Tips på algätande mal!

#1 - 25 januari 2012 16:02
Skulle behöva skaffa någon mal som äter alger hela livet som inte är allt för dyr och som även kan gå i ett akvarium med fengäddor och channor utan att bli mat!
#2 - 25 januari 2012 20:18
Storlek på dom övriga fiskarna i akvariet?
Mvh Simon
#3 - 25 januari 2012 22:34
Polys och malar går oftast inte bra ihop då malen/malarna suger av slemskiktet på polyn, men har du tur så funkar det.
#4 - 26 januari 2012 08:20
Vad gör man då för att bli av med algerna?
Det är inte mycket men ändå irriterande!
#5 - 26 januari 2012 08:31
svårt att ge något tips channorna och fengäddorna glufsar nog i sig det mesta...
#6 - 26 januari 2012 08:41
vart sitter algerna på växter, bakgrund?
#7 - 26 januari 2012 08:46
Dom sitter på glas , bakgrund och lite på gruset.
Inget på växterna tack och lov!
#8 - 26 januari 2012 08:49
Glas kan du ta bort med rakblad grönalger? På bakgrunden så kan du använda en spruta med hett vatten som du sprutar på så dör algerna. Enbart en temporär lösning kommer inte på någon mal som äter alger hela livet och blir tillräckligt stor för at inte bli uppkäkad en gibbiceps/segelfenspleco käkar de inte upp om den har fått lite längd men nackdelen med de är att de blir ganska slöa på algätandet när de blir större...
#9 - 26 januari 2012 08:51
Du kan kolla med de på http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html vad de har i sina kar som äter alger.
#10 - 26 januari 2012 09:38
Lånar tråden...
Letar algätande malar som går bra ihop med räkor!?
#11 - 26 januari 2012 10:01
Om du kan få tag i ancistrus på 10+cm så kan det funka! Om du inte har endlicheri:D Dom är ena riktiga monster och käkar allt som är snäppet mindre en dom själva!
Själv har jag en bunt ancistrus ihop med 2 st Polypterus ornatipinnis en på 40+ som mest käkar maltabletter å en som är ca 20 cm som äter allt som är mindre än 2 cm högt och 5cm långt!
#12 - 26 januari 2012 10:03
Du borde inte behöva det med räkor! mitt förslag är någon form av snäcka!
micke556 skrev:
Lånar tråden...

Letar algätande malar som går bra ihop med räkor!?
#13 - 26 januari 2012 10:20
Den Siamesiska algätaren är duktig på alger, framför allt tofs alger. Dock kan den ta något litet räkyngel. Jag har en som har några år på nacken som går med mina SA ciklider. Putsar på fortfarande trots sin ålder och storlek. Zebraotocinclus Otocinclus cocama blir bara 4cm och kanske kan vara ett bättre alternativ? Eller Dvärgotocinclus Otocinclus macrospilus även de bara 4cm. De vanligaste i butik är Randig otocinclus Otocinclus vittatus och de blir runt 5cm.

Annars är dessa skrapor bra att kunna ta till om man har ett större akvarium och inte riktigt når alla skrymslen.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=10731&cat=7&page=1
//Camilla
#14 - 26 januari 2012 10:29
Ja nu är det ju så att jag har plastad målad bakrund i akvariet som inte går att ta ur och tömma akvariet för att få bort alger är inte ett alternativ.
Jag har idag 2st gibbiceps som är runt 7-8cm men dom äter ju inga alger dom är framme och äter med senegalusen 20cm , Obscurorna 15-20cm och endlicherin 20cm+ när dom får mat.
Men ingen av dom har ens provat på att äta upp någon av gibbarna!
#15 - 26 januari 2012 10:41
Det låter lovande, kanske kan våga på dig ett par siameser eller en lite större ancistrus? Det kokande vattnet kan du ha i en pipett eller liknande som du sprutar på bakgrunden med.
#16 - 26 januari 2012 11:18
Ska jag spruta med pipett med hetvatten på en bakrund på 120X60 cm nere i vattnet menar du då?
Låter som ett evigetsjobb det.
Får nog prova Ancistrus i stället.
#17 - 26 januari 2012 11:34
Haha, ja " det gäller att ha tålamod":D nej då visste inte att hela bakgrunden var täckt men mjo ancistrus är bra men blir slöare med ålder/storleken.
#18 - 26 januari 2012 11:51
Nej hela är inte täckt men det är prickar över hela!
Får bli Ancistrus eller Siames men det gäller att få lite större så dom inte blir mat.
Skulle bli dyrt och mata med algätare!
Håller på att dra upp 400-500 Marmorguramis som ska bli levande foder.
#19 - 26 januari 2012 12:12
Algätare till räkor så använder jag äppelsnäckor, det är duktiga och behöver inte så stora kar heller.

Sent from my LT18i using Tapatalk
#20 - 26 januari 2012 16:02
Jag köpte en siames men jag har tydligen för dåligt med syre i burken för honom!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 26 januari 2012 16:04
Vill bara påpeka att siamesiska algätare inte är några malar och kategorin som tråden är inlagd i heter "Malar" - så i denna kategori håll er till dessa
#22 - 26 januari 2012 17:57
Varför måste du Kjell hela tiden hacka på mig?
När andra diskuterar annat än malar här då säger du inget men så fort du har ghansen så tar du den när det gäller mig!
#23 - 26 januari 2012 18:42
Ciklidi skrev:
Ska jag spruta med pipett med hetvatten på en bakrund på 120X60 cm nere i vattnet menar du då?

