Tips och hjälp om inredning

#1 - 12 november 2009 17:43
Vet att det finns liknande formum om detta.
Men startar en ny...

Tänkte kolla med er som är lite mer erfarna akvetister(eller va det heter) om tips eller andra saker om hur jag kan göra det bättre och snyggare.

Ni kan kolla in mina akvarium på http://s873.photobucket.com/albums/ab294/Karhunen_84/
Ni får antigen lägga in ett tips eller svar här på zoopet eller på själva sidan för bilderna.

Tacksam för alla svar!

Mvh Markus
#2 - 12 november 2009 18:16
Ja du, där finns det en viss potential att göra saker och ting.
Hoppas att du sitter ner och inte tar allt för illa upp då jag är ärlig i dessa lägen och säger vad som är galet i mina ögon, sedan hur du/ni vill göra är en helt annan femma;).
Först en fråga, vilket av karen är det som du ska göra om, och vad får det kosta?
Jag menar inte flera tusingar nu, utan mer om du är villig att satsa lite för att få det snyggare och kanske det går på en tusing plus en massa jobb?
#3 - 12 november 2009 18:19
Alla är vi olika men tycker att det skulle bli ett rejält lyft med neutral bakgrund och inte dessa motivplanscher som mest rör till det :)

En svart solfilm eller klisterfilm lyfter fram innehållet i karet. gillar verkligen rötterna och grenarna i det större karet!
#4 - 12 november 2009 18:24
Det är lugnt..
Precis, ja gör ju va jag vill... :)
Det är det stor 540L som jag vill ha tips om. Det andra är mer för att försöka dra upp lite scalarer. Eller andra fiskar.
Jadu, runt 1000 går nog allt bra. Lite jobb skadar inte. Då lär man ju sig lite mer också!

ansjo skrev:
Ja du, där finns det en viss potential att göra saker och ting.

Hoppas att du sitter ner och inte tar allt för illa upp då jag är ärlig i dessa lägen och säger vad som är galet i mina ögon, sedan hur du/ni vill göra är en helt annan femma;).

Först en fråga, vilket av karen är det som du ska göra om, och vad får det kosta?

Jag menar inte flera tusingar nu, utan mer om du är villig att satsa lite för att få det snyggare och kanske det går på en tusing plus en massa jobb?
#5 - 12 november 2009 18:26
Jo det är sant.. de e ju ganska lätt å fixa.. Är det bättre med svart eller mörkblå typ..
Tackar, gillar de också. Har provat dom på olika sätt också... Kul å se hur det kan se ut...

Martin85 skrev:
Alla är vi olika men tycker att det skulle bli ett rejält lyft med neutral bakgrund och inte dessa motivplanscher som mest rör till det :)

En svart solfilm eller klisterfilm lyfter fram innehållet i karet. gillar verkligen rötterna och grenarna i det större karet!
#6 - 12 november 2009 18:30
Då kommer det lite frågor samtidigt som tipsen strömmar in nu i början:).
Vad har du för rör i rampen och har du reflektorer till dessa?
Vad är det för sand du har i karet?
Nu kommer det lite tips som du kan göra snarast utan att det kostar en krona men som höjer synintrycket ganska bra. Men kom nu ihåg att det är i mina ögon, gillar du grejerna så ska du givetvis ha kvar dem...

*Fyll på med vatten så man slipper se vattenranden i ytan.
*Ta bort lerkrukan som bara är osnygg och drar blicken till sig.
*Alla snäckskal kan du även ta bort. Dels är de inte så snygga att se på, och sedan drar de upp ditt pH i vattnet med.
*Ta bort algmagneten, med tiden så kommer det inte mycket alger och du kan då rengöra rutan samtidigt som du gör vattenbytet som bör ske en gång i veckan.
*Gräset som står i mitten, är det en sumpväxt? Isf släng den;).
#7 - 12 november 2009 18:46
* Vattnet har dunstat, fyller alltid på till kanten så man bara ser vatten.
*Kan väl hålla med lite om lerkrukan. Tanken var att skulle få den mosstäkt, eller med en ormbunke, då försvinner den också..
*Sambons vill ha. Men ska övertala henne om att de drar upp ph värdet, även om det är lågt hos mig.
*Algstenen har du ju faktiskt rätt i. Behöver ju inte vara där hela tiden. Jo jag byter vatten varje helg.
*Vet inte om det är en sump växt. Slänger gör jag nog inte.. Vill ju har nått högt gräs, och inte en massa små anubias eller så. :d

//Markus

ansjo skrev:
Då kommer det lite frågor samtidigt som tipsen strömmar in nu i början:).

