Tips om större akvarium? (1000l +)

#1 - 29 augusti 2011 11:17
Ni som har akvarier från ca. 1000 liter och uppåt;

Var köper man större akvarium?
Är det bäst att bygga själv?

Tipsa gärna om hur ni har gjort. :)
#2 - 29 augusti 2011 11:36
Inga tips men det här låter som en tråd som kan bli spännande att följa framöver!
#3 - 29 augusti 2011 11:39
Mina största kar har bara varit på 900 och 960 liter, men lite vet jag iaf:).
Stora kar säljs inte många av i Sverige under ett år, så den marknaden är mer eller mindre obefintlig när det gäller fabrikstillverkade kar. Ska du ha ett glasakvarium är det en glasmästare du ska kolla med, och för din del om det är ett bra pris du vill ha ska du kolla med Nols ciklidhobby som köper sina kar från Jagefeldts glasmästeri i Lysekil. Även akvarielagret i Stockholm tillverkar stora kar på beställning, men du får köra hem det själv.

Att bygga ett så stort glaskar själv skulle jag personligen aldrig ens fundera över, det är mycket kraft i en kubik vatten och då bör man veta vad man gör. Sedan finns det ett antal trådar om egentillverkade kar i Plywood och liknande, dessa får de själva uttala sig om:).
#4 - 29 augusti 2011 11:40
Jag fick litet akvariesand av en kille som hade bl.a. ett 1500 liters kar. Han hade specialbeställt från Akvarielagret. Krävdes 6 pers för att få in det i lägenheten.
#5 - 29 augusti 2011 18:31
Kapten Zoom skrev:
Jag fick litet akvariesand av en kille som hade bl.a. ett 1500 liters kar. Han hade specialbeställt från Akvarielagret. Krävdes 6 pers för att få in det i lägenheten.

Då gäller det att inte ha en trapp ;)
#6 - 29 augusti 2011 19:14
för din del är det nog Majornas va? hörde 13 000 för 2300L.. inte så illa tycker jag.. men det är glas och inget mer.. ingen flashig bänk eller möbel.. mitt stora (1600) var i plyfa men jag rekommenderar det inte.. för de pengar och den tid jag la ner på det bygget kunde jag lika gärna beställt ett i slutändan.. menmen.. går alldeles utmärkt att flytta stora kar med hjälp av "flak" och glaslyftar..
#7 - 29 augusti 2011 19:18
När jag hörde efter på ett kar var det nästan halva priset i Lysekil jämfört med Majornas, iofs inte på mer än 275 liter...
#8 - 29 augusti 2011 19:28
åhfan.. det skulle ju vara jävligt spännande om de kunde gå ner till 7000 för 2,5 kubik.. haha.. rätt taget skulle jag säga..
#9 - 29 augusti 2011 19:31
Tyvärr tror jag inte att den prisskillnaden följer storleken åt det hållet, men det lönar sig ofta att lägga en stund på att ringa runt och kolla upp priser...
#10 - 29 augusti 2011 19:32
mm, absolut.. annars kan man ju sätta dem på att buda mot varandra.. alltid vettigt att veta så mycket som möjligt..
#11 - 29 augusti 2011 20:17
Efter att man kollat upp försäkringar och allt, finns där då något man bör oroa sig för, någon anledning att inte skaffa stort kar? Kanske en lite konstig fråga, men funderar själv på runt 1000l, men det tar emot att ha en hel sjö i lgh, som dessutom är på tredje våningen.
#12 - 30 augusti 2011 15:39
#13 - 30 augusti 2011 16:00
MrLogic skrev:
Efter att man kollat upp försäkringar och allt, finns där då något man bör oroa sig för, någon anledning att inte skaffa stort kar? Kanske en lite konstig fråga, men funderar själv på runt 1000l, men det tar emot att ha en hel sjö i lgh, som dessutom är på tredje våningen.
Det skulle vara att kånka upp karet. Det väger en hel del, och att bära upp ett sådant till 3:e våningen vete fasen om jag gjort...kanske med hjälp av en flyttfirma:).
Kolla även så det inte står något i hyreskontraktet om akvarium...
#14 - 31 augusti 2011 06:43
Finns hiss, ska bara mäta en hel del innan det blir något köp, samt spara pengar förstås. Får skära till en bita kartong för att se så allt går in genom dörrar och hiss. Kolla upp kontraktet går inte då det är en bostadsrätt, men däremot kanske det kan stå något i stadgarna, vet dock att en granne har ett stort kar på bottenvåningen. Man behöver alltså inte vara rädd för att man ska vakna till ett stort elektrifierat hav i lägenheten, fullt av döda fiskar och katter?
#15 - 31 augusti 2011 06:51
mm.. mycket vettigt att skära till en mall.. se till att din försäkring är vattentät.. glaslyftar och "flytt-flak" är det bästa som hänt akvarister med stora kar..

