Tips och hjälp vid flytt av stort akvarium

#1 - 3 februari 2004 12:51
Hej,

funderar starkt på att köpa ett 720 liters kar jag hittade på blocket i morse. Finns i Umeå där jag bor så det är ju ett stort plus. Nu undrar jag hur i helsefyr jag ska göra för att forsla hit akvariet. Måtten är på ett ungefär 2,20 längt, djup 89 cm, höjd 1,6. Kan man ta det på en släpvagn med några filtar och köra iväg eller behöver jag en skåpbil eller liknande? Sen så bor jag i en lägenhet överst på tredje våningen. Hur tungt är ett sådant här akvarium egentligen? Hur många behöver man vara för att få in det? Jag är lite småskraj nu flytten ska helst inte kost så mycket jag ger 5000 för akvariet... Alla tips råd och erfarenheter uppskattas väldigt mycket.
#2 - 3 februari 2004 12:55
Jag körde mitt 450l på en släpvagn. Helst en övertäckt pga. stenskott och liknade. några filtar är ju inte heller dumt precis som du säger.
Fast en lastbil är ju helt klart bättre stötdämpad än en släpvagn.
#3 - 3 februari 2004 12:59
Enbart glaset till ett 720 väger drygt 100 kg.
#4 - 3 februari 2004 13:05
är måtten 2,20 långt och djup 89 , o höjd 1.6 då är dä akvariet du ska köpa ett 3000 liters
#5 - 3 februari 2004 13:11
Lättast att göra med ett så stort akvarium är att skära ned det i bitar och sedan limma ihop det igen när du kommer hem
#6 - 3 februari 2004 13:24
Jag flyttade mitt 720 l med:
1. 1 täckt släpvagn
2. 1 lastrem
3. en massa madrasser, filtar och mattor
4. 2 stora starka pojkar (fler kommer ändå inte åt)
5. 2 par klibbiga tajta handskar (mycket viktigt)
Men jag skall inte påstå att hjärtat inte var uppe i halsgropen ett antal gånger ;-).
Om måtten å andra sidan är 220x89x160 är nog hookens metod den enda tänkbara.
#7 - 3 februari 2004 13:47
Jag får ärligt talat inte måtten att stämma.... det skulle ju vara på över 3100liter....

Som sagt så är det 2 biffiga grabbar och ett ordentligt tag som gäller... med typ klister på händerna...plocka isär hade varit den absoluta sista utvägen... det är ju knep med så stora kar och få garanterat tätt....
#8 - 3 februari 2004 13:52
Jäklar... Menade 60 inte 1.60, sorry blev ett typo det där. De var ungefärliga mått dock. Ok jag ska leta upp de två värsta gymnissarna jag känner och utrusta dem med schyssta handskar :) Vore kanon om det funkar med en släpvagn är ju bra mycket billigare än att hyra en skåpbil/minibuss. Dax att börja höra sig för med polarna. Tusen tack för alla tips! Tar gärna emot fler om någon kommer på nått
#9 - 3 februari 2004 16:27
När jag flyttade mitt 720-liters akvarium lånade jag stora sugproppar med handtag av den lokala glasmästaren. Mycket praktiskt med handtag när man ska bära så tungt akvarium i trappor.
#10 - 4 februari 2004 10:31
Det ville vi också göra, men enligt "vår" glasmästare kunde det skapa spänningar och spräcka glaset. Vet inte om han hade rätt, praktiskt måste det vara i alla fall.
#11 - 4 februari 2004 10:51
Det där med spänningar tror inte jag på! Vet många som flyttat kar med hjälp av sugproppar!

Annons