Vad har du för rör i rampen och har du reflektorer till dessa?

Vad är det för sand du har i karet?

Nu kommer det lite tips som du kan göra snarast utan att det kostar en krona men som höjer synintrycket ganska bra. Men kom nu ihåg att det är i mina ögon, gillar du grejerna så ska du givetvis ha kvar dem...

*Fyll på med vatten så man slipper se vattenranden i ytan.

*Ta bort lerkrukan som bara är osnygg och drar blicken till sig.

*Alla snäckskal kan du även ta bort. Dels är de inte så snygga att se på, och sedan drar de upp ditt pH i vattnet med.

*Ta bort algmagneten, med tiden så kommer det inte mycket alger och du kan då rengöra rutan samtidigt som du gör vattenbytet som bör ske en gång i veckan.

*Gräset som står i mitten, är det en sumpväxt? Isf släng den;).
#8 - 12 november 2009 19:03
Glömde svara på de första frågorna.
Har inte alla lampor igång. Men har två Gro-Lux och de andra två är typ super glo. Och ja, det finns reflektioner till dom.
Det är råda sand. näst minst...

Ekerö skrev:
* Vattnet har dunstat, fyller alltid på till kanten så man bara ser vatten.

*Kan väl hålla med lite om lerkrukan. Tanken var att skulle få den mosstäkt, eller med en ormbunke, då försvinner den också..

*Sambons vill ha. Men ska övertala henne om att de drar upp ph värdet, även om det är lågt hos mig.

*Algstenen har du ju faktiskt rätt i. Behöver ju inte vara där hela tiden. Jo jag byter vatten varje helg.

*Vet inte om det är en sump växt. Slänger gör jag nog inte.. Vill ju har nått högt gräs, och inte en massa små anubias eller så. :d

//Markus
#9 - 12 november 2009 20:48
Ekerö skrev:

Men startar en ny...

Tänkte kolla med er som är lite mer erfarna akvetister(eller va det heter) om tips eller andra saker om hur jag kan göra det bättre och snyggare.

Ni kan kolla in mina akvarium på http://s873.photobucket.com/albums/ab294/Karhunen_84/

Ni får antigen lägga in ett tips eller svar här på zoopet eller på själva sidan för bilderna.

Tacksam för alla svar!

Mvh Markus

Åh, grenarna/rötterna i 540 litaren var jättefina! Typ såna jag letar efter men kan inte hitta någonstans :( Vart har du fått tag i dem?
#10 - 12 november 2009 21:18
Jag köpte dom på Brommazoomarknad. I brommahandelsplats. Utanför stockholm. Har för mig att det är RedMoor rötter.
Sedan stocken är också från samma ställe. Men det är en Mangogrov rot. Eller hur det stavas.

Rockdoll skrev:
Åh, grenarna/rötterna i 540 litaren var jättefina! Typ såna jag letar efter men kan inte hitta någonstans :( Vart har du fått tag i dem?
#11 - 12 november 2009 22:15
Ekerö skrev:
Jag köpte dom på Brommazoomarknad. I brommahandelsplats. Utanför stockholm. Har för mig att det är RedMoor rötter.

Sedan stocken är också från samma ställe. Men det är en Mangogrov rot. Eller hur det stavas.

