Tips på algätande malar som....

#1 - 26 november 2006 22:34
inte äter växter?

Jag skulle behöva tips på algätande malar som inte rör växterna (dvs. äter av dem). Helst ska de ha storlek som passar till ett 120 L kar, dvs. inte alltför stora.

Enligt Akvarieguiden (BTN) ska Peckoltia vara riktigt bra algätare som nästan uteslutande äter alger men enligt Guardians Of Catfish hemsida är Peckoltia inga bra algätare alls. Man blit lite förbryllad så därför tänkte jag att någon här kanske har tips baserat på egen erfarenhet.
#2 - 26 november 2006 22:56
Förr trodde man att peckoltior var bra algätare, men sen upptäckte man att så inte var fallet. Så Akvarieguidens info är gammal och felaktig och det är GOC:s som stämmer.

Parotocinclus jumbo (LDA25) är små trevliga algätare. De äter även annat, men inte växter. Tyvärr är de inte alltid så lätta att få tag på. Men det kan hända att Åleds har dem. De är stimfiskar så du bör ha minst 6 st.

Annars finns det en del sötvattensräkor som är bra algätare. Även snäckor äter alger.
#3 - 26 november 2006 23:05
jag matar mina ancistrus med ärtor och broccoli, och de rör knappt min växter.
#4 - 27 november 2006 05:23
Jag kör med Pitbull pleco(Parotocinclus jumbo, LDA25), otocintulus affinis och siamisisk algätare och de "rör" inte växterna..de "putsar" dem, men äter inte växter som typ ancistrus gör. Pitbullarna(5cm max) och otocinculus(2cm) är små men tyvärr så blir siameserna ganska stora.
#5 - 27 november 2006 07:10
wheete skrev:
Jag kör med Pitbull pleco(Parotocinclus jumbo, LDA25), otocintulus affinis och siamisisk algätare och de "rör" inte växterna..de "putsar" dem, men äter inte växter som typ ancistrus gör. Pitbullarna(5cm max) och otocinculus(2cm) är små men tyvärr så blir siameserna ganska stora.

Siamesika algätare blir 15-16 cm och är stimmfiskar. De vill också ha stor yta att simma på så 120l är för litet. De äter inte heller prick alger.
#6 - 27 november 2006 11:37
Jo, siamesiska algätare blir stora till slut. Jag har ett par stycken i ett annat kar som är bortåt 12-13 cm.

Parotocinclus låter intressant, jag ska kolla upp om de finns att få tag på i närheten. Annars får jag höra med Åleds.
#7 - 27 november 2006 11:49
Jag har också ancistrus i mitt akvarium (100 l) och mina växter ser jättebra ut. Har två varianter av växten Anubis (stor och liten) och dessa har mina ancistrus inte alls rört. Däremot finns det andra av mina fiskar som kan vara och "nafsa" lite i bladen, bland annat platy och barber....
#8 - 27 november 2006 11:59
Anubias har ganska hårda blad så det är inte ancistrusar intresserade av. De ancistrusar som äter växter (vad jag förstått så är det ganska individuellt) tycker bara om växter med mjuka blad som t ex en del echinodorus.
#9 - 27 november 2006 12:36
Man kan ju mata ancistrusen MYCKET, ärtor och algtabletter så rör de inte växterna... men en liten? negativ effekt av det hela är att de då inte rör dina alger heller :D

Nu menar jag ju inte att man inte ska ge ancistrusen någon mat alls, utan man ska mata de lagom...
#10 - 27 november 2006 13:57
Kanske inte hör hit men, hade en 30-40 ancistrusyngel i ett kar. Bara för skoj så satte jag i en växt... vips... det gick åt som smör i solsken. Mina vuxna rör dock inte växter, de får algtabletter och squash. Fast de hinner ju knappt äta mellan lekarna, 5:e kullen sen augusti [:-63]
#11 - 27 november 2006 20:09
Jag har fåt för mig att det är lite individuellt också. Min ancistrus sp. är toppen på att käka alger, har flera gånger sett den ligga på bladen ock putsa dom, men den käkar aldrig växterna. De har väldigt mjuka blad så jag räknade nästan med att ancistrusen skulle sköta ansningen bland dom.

