Jag går i fungeringar på ifall jag ska köpa sewelliorna eller inte. Gillar dem skarpt så det lutar åt det. Det är ganska bra rörelse i vattnet, strömt kanske jag inte vill påstå men pumpen/filtrer på max. Har 26 grader i akvariet. Zoopet säger 19-26 grader. Tror inte de dör på direkten för att vattnet är 26 grader...
Käkar pansarmalarna alger? Gillar malar väldigt mycket. Men rädd att det blir lite trångt på botten :P tänkt ha 6-8 st pansarmalar, 4 kuhlii-ålar och 4 sewellior. Hade kanske gått att tryckt in en algätare också? :)
håller med malfunkshun, skaffa kuhliiålarna eller sewelliorna.
som jag skrev innan sewlliorna klarar av 30grader men då ökar kraven på högre vattenkvalite, noga matning, mer fart på vattnet.
i naturen har sewelliorna på sommaren ca 25-30grader och på vintern 15-20grader (svalare på natten) i grova drag. medan där kuhliiålarna finns vilt går det sällan under 20-23grader under ''vinter''nätter. och under ''sommar''nätterna sällan under 24-26grader.
sewelliorna vill ha sandbotten och mycket sten stora stenar att hoppa mellan i strömmarna. mellan kuhlii vill ha mer täta växtområden och mycket rötter och gömställen.
hade jag varit dig hade jag kört på nåt av det
en forsbiotop med stimfiskar som gillar svalt vatten och så sewellior (eller andra grönlingar som gillar strömt och svalt).
eller en varm flodbiotop med gurami, barber, khulliålar på botten mycket växter och rötter.
eller kör du mix kar med vad du vill ha efter bästa förmåga försöka få ihop fiskar som trivs och har samma krav, jag tycker såfall att du ska utesluta dom sewellior men vill du så får du ju testa såklart.