Okej... lite långt för mig som bor i skåne att åka kanske :P Men borde ju verkligen finnas någonstans här också. Har kollat i tre affärer hitills och de har alla haft riktigt dåligt utbud av rötter! Vet att jag såg nåt fint på Hornbach, men det är lite krångligt att ta sig dit när man inte har bil :( men men, ingen brådska med att göra iordning allt antar jag, man måste ju ha lite att se fram emot också ;)

Och för att svara på det din tråd handlade om egentligen så måste jag nog hålla med om att krukan skall bort, inte riktigt förtjust i sådana. Vad jag däremot tycker verkar snyggt är att låta mossa växa så att det täcker en såndär mangrove-rot. Aldrig testat själv, men tror att det kan bli himla fint! Kanske kan du försöka fixa någon form av klipp-formationsaktigt längs ena kortsidan också?
#12 - 12 november 2009 22:17
Rockdoll skrev:
Okej... lite långt för mig som bor i skåne att åka kanske :P Men borde ju verkligen finnas någonstans här också. Har kollat i tre affärer hitills och de har alla haft riktigt dåligt utbud av rötter! Vet att jag såg nåt fint på Hornbach, men det är lite krångligt att ta sig dit när man inte har bil :( men men, ingen brådska med att göra iordning allt antar jag, man måste ju ha lite att se fram emot också :)

Jo lite långt..! Men de borde ju finnas en massa nere i skåne. Det finns ju jätte många som håller på med akvarium där nere.
Jo det är ju alltid svårt å ta sig någonstans längre ut utan bil...
Precis, måste ha nått mål...:)
#13 - 12 november 2009 22:24
Ekerö skrev:
Jo lite långt..! Men de borde ju finnas en massa nere i skåne. Det finns ju jätte många som håller på med akvarium där nere.

Jo det är ju alltid svårt å ta sig någonstans längre ut utan bil...

Precis, måste ha nått mål...:)

Nu blev det lite överlapp bland inläggen här, men har svarat på din ursprungliga tråd i min kkommentar ovan iaf ;)

Och ja, vad gör man annars när akvariumet är helt färdigt precis som man vill ha det? (Om det nu någonsin kan bli det!)? Jag har iaf massor med saker jag vill fixa till mitt^^ Det är ju helt nytt så är långt ifrån klart!
#14 - 12 november 2009 22:49
Jag förstår om du vill ha något högt, men eftersom sumpväxter dör ganska snart i karet så finns risken att den förpestar karet när den ruttnar, därav mitt förslag att isf slänga den.
Det finns ett flertal riktiga akvarieväxter som nästan är identiska, tex olika sorters Vallisneria.
Jag har inte en aning om vad det är för rör du har tyvärr, så det får nog någon annan svarapå. Ska du byta dessa är bland det bästa du kan välja Philips Aquarelle, som är riktigt bra växtrör.
Ska du sedan ha något som växer på krukan är det ändå svårt att gömma den, jag lovar;). Då är det en bättre idé att fästa dessa växter på en rot som ser mycket naturligare ut.
Vad du sedan behöver köpa är en ny bakgrund, svart eller mörkblå är snyggt och det ser inte så rörigt ut som någon tidigare skrev. Sedan är det inte fel att fylla på med mer rötter, och även lite rundade stenar om du gillar det, dessa hittar du vid en strand någonstans:).
Växter är ett annat kapitel, jag skulle föreslå att du köper lite snabbväxande växter som fyller ut nu i början, sedan gillar jag personligen Cryptocoryne som oftast är lite lägre växter som du kan ha i mitten och mer framtill i karet. Här behöver du inte vara rädd att köpa en 10-12 krukor, och köper du såpass många kan du nog få lite specialpris. Se bara till att det inte är sumpväxter du köper isf.
#15 - 13 november 2009 06:34
Rockdoll skrev:
Nu blev det lite överlapp bland inläggen här, men har svarat på din ursprungliga tråd i min kkommentar ovan iaf ;)

Och ja, vad gör man annars när akvariumet är helt färdigt precis som man vill ha det? (Om det nu någonsin kan bli det!)? Jag har iaf massor med saker jag vill fixa till mitt^^ Det är ju helt nytt så är långt ifrån klart!

