Tips på algätare till malawi !

#1 - 18 juni 2006 20:07
Hejsan.. Undrar om nån vet några effektiva algätare till Malawis!
Tog hem en gibbi från brorsan o stoppa ner men den fick en hel del styk o efter ett par dagar hitta jag den utan ögon osv.. Vet att folk har L malar till sina malawis men frågan är om man vill stoppa ner någon sån, onödiga pengar om dom bara ska bli slagpåse o dö ?! Tänkte prova flying fox, kom med förslag vad man kan ha .. MVH // Mange
#2 - 18 juni 2006 20:49
Jag kör ancistrus och har inte haft problem med dem. Jag köper dock köpt lite större exemplar. Hur effektiva algätare de är vet jag dock inte. Tror mer på mig själv när det gäller att hålla akvariet rent :-)
#3 - 18 juni 2006 22:28
[QUOTE=mange016]Hejsan.. Undrar om nån vet några effektiva algätare till Malawis!
Tog hem en gibbi från brorsan o stoppa ner men den fick en hel del styk o efter ett par dagar hitta jag den utan ögon osv.. Vet att folk har L malar till sina malawis men frågan är om man vill stoppa ner någon sån, onödiga pengar om dom bara ska bli slagpåse o dö ?! Tänkte prova flying fox, kom med förslag vad man kan ha .. MVH // Mange[/QUOTE]

Ha inte ett öppet akvarium om du ska ha foxar det hade jag. Dom blev nog jagade sen hittade jag dom torra i mattan.

Själv har jag ancistrus och clownpleco, hade även en gibbin men han sögs fast av min powerhead när jag var borta över helgen och dog.[:(]
Fast jag byter vatten 50% varje vecka och höjer Ph så får jag inga alger.
Har inga växter i heller och rutan skrapar jag max en gång i månaden.
Så i princip behöver jag inga malar.(men snygga är dom):)

MVh Mattias
#4 - 19 juni 2006 18:43
Har aldrig haft problem med vare sig gibbi eller ancistrus i mina malawikar så dom kan väl rekomenderas. Oftast brukar ju malawin låta malarna vara ifred. Tycker du kan testa med några "vanliga" ancistrus och se hur dom klarar sig.
#5 - 19 juni 2006 19:07
Ok tackar för tipsen jag har fått, Får försöka igen helt enkelt =)
#6 - 19 juni 2006 19:31
algätare till Malawi

Vi har två Ancistrus, en Gibiceps, ett par "vanliga" algätare, tre Pansarmalar (leopard) och fem Siamesiska algätare. Dessa verkar funka bra med Rödzebra och Hongi.
#7 - 26 juni 2006 22:23
Jag har alltid kört med Gibiceps och det har aldrig varit något problem har även en kongovändmal i och den håller rent på botten. Du kanske ska testa med en lite större Gibiceps då dom är frymma på att käka alger.

Mvh Marcus
#8 - 27 juni 2006 07:57
jo

själv kör jag med ancistrus och pleco, verkar funka bra...
#9 - 28 juni 2006 19:58
Måste man ha algätare i ett malawi akvarium ?
MalawiMannen
#10 - 28 juni 2006 21:11
Nä det måste du inte om du har tid att städa själv
Jag hade sist jag hade malawi hemma . så hade jag både ancistrus o diverse L-malar utan att det gick åt ngn
#11 - 29 juni 2006 22:16
Ok jag var nere idag o köpte 2 L-001 o ska se hur det funkar, tänkte köpa "vanliga" ancistrus men dom var typ 2-3 cm stora så dom hade någ blivigt mat =) .. Men men som sagt så måste man ju hålla ordning sj men lite städhjälp skadar ju aldrig :P Så nu får vi se hur det går. Tack igen för alla tips // Mange
#12 - 30 juni 2006 07:19
en fråga te Mögel: va e en kongovändmal ?
#13 - 30 juni 2006 08:46
Jag har Ancistrus med mina rovmalawi och de får vara i fred, någon gång efter matning kan det hända att de större fiskarna "smakar" lite på dom men inget allvarligt.
#14 - 30 juni 2006 09:00
kör med ancistrus:D
#15 - 30 juni 2006 09:30
[quote=decimus]en fråga te Mögel: va e en kongovändmal ?[/quote]
Troligtvis en Synodontis nigriventris.
#16 - 30 juni 2006 09:47
tack
då varrt de mysteriet löst =)

Annons