tips om vattensköldpaddor

#1 - 15 januari 2009 18:44
:confused:Jag skulle gärna vilja ha en vattensköldpadda och undrar därför om det är någon som kan ge mig lite tips och råd angående dessa??kan man ha dom tillsammans med andra fiskar ?trivs dom ensamma eller vill dom ha en kompis?Tacksam för svar
#2 - 15 januari 2009 19:31
Hej jennieemma!
Du har lagt din fråga i fel forum:).
Här på skaldjurs forumet pratar vi om räkor, snäckor och sånt...
Tror att din fråga ska ligga i Amfibie forumet (?).
#3 - 15 januari 2009 23:12
alg_oa1 skrev:
Hej jennieemma!

Du har lagt din fråga i fel forum:).

Här på skaldjurs forumet pratar vi om räkor, snäckor och sånt...

Tror att din fråga ska ligga i Amfibie forumet (?).

Sköldpaddor är väl i högsta grad ett skaldjur? ;) Detta är rätt forum.

Tyvärr har jag inte så jättemånga tips om vattensköldpaddor. Jag hade för många år sedan en rödörad, men för mig blev det en "dåligt samvete-grej". Han verkade alltid försöka krafsa sig ur akvariet och jag erbjöd honom nog inte tillräckligt med plats :( Jag visste för lite då. Han fick efter ett tag flytta till någon som i princip hade en sköldpaddspool.

Vad jag har förstått har vissa personer ancistrusmalar tillsammans med vattensköldpaddor. Någon som vet mer inom området får ta över detta tror jag :)
#4 - 15 januari 2009 23:43
Vattensköldpaddor är inte amfibier, utan reptiler. De ligger tydligen under denna del eftersom de lever i akvarium. Det är därför forumdelen heter "Skaldjur" med citationstecken runt.;) Snäckor är förresten inte heller några skaldjur, de är mollusker.

Sköldpaddor kan inte bo i ett vanligt fiskakvarium, eftersom de måste ha en ordentlig landdel att gå upp och torka på och värmelampa över landdelen. Akvariet måste även vara öppet, dvs utan täckglas. Därför kan man inte ha akvariet fyllt ända upp, om man inte bygger någon specialanordning. En del har däremot fisk i sitt sköldpaddsakvarium, och det verkar funka om man har ganska stora tåliga fiskar, eller små kvicka som hinner undan, men sköldpaddor äter fisk, så det är en chansning.

De är inga flockdjur och kan bo ensamma. Tänk på att de växer snabbt och lever länge, upp till 35 år. Och de behöver stora akvarium med ordentlig filtrering. Min sköldpadda bor i ett 375-liters akvarium nu, och det är på gränsen, hon skulle egentligen behöva lite större.

Här är en tråd om sköldpaddor där jag skrivit lite mer, orkar inte skriva så långt nu, ska gå och lägga mig!:) http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=126911
#5 - 16 januari 2009 14:10
Jag var sten säker på att Sköldpaddor var en amfibie:p!
Jaja där ser man...
#6 - 3 mars 2009 08:51
Det går bra med ett vanligt akvarium så länge man har en landdel (en låda med sand eller något sköldpaddan kan krypa upp på för att torka). Kom ihåg UV-ljus i rampen och en värmelampa över landdelen.
#7 - 23 mars 2009 01:59
Det är en reptil ! Och glöm inte överdimensionera Ytterfiltret flera ggr om.
#8 - 23 mars 2009 07:12
squamata skrev:
Det är en reptil ! Och glöm inte överdimensionera Ytterfiltret flera ggr om.
vad de än är så ligger vattensköldpaddor i rubriken SKALDJUR läs vad som står i skaldjursrubriken! där har jag lagt mina frågor och åxo fått flest svar,tycker man ska hålla sig i rätt rubrik,skulle de nu vara i reptil/terrariegruppen så får ju ledningen ändra på grupperna,så ni som lägger frågor om vattensköldpaddor under skaldjur gör rätt(tllls annat gäller)landsköldpaddor däremot ligger under terrarie, min vattensköldpadda är till 90% i vattnet

Annons