det slutade med att jag tecknade en extra hemförsäkring med drulle-tillägg hos länsförsäkringar med lägsta möjliga lösöres-belopp för att kunna snik-försäkra fiskarna.. detta på min "riktiga" försäkring hos Trygg.. detta eftersom fiskar inte går att försäkra för sig då de inte är djur man vanligtvis tar till veterinären.. det kostar mig 94kr i månaden.. helt klart värt det..

njä, verkar som att stora kar håller ihop bättre än små.. det som dessutom ska sägas är ju att du inte får mer vattenskador av 5000L än 500.. du är körd hur som, det enda som händer är att de som tar hand om det får mer vatten att suga upp i källaren.. :P det rinner ju ner genom golv etc..
#16 - 31 augusti 2011 07:11
Jo precis, ner genom golvet, till andra våningen, till första våningen och till slut till källaren, får dubbelkolla så att föreningen har försäkring som täcker det. Men det verkar vettigt att stora kar håller bättre då de har större fogar, dvs mindre risk för att det slarvats på ett ställe.
#17 - 31 augusti 2011 07:19
förening bör inte säga något om det.. bara din försäkring är bra nog är det ju ändå du som betalar i det läget.. det värsta som kan hända är ju att ditt försäkringsbolag får gå in och pröjsa deras.. de är ju också försäkrade..
#18 - 31 augusti 2011 12:37
Jag har 2 trappor upp nu med, så det blir inget stort akvarium förrän flytt till större hus/lgh. Tack för tipsen, får kolla upp detta när det blir aktuellt.

BTW, för några år sedan hade jag en del ormar och terrarier i min gamla lägenhet, bl.a. ett stort terrarium (ca. 200 x 70 cm) med extremt tjockt glas och stålram, stålbotten & baksida (OBS ej aluminium!). Tror den vägde nåt på 150-200 kg. Jag och en polare inbillade oss att vi skulle kunna flytta den på bara 2 personer till flyttsläpet. Det var en trappa ned till första plan, sen kom vi ungefär 2 meter utomhus - halvvägs till släpet - innan armarna domnade, och vi tappade skiten på sidan. Med stål och tjockt glas klarade sig karet fint men toppskivorna kanade av och gick i kras.

[ATTACH=CONFIG]46720[/ATTACH]
#19 - 30 september 2011 12:48
Han har ett rätt fett akvarium den där Amano.

" target="_blank">
#20 - 30 september 2011 14:43
Otroligt coolt! Gillar även det stora tomma rummet framför. Snacka om en plats för stillhet och eftertanke.
Frågan är hur man planterar om en växt som flutit upp. Blir nästan mask, tuber och simfenor va?:)
#22 - 30 september 2011 17:30
ansjo skrev:
Det skulle vara att kånka upp karet. Det väger en hel del, och att bära upp ett sådant till 3:e våningen vete fasen om jag gjort...kanske med hjälp av en flyttfirma:).
Kolla även så det inte står något i hyreskontraktet om akvarium...

Jag har tyvärr erfarenhet av detta...både tredje våningen och 1.000 l, kl 01.00 ca. kabbommm..tsunami i hallen, fick flytta i tre månander om jag minns rätt. bryta upp parkett och torka o allt sånt, rann ner på insidan av grannens fönster :(, man kan ju skratta i efterhand. Detta var iofs 1993 så saker kan ha ändrats, men det tror jag inte. Jag har samma kar idag, i en helt anna del av landet :), men försäkrimgen tänkte det och allt var frid o fröjd..i EFTERHAND..men som sagt..det har ju ingen betydelse VAR du bor, utgångsläget är ju att karet med den volymen SKALL vara ok, och det är mitt nu...fabrikstillverkat 1.000 l a 13tkr då, säkert dyrt, men iaf ...
#23 - 30 september 2011 18:59
ettfettbranamn skrev:
mm.. mycket vettigt att skära till en mall.. se till att din försäkring är vattentät.. glaslyftar och "flytt-flak" är det bästa som hänt akvarister med stora kar..

det slutade med att jag tecknade en extra hemförsäkring med drulle-tillägg hos länsförsäkringar med lägsta möjliga lösöres-belopp för att kunna snik-försäkra fiskarna.. detta på min "riktiga" försäkring hos Trygg.. detta eftersom fiskar inte går att försäkra för sig då de inte är djur man vanligtvis tar till veterinären.. det kostar mig 94kr i månaden.. helt klart värt det..

njä, verkar som att stora kar håller ihop bättre än små.. det som dessutom ska sägas är ju att du inte får mer vattenskador av 5000L än 500.. du är körd hur som, det enda som händer är att de som tar hand om det får mer vatten att suga upp i källaren.. :P det rinner ju ner genom golv etc..

