Ser mig fortfarande som nybörjare så jag frågar här.
Skulle vara tacksam för tips på fiskar till mitt akvarium.
Har precis införskaffat ett 375 L som jag har i vardagsrummet.
Efter 1 vecka släppte jag i 4 molly som simmar omkring där nu.
Sen skulle jag vilja ha ett större stim, typ neontetra (finns det något bättre)
Sen har grabben blivit förtjust i kampfisk. Så 1 sån kanske.
Sen som sagt vad ska jag tänka på?
Vill ha lite liv och rörelse samt lite trevliga färger och egenskaper.
Vore mycket tacksam för en bra mix av fiskar och goda råd.
Kommer även att ha en hel del växter.
Mvh
Hej!
Skoj med så stort akvarium!
Molly är ju en bra fisk att starta med.
Neontetra funkar sådär bra om man tänker på vilken temperatur en Kampfisk vill ha (om ni nu ska ha en sådan) Kampfisk vill ha det varmare än Neontetra. Jag skulle nog, om du vill ha en liknande, satsa på
Kardinaltetra då, den funnkar med temperaturen.
Vinkeltetra tycker jag också är himla snygg!
Problemet med Kampfisk är att om du köper en sådan, blir du ganska begränsad sen med vad du kan tillsammans med dem. Det måste vara väldigt fredliga fiskar UTAN stora slöjor, så att inte Kampfisken biter i dem. Och då som sagt fedliga och snälla så att de inte biter i Kampfisken. Kampfiskar ser väldligt fina ut, men personligen tycker jag de är ganska tråkiga och står mest stilla någonstans i karet. Men visst går det att hitta fiskar tilll den också.
Någon Gurami skulle säkert funka,
Mosaikgurami kanske, 1 hane & 2 honor. Eller någon annan gurami.
Ciklider är nog inte det bästa att ha med Kampfisk då de säkert komma bita i hans fenor. Dock är ju ditt akvarie så stort, så har du massa växter som går ända upp till ytan kanske det ändå finns någon ciklid du kan välja. Regbågsciklid ska vara rätt snäll har jag läst.
Praktbotior är himla snygga, ett stim på 6-8st kanske?:)
Alla dessa (Molly, Kardinaltetra, Vinkeltetra, Gurami, Kampfisk & Praktbotia) vill ha lite högre grader, ca 27.
Tänk på att inte sätta i alla fiskar du vill ha på en gång. Lägg i några till, vänta någon månad och lägg i några till osv. Om du skulle vilja ha Praktbotia ska du vänta ett bra tag innan du lägger i dem, de är rätt känsliga.
Har du Nitrivec i karet? Det är jättebra för att få igång de goda bakterierna.