Hehe, såg nu att du svarade på själva tråden. Missa det totalt..
Okej, 2-0 på att krukan ska bort. Jo de kan kanske var snyggt. Men kan nog bli svårt, eftersom malarna tuggar på dom hela tiden. Och de behöver ju tugga på det för deras magar skull!
Det var en bra idée, får se om sambon tycker samma...
#16 - 13 november 2009 10:27
Ekerö skrev:
Hehe, såg nu att du svarade på själva tråden. Missa det totalt..

Okej, 2-0 på att krukan ska bort. Jo de kan kanske var snyggt. Men kan nog bli svårt, eftersom malarna tuggar på dom hela tiden. Och de behöver ju tugga på det för deras magar skull!

Det var en bra idée, får se om sambon tycker samma...

Du måste ju kanske inte täcka hela med mossa, utan bara en bit? fast den kanske sprider sig ganska snabbt så det blir jobbigt att hålla nån bit till malarna rent? Kan hända att det nog passar bättre i ett räkkar...
#17 - 15 november 2009 01:33
Utan att vara expert tycker jag att växten i framkant på roten ser ut att vara windelöv, det är ingen sump växt. Själv har jag inga bakgrunder i mina kar - smaken är som baken. Jag saknar lite större stenar i ditt kar, runda fina stenar från stranden. Jag tycker att det ger mer kontrast i karet.
#18 - 15 november 2009 20:24
Jo de skulle nog växa upp över hela roten isåfall..
Jo det passar nog bättre i ett räkkar...

Rockdoll skrev:
Du måste ju kanske inte täcka hela med mossa, utan bara en bit? fast den kanske sprider sig ganska snabbt så det blir jobbigt att hålla nån bit till malarna rent? Kan hända att det nog passar bättre i ett räkkar...
#19 - 15 november 2009 20:28
Okej, låter bra. Men ja e inte heller expert.
Jo smaken är som baken. =) Den försvinner nog snart! Ska bara hitta ett bra tillfälle då jag kan ta bort den samt antingen måla eller sätta nått mörkt bakom.
Okej, faan behöver nog se lite bilder där det finns stenar så som ni säger.. så jag får en bra bild på hur de kan se ut å så..

Mick13 skrev:
Utan att vara expert tycker jag att växten i framkant på roten ser ut att vara windelöv, det är ingen sump växt. Själv har jag inga bakgrunder i mina kar - smaken är som baken. Jag saknar lite större stenar i ditt kar, runda fina stenar från stranden. Jag tycker att det ger mer kontrast i karet.
#20 - 15 november 2009 20:47
Svar till Ansjo
Sorry att jag inte hunni svarat än.

Precis... Jo jag har försökt att hitta några bra. Typ moderplantor men inte hittat nån än. De gånger jag har vart på nån zoobutik.
Okej, de är ifrån Sylvania. Eller hur det stavas. Jaså säger du det. Då ska ja införskaffa mig det, för det är snart dags å byta.
Jaså, tror du att ja kommer att få svårt å gömma den.. Vi får väl se..! :D
Jo ja kan förstå att det ser mer naturligare ut om man sätter den på en rot.
Jo det ska jag göra. Ska hitta som sagt ett bra tillfälle när jag kan göra det.. Det är lite tajt nu... Nää lite mer rötter skulle nog inte vara fel.. Ska kolla lite.. men de måste vara mindre än de ja har nu...
Jo ja får kolla upp om ja hittar några stenar.. Men de e väl lite fel tillfälle just nu.. :) Behöver man bara skölja av dom nog då eller?
Jo vallisinera är ju snabbväxande. Men ska kolla upp den typen du skrev också. Så jag har lite bättre koll på va det är.
Jo man brukar ju kunna få det. Ska se till att det inte är några sumpväxter! Jag lovar! :d
#21 - 29 november 2009 14:01
Nygjord inredning.

Har möblerat om lite, samt fixar ett provisoriskt stenparti.
Kommer under kvällen lite mer bilder, då ifrån stenpartiet och åt andra hållet.

Kommentera gärna!

