det följer med en massa skit som är installerat i förväg.
I sådana fall om du väljer att göra så, glöm inte att göra en restore CD först på det XP du har installerat så du lätt kan komma åt alla drivrutiner som behövs istället för att leta upp dem :)
Det sparar några timmar från letande och hjälp från supportrarna kan du glömma, 3 timmar onödigt prat och de nämnde att göra en recovery installation 3gånger om jag minns rätt ;)

17" skärm är det på den och den väger inte så mycket för att vara en 17". :)
#17 - 1 september 2007 16:55
hej o tack för alla svar. de råder delade meningar ser ja :) inte så oväntat kanske.. har egentligen inte tid o skriva nu för jag har bråttom. men jag återkommer så får vi bestämma vilken dator jag ska köpa.. det bli i alla fall i nästa vecka som jag köper datorn.

men som sagt, ja återkommer.
#18 - 1 september 2007 16:58
jag har en hp.....har inte varit nått problem med den.
#19 - 3 september 2007 13:57
nu har jag handlat en dator.. de blev en Asus nånting med 2gb ram och 160gb hårddisk och nåt grafik kort som tydligen skulle va ganska bra.. fanns även dvd brännare och kortläsare i den. den va rätt platt och det passar mig perfekt, desutom va den snygg.. jag är helnöjd än så länge.
#20 - 3 september 2007 14:54
Grattis och lycka till med den nya datorn då Andreas :o)
Hoppas du har XP och inte Vista på den ;o)
#21 - 3 september 2007 15:04
tackar.. jo det är vista på den.. är det inte bra eller?
#22 - 3 september 2007 16:24
Vista är helt säkert det bästa operativsystem Microsoft någonsin gjort och säkraste framförallt. Ett problem är bara att leverantörer av olika system antingen har varit sena med programmering gentemot Vista eller har dålig kunskap om hur man gör. Uppdateringar för att köra olika program saknas eller fungerar dåligt. Med program menar jag t.ex. vissa affärssystem eller i mitt fall Photoshop Elements 4.0. Kan vara svårt att hitta nya drivrutiner till gamla skrivare och scanners etc. Å andra sidan lär väl problemet vara övergående, alla nya PC levereras med Vista så det är bara för "marknaden" att anpassa sig.
#23 - 3 september 2007 16:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, om huvudsyftet är bildbehandling så MAC.[/COLOR][/FONT]

Nej om huvudsyftet är en maskin som bara funkar och är så kraftfull så att du i princip kan göra vad du vill - vare sig du bara slösurfar, redigerar film, kör windows eller programmerar...

//C
#24 - 3 september 2007 17:26
tackar.. jo det är vista på den.. är det inte bra eller?

har kört vista ca 4 mdr, har inte haft nogra problem, annat en drivrutinar till en gammal kamera + scanner. är väldigt nöjd
mvh janne
#25 - 3 september 2007 17:38
jag uppdaterade precis vista och hittade 22 nya uppdaterningar.. så nu har ja trådlöst internet i lägenheten,, det funkade inte innan uppdateringen så nu är allt tiptop (peppar,peppar)
#26 - 3 september 2007 19:08
Själv har jag kört vista i flera månader utan problem.
Kört båda 32 och 64bit.

Annons