Tips och råd...TACK =)

#1 - 8 november 2005 13:44
Hej, jag har börjar fundera på om man kanske skulle ta o börja yngla lite..

Men av gamla erfarenheter av Guppys o svärdbärare så slutar hela kalaset i mitt innefilter.

Någon som har några rekommendationer på hur man kan sköta ett akvarium men yngel? Så att dem inte fastnar i innefiltret menar jag, för något filter måsta man ju ha i, eller?

Alla TIPS OCH RÅD är tacksamt mottagna!
#2 - 8 november 2005 14:59
Lägga honorna i en yngelkassse .Mina yngel brukar också åka in i mitt filter det är bara och ta ut dom . Man kan se in i mitt filter så jag ser när det finns yngel där:D
#3 - 8 november 2005 17:43
man kan ju köra utan filterkåpan... det gör jag, köpte en maffig o stor filtermatta! ökade filtervolymen flera ggr om
#4 - 8 november 2005 18:45
[QUOTE=MoZZe]Hej, jag har börjar fundera på om man kanske skulle ta o börja yngla lite..

Men av gamla erfarenheter av Guppys o svärdbärare så slutar hela kalaset i mitt innefilter.

Någon som har några rekommendationer på hur man kan sköta ett akvarium men yngel? Så att dem inte fastnar i innefiltret menar jag, för något filter måsta man ju ha i, eller?

Alla TIPS OCH RÅD är tacksamt mottagna![/QUOTE]

Eller gör som jag, dela av karet så yngeln är på den sidan utan filter...
#5 - 9 november 2005 00:49
Hm, okej...
Jag har hittat ett innefilter (att köpa) som var rekommenderat för yngelkar.
O det e ett innefilter utan Insug/ytterkåpa.
man kanske skulle ta o testa attköra utan kåpan till att börja med!

Men jag e också väldigt nyfiken på hur era kar ser ut, alltså dem som ni har yngel i/"ynglar" i... dethade varit intressant o kul o se!
#6 - 9 november 2005 10:43
Så här ser det ut i mitt kar just nu..
#7 - 9 november 2005 16:27
hej Du babbet Babbet det var en smart lösning . Var köpte du nätet det som skyddar yngeln ? :D
#8 - 9 november 2005 16:40
Köpte tyll på tygaffären, fast det var lite stora hål... Någon föreslog myggnät, det kanske är bättre!

Sen får man tänka på att trä växer när det blir blött, tråkigt om karet spricker om det blir för tight!
#9 - 9 november 2005 16:42
[QUOTE=MoZZe]Hej, jag har börjar fundera på om man kanske skulle ta o börja yngla lite..

Alla TIPS OCH RÅD är tacksamt mottagna![/QUOTE]

Det är så enkelt som: Trä en nylonstrumpa på filtret. Ingen risk att de slinker igenom.

Sen kan du ju förstås sänka utblåset så mkt som möjligt.
#10 - 9 november 2005 18:35
Men hur mkt växer (utvidgar) sig träet i vatten då ?
#11 - 9 november 2005 18:44
[QUOTE=platy5]Men hur mkt växer (utvidgar) sig träet i vatten då ?[/QUOTE]

Ingen aning...jag hade en glipa mellan ram och bakgrund på några millimeter som jag tätade med filtervadd. Mitt kar har inte spruckit......än ;-)
#12 - 9 november 2005 18:50
De e ju bra det att de inte har spruckit. Men jag ska nog fixa nått sånt . Ser smart ut ! ;D
#13 - 10 november 2005 00:15
Det va en riktigt fiffig ide!

Men nylonstrumpa över låter bättre :D
men jag har en plexi skiva som jag stoppat neren gång..men jag hade just problemet med att det inte vanågon cirkulation på den sidan... men nät e ju bradet med...så man kan ha ynglena i samma kar... utan att dem blir uppätna.
går ju iofs att fixa plexi skrivor som man kan göra ramen i ist, så man slipper problem med att träet växer..
#14 - 10 november 2005 07:49
Kom på att man behöver inte använda trä. Plast går ju lika bra och det blir inte större när det i kommer i vatten!
#15 - 10 november 2005 19:50
Ta en bit nylonstrumpa och klipp till, sett fast den över "filtrerardelen" av filtret. :)
#16 - 11 november 2005 06:39
Det låter som den bästa och enkleste lösningen ;)
#17 - 12 november 2005 17:37
Om ni gör en i trä så låt den ligga i vatten några dagar så sväller det.. och låt det inte torka igen så är det nog inga problem:)
#18 - 12 november 2005 21:22
Haha aa kom på de själv (något segt) Men den är klar nu med mjukplast ist.:D

Annons