Ni som har akvarier från ca. 1000 liter och uppåt;
Var köper man större akvarium?
Är det bäst att bygga själv?
Tipsa gärna om hur ni har gjort. :)
Kapten Zoom skrev:Jag fick litet akvariesand av en kille som hade bl.a. ett 1500 liters kar. Han hade specialbeställt från Akvarielagret. Krävdes 6 pers för att få in det i lägenheten.
Det skulle vara att kånka upp karet. Det väger en hel del, och att bära upp ett sådant till 3:e våningen vete fasen om jag gjort...kanske med hjälp av en flyttfirma:).MrLogic skrev:Efter att man kollat upp försäkringar och allt, finns där då något man bör oroa sig för, någon anledning att inte skaffa stort kar? Kanske en lite konstig fråga, men funderar själv på runt 1000l, men det tar emot att ha en hel sjö i lgh, som dessutom är på tredje våningen.
ansjo skrev:Det skulle vara att kånka upp karet. Det väger en hel del, och att bära upp ett sådant till 3:e våningen vete fasen om jag gjort...kanske med hjälp av en flyttfirma:).
Kolla även så det inte står något i hyreskontraktet om akvarium...
ettfettbranamn skrev:mm.. mycket vettigt att skära till en mall.. se till att din försäkring är vattentät.. glaslyftar och "flytt-flak" är det bästa som hänt akvarister med stora kar..
det slutade med att jag tecknade en extra hemförsäkring med drulle-tillägg hos länsförsäkringar med lägsta möjliga lösöres-belopp för att kunna snik-försäkra fiskarna.. detta på min "riktiga" försäkring hos Trygg.. detta eftersom fiskar inte går att försäkra för sig då de inte är djur man vanligtvis tar till veterinären.. det kostar mig 94kr i månaden.. helt klart värt det..
njä, verkar som att stora kar håller ihop bättre än små.. det som dessutom ska sägas är ju att du inte får mer vattenskador av 5000L än 500.. du är körd hur som, det enda som händer är att de som tar hand om det får mer vatten att suga upp i källaren.. :P det rinner ju ner genom golv etc..
Kapten Zoom skrev:Vad gör man om karet börja läcka? Ringer brandkåren? Slamsugaren?
ettfettbranamn skrev:mm.. mycket vettigt att skära till en mall.. se till att din försäkring är vattentät.. glaslyftar och "flytt-flak" är det bästa som hänt akvarister med stora kar..
det slutade med att jag tecknade en extra hemförsäkring med drulle-tillägg hos länsförsäkringar med lägsta möjliga lösöres-belopp för att kunna snik-försäkra fiskarna.. detta på min "riktiga" försäkring hos Trygg.. detta eftersom fiskar inte går att försäkra för sig då de inte är djur man vanligtvis tar till veterinären.. det kostar mig 94kr i månaden.. helt klart värt det..
njä, verkar som att stora kar håller ihop bättre än små.. det som dessutom ska sägas är ju att du inte får mer vattenskador av 5000L än 500.. du är körd hur som, det enda som händer är att de som tar hand om det får mer vatten att suga upp i källaren.. :P det rinner ju ner genom golv etc..
GlennWiberg skrev:Håller inte riktigt med om det med vattenskadan. Ett 5000l skadar mycket mer än ett 500l om det börjar läcka. Med ett 500l behöver man i värsta fall kanske bara byta golvet i vardagsrummet medan ett på 5000l lär sprida sig till hallen och alla närliggande rum mm och d blir det ju genast bra mycket dyrare :(.
Jag köpte mitt 1125 liters av www.ciklidhobby.com. Jag tror att 1125 är största standardstorleken. Det gick att få både med ram eller utan ram. Har det i ett akvarierum med brunn så jag valde av praktiska skäl med ram.
4 man för att bära in men vi hade inte klarat det utan tassar. Min far är glasmästare och han hade varit mycket dyrare, gissar på att de som köper in mycket akvarieglas har bättre in-priser.
Luddson skrev:Mitt drömakvarium:
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10556&prodid=7728&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D10556
Kanske Lite dyrt dock haha