Nu så har jag alltså en ancistrus med god aptit men för mycket växter :p
#12 - 27 november 2006 20:17
L168 är en bra mal som jag har i mitt växtakvarium är snäll mot växterna och ganska aktiv på algerna. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=333

Har ett stim LDA25 också mycket pigga och bra på polera.
#13 - 27 november 2006 20:26
L168 är en peckoltia och äter inte så mycket alger, utan mest animaliskt.
Guest
#14 - 27 november 2006 21:06
peckoltia är bra algätare, just fullvuxna peckoltior är inte så bra algätare men ancistrusen är ju likadan så...

L168 är la ändå ingen peckoltia eller har jag sätt fel?

peckoltia och ancistrus är att föredra om du vill även få bort mycket alger...
#15 - 27 november 2006 23:11
Lutt skrev:
peckoltia är bra algätare, just fullvuxna peckoltior är inte så bra algätare men ancistrusen är ju likadan så...

Vad jag förstått så har man tidigare trott att peckoltior var bra algätare, men sen upptäckte man att det faktiskt inte var så. Min peckoltia (L134) är iaf ingen algätare utan föredrar animalisk kost.

Lutt skrev:
L168 är la ändå ingen peckoltia eller har jag sätt fel?

Oj, du har nog inte sett fel. Och det stämmer att L168 är bra algätare. Från Planet Catfish http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=706 "This species can be found in many hobbyist books under its old name of Peckoltia pulcher. More recently it was moved by Isbrucker et al into their new flounder pleco genus Zonancistrus. However, prevailing scientific usage appears to be with the use of Dekeyseria. Given they were described from the same river system and also given the fishes ability to change its appearance, it is quite possible that D. pulcher is not a distinct species and is actually a junior synonym of D. brachyura. The specific name also sometime appears incorrectly as brachurus."
#16 - 27 november 2006 23:22
Vet inte om det stämmer, men kan tänka mig att har vissa malar väl börjat äta på växter, så kan det vara lite kinkigt att få dem att sluta.
Har egentligen aldrig haft så stora problem med att de äter på växter, bara i de karen vi har matat (för) lite, så jag tror att det hänger ihop med tillgång på mat.
Så min uppfattning är att ger man dem tillräckligt med mat, så rör de inte växterna.

//Calle
#17 - 30 november 2006 23:49
Har haft mina ancistrus i ett år nu utan att mata dem. Dom klarar sig gott på det som blir över av fryst artemia när de andra fiskarna ätit klart. Har aldrig sett dem äta växter hittills.

Som algätande mal skulle jag dock rekommendera Pitbull Pleco.
Guest
#18 - 1 december 2006 15:29
tarkin1980 skrev:
Har haft mina ancistrus i ett år nu utan att mata dem. Dom klarar sig gott på det som blir över av fryst artemia när de andra fiskarna ätit klart. Har aldrig sett dem äta växter hittills.

Som algätande mal skulle jag dock rekommendera Pitbull Pleco.

det är sådant här jag aldrig vill höra....malar är också fiskar och de behöver lika mycket mat som dina andra fiskar....

fast du kanske matar lite mer än vad de övriga äter upp...
#19 - 12 december 2006 15:24
"Mata lagom", hur mycket är det? En squash-skiva pr dag? Och en tablett pr natt?
Jag har en ancistrushane som är begiven på växterna. Han har just gjort slut på en nyinköpt svärdsplanta.
#20 - 21 december 2006 22:02
Jag hade samma undran som denna tråd inleddes med - är peckcoltia bra algätare eller inte. Och svaret tycks vara att Guardians of Catfish-sidan har rätt.

Men varför uppdaterar då inte Zoopet sina uppgifter? För här påstås ju Peckoltian fortfarande vara en förträfflig algätare. Och kan man då vara säker på andra uppgifter som man läser här? Eller....
Guest
#21 - 22 december 2006 14:47
ankarberg skrev:
Jag hade samma undran som denna tråd inleddes med - är peckcoltia bra algätare eller inte. Och svaret tycks vara att Guardians of Catfish-sidan har rätt.

Men varför uppdaterar då inte Zoopet sina uppgifter? För här påstås ju Peckoltian fortfarande vara en förträfflig algätare. Och kan man då vara säker på andra uppgifter som man läser här? Eller....

unga peckoltior är bra algätare men äldre är helt värdelösa på alger

Annons