Vad gör man om karet börja läcka? Ringer brandkåren? Slamsugaren?
#24 - 30 september 2011 19:43
Kapten Zoom skrev:
Vad gör man om karet börja läcka? Ringer brandkåren? Slamsugaren?

man är ju aldrig där när det händer av någon jävla anledning.. samma som att fisk alltid går bort över natten..

men om man nu skulle ha turen att vara där skulle jag nog flytta över fiskarna i lådor, se om jag kan hitta ett ställe att ställa en hink så mestadelen rinner ner där, ställa hinken på en pall och köra en hävert ner i toaletten.. är det inte en akut-läcka kan man ju ha tur och lyckas täta det.. tech-7 går ju att foga med under vatten.. iaf tills man kan få ur fiskarna och tömma karet..

men är det redan skett får man ju ringa fastighetsägaren som skickar dit en snickare som bryter upp golvet, sen skickar de en fuktkille som tar prover, konstaterar att det finns fukt, ställer in en avfuktare, sen kommer det en snickare/mattläggare till och lägger ett nytt golv..
#25 - 30 september 2011 20:13
Och kolla om man kommer runt i trapphuset :)
#26 - 30 september 2011 20:16
Jag har loftgång, och det ställer till det lite om man vill ha in något större :P Iofs ska jag inte ha 1000L men 375+ iaf! Får gå ut med tumstocken och kolla om jag får in den ;)
admin
Christian Alfredsson
#27 - 30 september 2011 20:16
Jag köpte mitt 1125 liters av www.ciklidhobby.com. Jag tror att 1125 är största standardstorleken. Det gick att få både med ram eller utan ram. Har det i ett akvarierum med brunn så jag valde av praktiska skäl med ram.

4 man för att bära in men vi hade inte klarat det utan tassar. Min far är glasmästare och han hade varit mycket dyrare, gissar på att de som köper in mycket akvarieglas har bättre in-priser.
#28 - 30 september 2011 20:19
ettfettbranamn skrev:

Håller inte riktigt med om det med vattenskadan. Ett 5000l skadar mycket mer än ett 500l om det börjar läcka. Med ett 500l behöver man i värsta fall kanske bara byta golvet i vardagsrummet medan ett på 5000l lär sprida sig till hallen och alla närliggande rum mm och d blir det ju genast bra mycket dyrare :(.
#29 - 30 september 2011 21:11
GlennWiberg skrev:
Håller inte riktigt med om det med vattenskadan. Ett 5000l skadar mycket mer än ett 500l om det börjar läcka. Med ett 500l behöver man i värsta fall kanske bara byta golvet i vardagsrummet medan ett på 5000l lär sprida sig till hallen och alla närliggande rum mm och d blir det ju genast bra mycket dyrare :(.

Det var inte vad mitt försäkringsbolag sa dagens lägenheter/hus läcker som ett såll det behövs mycket mer än 5000l innan det når hallen.
#30 - 30 september 2011 22:10
inte mitt försäkringsbolag heller..

jo, självklart kan ju 5000L sprida sig mer men även 500L på golvet leder till ett nytt golv och har du inte världsrekord-höga trösklar kommer det att rinna runt rätt bra.. jag har ju haft lite vatten på golvet (bottenvåning) och bara 200L ledde till nytt golv i 3 rum.. :/
#31 - 3 oktober 2011 07:49
Jag köpte mitt 1125 liters av www.ciklidhobby.com. Jag tror att 1125 är största standardstorleken. Det gick att få både med ram eller utan ram. Har det i ett akvarierum med brunn så jag valde av praktiska skäl med ram.

4 man för att bära in men vi hade inte klarat det utan tassar. Min far är glasmästare och han hade varit mycket dyrare, gissar på att de som köper in mycket akvarieglas har bättre in-priser.

Fick du det fraktat eller funkar det? Vad är det för mått?
#33 - 3 oktober 2011 16:54
Luddson skrev:

Hm, är det inte litet konstigt med sitt svängda glas?
#34 - 3 oktober 2011 17:45
Det är något som jag tycker om, alla mina kar hemma har svängda glas.

Annons