Tips om ytterfilter?

#1 - 3 april 2002 18:51
Tjenare igen

Funderar på att köpa ett Eheim ytterfilter. Då jag inte har några erfarenheter av det tänkte jag höra ifall ni har några tips...

Aquaristic verkar ha mycket bra priser, har ni bra/dåliga erfarenheter av dem?

Vad för tillbehör behöver jag köpa in (strilrör, insug, slangar, filtermaterial, etc)? Eller ingår dessa i boxen?

Filtermaterial... Det verkar finnas massor av olika typer att välja mellan (Ehfisubstrat, biobollar,..). Vad är skillnaden? Är det en fråga om tycke och smak?

Tack på förhand! /Thomas

#2 - 3 april 2002 20:38
Jag köpte ett Ehiem 2227 från Aquaristic och det gick bra. Du får allt du behöver för att starta förutom Ehfisubstrat som du måste köpa extra. (5 liter, köp från Aquaristic). Insug, slangar, strilrör ingår i satsen.

Mitt filter fungerer utmärkt, lät lite i början men det har tystnat nu. En nackdel med intervallfilter är att de inte går att använda till en Co2 reaktor eftersom den inte pumpar ut vatten hela tiden.

/Magnus
#3 - 4 april 2002 05:09
Hej!

Jag har själv tittat på en 2208 men blev nyfiken på ditt inlägg ang intervall-filter.
Kan du förklara vad det är?
- Hur fungerar det?
- För- och nackdelar jfr med ett "konventionellt"

Häls Kar1

#4 - 4 april 2002 05:12
Rättelse.

Jag menar Eheim 2028 alt 2228.

/Kari

#5 - 4 april 2002 06:06
Ett intervallfilter fungerar så att filtret först fyller sig med vatten, därefter töms det tillbaka till akvariet. Detta ger en "tvåvägsriktning" (bidirectional) av vattnet genom filtret. Vattnet har därför kontakt med filtermaterialet en längre tid vilket ska göra det klart effektivare. Praktiska erfarenheter av det har jag inga.
Mer "reklaminfo" kan du få hos tex http://www.eheim.com

/Tompa

#6 - 4 april 2002 08:16
Angående Aquaristic, så har jag bara gott att säga om dem.
Jag har handlat en del därifrån tilsammans med några vänner och priset blir ungefär 35-40% billigare än i sverige trots frakt.
Handlade bland annat en heltäckande ljusramp till ett 160L som skulle kosta 1900:- i sverige. Jag fick betala 1020:- för den hos Aquaristic.

MVH

Morgan

Annons