//Markus
#22 - 29 november 2009 15:31
Ser inga bilder
#23 - 29 november 2009 20:44
Saturnus80 skrev:
Ser inga bilder

De va inte konstigt att du inte såg nått.. det fanns ju ingen adress att se mina akvarium heller..! :)
Det är mitt 540L som är uppdaterat.. lägger upp adressen till just de akvariumet.. Det står Omgjord inredning, men du kan ju jämnföra med de andra bilderna..

Här är adressen till själva akvariumet...
http://s873.photobucket.com/albums/ab294/Karhunen_84/Mitt%20540L%20Akvarium/

//Markus
#24 - 29 november 2009 22:54
Nu börjar det likna något:)!
Ett litet tips är att du försöker dölja tekniken lite bättre med en rot eller liknande samt kanske flytta bak insuget till ytterfiltret så även detta döljs.
Bilagor:
#25 - 30 november 2009 05:33
ansjo skrev:
Nu börjar det likna något:)!

Ett litet tips är att du försöker dölja tekniken lite bättre med en rot eller liknande samt kanske flytta bak insuget till ytterfiltret så även detta döljs.

Så bra då! =)
Jo ja ska faktiskt göra det idag, ska inhandla ett antal rötter i olika slag, sen så tror ja nästan att jag ska flytta "stocken" dit utsuget och utblåset är. Och ha ett parti där som är mer bestanta stockar/rötter och sedan ha i mitten lite mer grenar som redmoor och så..
Va tros om det?
En fråga ang tekniken... För jag kör med två st Fuval 304, då alltså två utsug, två utblås. hur ska jag plasera dom då? För nu har jag en av varje på ena sidan av kortsidan som ni kan se... har ju mögliheten att sätta en av varje på baksidan. Vet ju som man sett på bilderna att de ska ju cirkulera. Men som ja har nu så blir de ju att de stötter ihop.. men tycker de ändå har fungerat bra...

//Markus
#26 - 30 november 2009 06:38
Det spelar ingen större roll hur du placerar dem, bara du inte får så stora "döda" områden i karet. Det bästa är givetvis att ha dem på två olika sidor av karet, men funkar inte det av praktiska skäl så...:).
#27 - 30 november 2009 06:41
ansjo skrev:
Det spelar ingen större roll hur du placerar dem, bara du inte får så stora "döda" områden i karet. Det bästa är givetvis att ha dem på två olika sidor av karet, men funkar inte det av praktiska skäl så...:).

okej, så bra då.. nää tror inte de knappt är några "döda" ställen heller... eftersom de e lite inredning som är i vägen...
Sen är dom lite olika riktade.. inte för att det är mycke men...
#28 - 5 december 2009 17:16
Nygjord inredning idag 5/12

Nu har jag gjort om lite i akvariumet igen..
Med två nya rötter och lite nya växter.
Det kommer tillkomma mer stenar till stenpartiet snart.
Det är lite småfix kvar men är ganska nöjd, en anna bakgrund är första inköpet! Och sen lite stenar som sagt...

Kommentera gärna igen!

http://s873.photobucket.com/albums/ab294/Karhunen_84/Mitt%20540L%20Akvarium/

//Markus
#29 - 5 december 2009 17:23
Till Markus

Ekerö skrev:

Men startar en ny...

Tacksam för alla svar!

Mvh Markus

Tjena Markus .. sök efter {_AquA_} på zoonen.se det är mitt akvarium :) se vad du tycker :)
#30 - 5 december 2009 17:34
{_AquA_} skrev:
Tjena Markus .. sök efter {_AquA_} på zoonen.se det är mitt akvarium :) se vad du tycker :)

De ser bra ut. Clean!
Va tycker du om mitt då?
#31 - 5 december 2009 20:28
Riktigt snyggt blir det tycker jag :) Gillar verkligen stengrottan!
#32 - 5 december 2009 21:06
Rockdoll skrev:
Riktigt snyggt blir det tycker jag :) Gillar verkligen stengrottan!

Tackar! Och den kommer bli bättre också!

Annons