Vattensköldpaddor är inte amfibier, utan reptiler. De ligger tydligen under denna del eftersom de lever i akvarium. Det är därför forumdelen heter "Skaldjur" med citationstecken runt.;) Snäckor är förresten inte heller några skaldjur, de är mollusker.
Sköldpaddor kan inte bo i ett vanligt fiskakvarium, eftersom de måste ha en ordentlig landdel att gå upp och torka på och värmelampa över landdelen. Akvariet måste även vara öppet, dvs utan täckglas. Därför kan man inte ha akvariet fyllt ända upp, om man inte bygger någon specialanordning. En del har däremot fisk i sitt sköldpaddsakvarium, och det verkar funka om man har ganska stora tåliga fiskar, eller små kvicka som hinner undan, men sköldpaddor äter fisk, så det är en chansning.
De är inga flockdjur och kan bo ensamma. Tänk på att de växer snabbt och lever länge, upp till 35 år. Och de behöver stora akvarium med ordentlig filtrering. Min sköldpadda bor i ett 375-liters akvarium nu, och det är på gränsen, hon skulle egentligen behöva lite större.
Här är en tråd om sköldpaddor där jag skrivit lite mer, orkar inte skriva så långt nu, ska gå och lägga mig!:)
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=126911