Tips på att lära scalarer äta fling foder

#1 - 17 december 2012 22:59
Hej jag behöver lite hjälp med att få 2 av mina scalarer att äta flingfoder, jag matar alla mina andra fiskar med det men där jag köper fiskar ifrån matar han bara med fryst artemia och räkmix. Det brukar funka att bara ge dom flingfoder men dessa 2 scalarer var väldigt små när jag köpte dom så dom vägrar äta flingfoder dom bryr sig inte ens när det kommer i akvariet. Jag matar med fryst artemia vanligen 2 gånger per vecka en morgon och en kväll beroende på när jag tänker på det i veckan, men nu har jag kört artemia en gång per dag i 2 veckor så dom små liven växer för det vägrar dom också men kan bero på matningen, nu har jag nästan slut på artemia och inga pengar att köpa mat för. så nu behöver jag tips på hur jag kan få dom att även äta fling foder.

Är det jag gör kanske det bästa sättet att lära dom eller finns det bättre? för isåfall så ska jag dra ner till varanan dag eller var tredje dag med artemia tills pengar kommer i slutet av månaden.

Behöver verkligen hjälp har inte råd att ge dom fryst mat varje dag i resten av deras liv och dom kosta lite mer eftersom dom såldes dom Honey blue scalar men det är dom inte vad jag ser, är mer neon silver blue i färg men jag älskar hur dom ser ut. Ser helt fantastiska ut i mitt blåa växt ljus jag har i akvariet.
#2 - 17 december 2012 23:45
De enda är väl att mata med flingfoder. Kommer de inget annat så lär de väl sig att det är den maten som bjuds. Tror de är svårt att lägga upp nått direkt träningsprogram för att få dem att äta en viss diet :P Är de vanligt allround flingfoder du har?
#3 - 18 december 2012 05:24
Prova att gå ner i antal skalarer i ditt kar, 18 st i ett 375 liters akvarium gör att några alltid kommer bli undanskuffade. Personligen hade jag kanske haft max 6 st i det karet.
#4 - 18 december 2012 11:19
Har han inte 2 skalarer stod det? :P
#5 - 18 december 2012 11:30
Majkie88 skrev:
Har han inte 2 skalarer stod det? :P

Problem med 2 men totalt 18st enligt en annan tråd.
#6 - 18 december 2012 16:01
dom är aldrig undanknuffade eller något det är nästan så att dom 2 bestämmer dom är först och skyddar den frysta maten när den kommer. När flingfoder kommer i kommer dom upp till ytan och tittar vad det är sen ner i djupet igen.

Dom beter sig mer som om dom tror det kommer mat men sen tror det inte är mat, nu håller dock en nog på att dö.

kör på som jag brukar så får vi se om dom vill äta eller inte.

Jag ser inga problem med mitt akvarie med så många scalarer och det har gått nu i 4 månader med nästan så många bara 2 månader med 18 var bara 16 innan.
Christer5
#7 - 18 december 2012 16:05
Med så många blir det inte bra,dom skall väl växa och bli stora ?
#8 - 18 december 2012 16:07
Nailroth skrev:
dom är aldrig undanknuffade eller något det är nästan så att dom 2 bestämmer dom är först och skyddar den frysta maten när den kommer. När flingfoder kommer i kommer dom upp till ytan och tittar vad det är sen ner i djupet igen.

Dom beter sig mer som om dom tror det kommer mat men sen tror det inte är mat, nu håller dock en nog på att dö.

kör på som jag brukar så får vi se om dom vill äta eller inte.

Jag ser inga problem med mitt akvarie med så många scalarer och det har gått nu i 4 månader med nästan så många bara 2 månader med 18 var bara 16 innan.

Lycka till.
Då får du kanske fortsätta med frysfoder om fiskar riskerar dö...
#9 - 18 december 2012 16:15
Christer5 skrev:
Med så många blir det inte bra,dom skall väl växa och bli stora ?

Det problemet har jag inte stött på ännu har 2 i storlek på 2cm och det är dom 2 som inte äter flingfoder, sen har jag 4 ung fiskar på en storlek på mellan 7-12cm resten är från 12-15 plus en gigantisk spetsnos på nästan 17cm alla utan spetsnosen har vuxit från 3-6cm till den storlek dom är idag spetsnosen var en gåva i den storleken den är idag.
#10 - 18 december 2012 17:41
....två cm - hur kan du tro att dom småttingarna skall få i sig den mat, som dom så väl behöver:confused:.

//Inger
#11 - 18 december 2012 17:44
gullefjun skrev:
....två cm - hur kan du tro att dom småttingarna skall få i sig den mat, som dom så väl behöver:confused:.

//Inger

De 16 andra väntar på sin tur;)...
#12 - 19 december 2012 03:37
jag har 18 scalarer i ett 375 och alla lever alldeles utmärkt gillar ni inte det kan ni hålla tyst, den ända i hela detta ämnet som kom med ett svar som är hjälpsamt är "Majkie88" ni andra var bara på om mitt fiskval och det hör inte till punkten ville jag höra något om det skulle jag starta ett ämne om just mitt fisk val.

Men jag är inte gammal på detta forumet så det är inte konstigt att ingen ens läser vad jag skriver och bara hakar upp sig på andra saker som inte hår punkten till.

Jag kom hit för att lära mig mer om fiskar och har lärt mig mycket men inte från någon som har varit medlem längre än ett halvår och det säger mycket om detta forumet.
Istället för att hjälpa nybörjare så börjar ni bara hacka och säga att saker som har funkat länge och för många dom själva känner är omöjliga, har ni inte hört "Inget är omöjligt om man bara sätter manken till"?
#13 - 19 december 2012 12:50
Att folk reagerar på ditt val av fiskar och att du har så många skalarer i ett och samma akvarium beror på att arten inte är en stimfisk i naturen. De bildar istället par och etablerar revir, något som blir omöjligt för dem i ditt akvarium. Många av dem som har gett dig råd vill alltså "back to basics", alltså försöka hitta grundproblemet. Ett av skälen att de små inte äter skulle kunna vara att de helt enkelt inte trivs och det är det spåret de flesta är inne på här.

Vi som är nybörjare får vara lite ödmjuka inför den enorma mängd kunskap kring akvaristik och fiskars livsvillkor som finns här på Zoopet. Alla har givetvis inte full koll på allt, men det finns alltid någon som kan just ditt ämne. Ett vanligt misstag i början är att man drar på med för mycket fisk och inte sätter sig in i deras behov. Fiskar kan leva under undermåliga förhållanden, precis som alla djur, men vill man att de ska komma till sin rätt gör man klokt i att följa råden i artbeskrivningarna och dem man kan få i forumet. Folk hoppar alltså inte på dig för att de vill kritisera dig, utan de påpekar saker som kan hjälpa dig med dina fiskar. Alla gör det kanske inte på smidigaste vis. Med en god balans i akvariet ska du inte behöva ha problem med dina fiskar. Allt hänger ju ihop i de här pyttesmå ekosystemen vi försöker bygga i våra glastankar.

Till sist, har du nog redan fått det enda möjliga svaret på den konkreta frågan: Det finns nog inget annat sätt än det Majkie88 skriver, om man vill lära fiskar ett nytt foder. Det är bara att mata (extremt lite i taget), tills de smakar och så småningom vänjer sig. Spelar ingen roll om det är flingor, fryst eller vad det är. Är det nytt, brukar det ta lite tid för fiskarna att lära sig att det är mat.

Annons