Tips på art av snäcklekare

#1 - 15 september 2006 19:49
Hej hej!

Jag ska starta upp ett snäcklekar kar på 54l och hittat en massa bra trådar, det tackar och bockar jag för.

Vad jag undrar nu är era erfarenheter och favoriter bland snäcklekare!? Ska välja art imorgon för beställning. De jag har att välja på är Brevis, Multi, Melegris, Ocellatus och Signatus.

Jag har självklart läst "allt" man kan googla och hitta här på zoopet förstås. Men era egna favoriter och varför vore kul att höra.

Multi ligger väl lite som en favvo för dess "egenskaper", tex att den gräver mkt. Melegris är ju överlägset snyggast. Men men... det är vad jag har sett på bild och läst mig till... ni vet säkert mer :)

Jag tänkte ha ca 4st.

Tack på förhand!

Mvh Micke
#2 - 15 september 2006 20:47
Tja jag har ju Multi och tycker de är roliga men har tröttnat lite och skulle gärna ha ngt annat en stund :D
Gräver massor gör dom så man får vara beredd på att trycka ner sitt kontrollbehov ang inredningen :)
#3 - 15 september 2006 20:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det finns snäckisar som funkar i mindre kolonier och det finns snäckisar som funkar bäst parvis. Det skall man nog fundera över och kolla upp innan man tittar närmare. Då har man ju begränsat sitt val ytterligare. Vi har Lamprologus ocellatus som är en argsint, elak liten fisk. Ack så vacker men ack så arg. Vi har också lamprologus ornatipinnis zambia i ett annat kar, även denna en fisk som passar bäst parvis. Ornatipinnisen är betydligt fredligare än ocellatusen tycker vi. Egentligen hade vi tänkt haft ett kar med brevis bara för att få en koloniart och en parart men sen ville vi att det skulle va lite sport att få dem att leka. Att få yngel av våra sorter sa vår handlare skulle va lite mer sport än att få yngel av brevis så därför ändrade vi oss när vi stod där i affären.[/COLOR][/FONT]
#4 - 16 september 2006 01:14
Om du vill ha något lättskött som ynglar i grupp så är multisar ett bra alternativ men vilka grävskopor speciellt med fin sand både snäckor och stenar byter plats de bygger vallar och delar upp akvariet som de vill. absolut inget för dem som vill ha ett planerat akvarium.:p Men en vacker och intressant fisk sköter sig själv kan dock vara lite kinkig med maten. allt foder duger ej och helst ska maten komma mitt framför mun.:D

mvh erik l
Guest
#5 - 16 september 2006 14:56
Lamprologus calliurus kanske?? de påminner lite om multisar i beteendet, hanarna får oxå förlängda fenor.
#6 - 16 september 2006 15:44
Tjena,

Jag har nu 1st ocellatus hane... 1 hona är på g och även 2st stappersi. Men jag startade ju upp akvariet igår så 1 ocellatus kan få jobba in filtret lite :P

Sen får resten komma när de har anlänt till butik och det är någorlunda bra bakterie ballans i karet.

Mvh Micke
#7 - 10 oktober 2006 05:17
Ok, idag är filtret "inkört" och resten av mina firrar kommer :) . Är beredd att hålla med Lenmar att blå ocellatus är en argsint rackare. Men han är så cool! Helt orädd, när jag håvar i akvariet (en växt hade slitit sig) så flyr inte fisken. Han attackerar håven, gång på gång. Ser komiskt ut. Men jag förstår varför, han skyddar ju sitt bo. Sin favvo snäcka.

Jag har insett att jag kan komma att få problem i mitt 54l akvarium. Meleagris och blå ocellatus. Bägge är tydligen "tuffa" av sig. Jaja, fiskbutiken trodde inte det skulle vara några problem. Jag får hoppas på det...

Jag kan återkomma senare och sätta punkt på denna tråd.

/Micke

Annons