tips önskas gällande bågciklider

#1 - 8 december 2003 08:46
Hej! bågcl.hannen tog död på honan, vad göra?!
Skall jag köpa en ny eller skall jag införskaffa 2 honor?
Hur går det om jag köper ytterligare en hanne + 2 honor?
Har glömt bort hur det gick förut, på 70-talet!
Akvariet är på 100L.
Mvh.Hasse
#2 - 8 december 2003 09:05
jag väntar på svar?!
[:-100]
#3 - 8 december 2003 10:33
Du kan ju prova med att skaffa två honor, och se till att akvariet innehåller många gömställen och mycket växter, så att honorna kan komma undan om hanen är för aggresiv.
#4 - 8 december 2003 20:03
tjena. jag skulle nog råda att hämta 4-5 halvstora stenar i naturen.. och tvätta dem ordentligt.. sen bygga en grotta.. mina ciklider gillade det och var där hela tiden.. du kan ju även försöka ta och plantera lite skott av nån växt nära grotten.. verkar som om cikliderna gillar när det är lite korta växter som döljer dem lite grann. min hanne o hona klarar sig fint, båda vaktar sina yngel fint. och jag har också 100L akvarium.
#5 - 11 december 2003 09:01
Ursprungligen skickat av slajmboll

tjena. jag skulle nog råda att hämta 4-5 halvstora stenar i naturen.. och tvätta dem ordentligt.. sen bygga en grotta.. mina ciklider gillade det och var där hela tiden.. du kan ju även försöka ta och plantera lite skott av nån växt nära grotten.. verkar som om cikliderna gillar när det är lite korta växter som döljer dem lite grann. min hanne o hona klarar sig fint, båda vaktar sina yngel fint. och jag har också 100L akvarium.

ok, jag får väl börja om, köpte tre fina pansarmalar i en affär i
Höör,som ligger mitt i skåne. vad tror du de gav mig? jo pricksjuka!
så nu är det bara att se om ciklidhannen klarar sig, eller inte?!
gav dem en doz av pricksjukedroppar.....
hur länge skall de verka,dagar?!
sen får jag ett intensivt jobb med att tvätta sand,stenar,växter,
rötter...
hittade en dyr kinesisk vas av lergods på antikhuset,den får väl duga
som grotta, inbäddad bland javaormbunkar, hålet i vasen är något större än fiskarna!!!
Hasse
#6 - 11 december 2003 16:56
jag har aldrig användt pricksjukedroppar så jag vet inte direkt hur länge de ska verkka.. men mitt råd är att kanske skölja igenom all sanden o renovera om allting i akvariet typ.. skölja igenom allt.. och sen bygga upp det igen och bygga ännu fler grottor av stenar eller dylikt.

Annons