Tips om PH

#1 - 5 november 2003 22:36
Jag har ett litet problem och är ju som sagt gansk grön inom detta underbara område..
Införskaffade ett 112 literskar och fyllde upp det med engelsk sjösten.
I med lite växter och kollade då PH 6.5
Hade kontroller varje dag och PH växte ngt.
efter 4 dagar hade jag ett PH på 8 och alla växter vart döda...
Aquasafe häldes inte i samma dag som jag fyllde då det stog på fel språk.
I detta skede byttes vatten och växter och även ett KH test införskaffades. PH 6.5 och KH 4-5.
Nu höll jag koll på PH och KH under ett par dagar och PH stiger sakta.
Igår hade jag 7-7.5 i PH men när jag kom hem igen hade jag ett PH på 8.5.
Nu är allt rengjort igen oh dos av Easy balance och aguasafe är ihällt...

Har ni några fina tipps och funderinger om vad jag gjort fel eller vad som kan vara fel....

Vatten tar jag från egen brunn med filtrering och jag misstänker att felet kan ligga där.

Tredje gången gillt....
#2 - 5 november 2003 22:48
Det verkar som att du har väldigt mycket koldioxid i din brunn. När den vädras ut så stiger pH. Mitt tips till dig om du vill hålla ett pH under 7 på ett så enkelt sätt som möjligt är att lägga en nylonstrumpa med gödselfri torv i akvariet där det strömmar som mest (i närheten av pumpens utblås). I akvarieaffären ska du kunna köpa granulerad torv som fungerar utmärkt.

Vattnet kommer bli lite te-färgat men många med mig tycker att det är snyggt.
#3 - 6 november 2003 02:41
jag läste lite kort om Easy balance, och det skall bl.a. förhindra att PH sjunker.. eftersom du redan har rätt lågt PH så är det kanske inte så konstigt om det hjälper till att öka PH?
strunta i att hälla i det & se om det hjälper? (förutsatt att era fiskar vill ha så lågt ph)
Sen är det ju också så att engelsk sjösten har en viss kalkhalt och sakta höjer PH, men troligen inte till 8.5 på 4 dagar.
tror att det har med easy balance att göra.

Det stod visserligen att med tetra easy balance i karet skall man bara behöva byta vatten två gånger om året..hehe...
så jag skulle nog akta mig för att hälla i den mirakelmedicinen i vattnet?

http://www.petdiscounters.com/aquarium/conditioners/te_easy_balance.html
#4 - 8 november 2003 20:46
HAr nu i flera dagar gjort delvattenbyten och PH: verkar stabilisera sig men nu har jag inga växter i längre...
La i en socka med Granulat torv så vi får se om det hjälper...
Tack för tipsen....

Annons