Låter som ett evigetsjobb det.

Får nog prova Ancistrus i stället.

En idé kan ju vara att döda tofsar vid vattenbyte. Då får du ju dem lättillgängliga i luften. Har du ett större kärl kan du sänka vattennivån till typ 5-10 cm, värmebehandla, och sen återfylla med samma vatten.
#24 - 26 januari 2012 18:44
Ancistrus tar förresten inga levande tofsalger så den tanken kan du släppa direkt. Däremot är de duktiga på döda tofsalger.
#25 - 26 januari 2012 20:54
Okej men jag vågar inte diskutera det i denna tråden som du kanske såg?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 26 januari 2012 21:55
Ciklidi skrev:
Varför måste du Kjell hela tiden hacka på mig?

När andra diskuterar annat än malar här då säger du inget men så fort du har ghansen så tar du den när det gäller mig!

Åtskilliga gånger i veckan så säger jag till i trådar som spårar ur - jag gör det oavsett vem som har startat tråden.
Om du har drabbats många gånger (vilket jag inte vet något om för jag för ingen statisk över detta) så beror det i så fall på att du konsekvent startar frågor i fel kategori.

Du valde själv att starta tråden i kategorin "malar" och döpte själv tråden till "Tips på algätande mal". Om du hade velat att tråden skulle handla om vilka fiskar i allmänhet som äter malar så kunde du ha startat tråden i kategorin "Mix fisk-kategorin" om du hade velat diskutera om vilka djur i allmänhet (finns ju många räkor och snäckor som äter alger) som äter alger eller bara om hur man blir av med alger så hade du kunnat startat tråden i kategorin "Växter och alger".
Så valet är ditt och i och med att du la in den här så bestämde du att den skulle handla om malar.
#27 - 26 januari 2012 22:07
Man måste väl kunna prata om siamesiska algätare!?
Jag tycker det passar bra i denna
tråden. Den handlar ju om algproblem.
Och man måste ju kunna bredda en
tråd.
Annars kan man ju heller inte nämna sprutor med hett vatten
eller snäckor, som har nämts i
tråden. Jag tackar för tipset om
snäckor, vilket jag inte hade fått
om man inte kunnat bredda tråden.
#28 - 26 januari 2012 23:12
Det är sant!
Ska hålla bättre koll på det i framtiden och skicka ett pm till personen istället, när det handlar om något annat än vad frågan var!

micke556 skrev:
Man måste väl kunna prata om siamesiska algätare!

Jag tycker det passar bra i denna

tråden. Den handlar ju om algproblem.

Och man måste ju kunna bredda en

tråd.

Annars kan man ju heller inte nämna sprutor med hett vatten

eller snäckor, som har nämts i

tråden. Jag tackar för tipset om

snäckor, vilket jag inte hade fått

om man inte kunnat bredda tråden.
#29 - 27 januari 2012 08:18
Men Kjell titta i tråden!
Dom pratade om snäckor också och vad jag vet så hör inte dom heller till malarter men det sa du inget om men när jag råkade skriva siames då var du som en hök direkt!
#30 - 27 januari 2012 08:18
Otocinclus är en läcker firre som i större antal gör väldigt mycket nytta. Jag hade förmånen att kunna köpa 25st för 15 kr st för ett år sedan eller då och de är häftiga när de samlas i grupp.
#31 - 27 januari 2012 08:24
Det var bara för att det var jag som sa det som Kjell hängde på för när det diskuterades snäckor strax före så sa han inget!
Jag fattar inte att detta forum ska va så het på att trycka ner folk i skoskaften det borde i stället va bättre att i ett pm säga åt istället för att ofentligt göra narr av folk som jag på flera ställen sett att vissa gör!
Jag tror inte att man vinner medlemmar på att tala in vilka idioter dom är och hur dålig dom är på sin hobby!
Nu får jag säkert på skallen ingen eftersom detta definitivt inte hör till denna tråden!
#32 - 27 januari 2012 08:26
Otocinclus skulle bli mat omgående i mitt kar!
Allt under 7-8 cm åker med på en gång.
#33 - 27 januari 2012 08:57
därav en ancistrus på 10 cm blir kanon:)
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 27 januari 2012 09:41
Ciklidi skrev:
Men Kjell titta i tråden!

Dom pratade om snäckor också och vad jag vet så hör inte dom heller till malarter men det sa du inget om men när jag råkade skriva siames då var du som en hök direkt!

Det var inte ens du som skrev om siamesiska algätare utan i så fall C. Ciklid, men mitt inlägg riktade sig inte mot vare sig C.Ciklid dig eller specifikt mot någon annan - utan mot samtliga i tråden som inte höll sig till ämnet.

Eftersom det var ett stort antal som skrev om annat så kan jag naturligtvis inte hålla på och skicka PM till var och en av dom - utan det får bli en allmän uppmaning som riktar sig mot alla.

I fortsättningen kommer jag att deleta samtliga inlägg som inte i sin helhet håller sig till ämnet. Om någon vill diskutera något annat så starta en tråd i en annan kategori.

Annons