Tips och fråga...

#1 - 30 juni 2007 08:00
Jag fick ett ryck igår och köpte ett begagnat 275 liters akvarie till mitt par ancistrusar, tänkte att de skulle få lite mer utrymme.

Dessutom ska där sedan bo ett par hajmalar som jag ska passa åt en kompis i ca ett år när hon gör lumpen. (Bespara mig moralkakorna om dessa fiskar, jag ska bara passa dem och jag kan inte så gärna sälja någon annans fiskar även om jag gärna skulle vilja det.)

Så min första fråga: Fungerar det att dessa malar bor ihop? Ancistrusarna ör inte så mycket väsen av sig så de borde ju inte störa hajmalarna.

Fråga nummer två; jag har funderat lite på om jag skulle kunna ha skalarer tillsammans med dem också. Fungerar det med hajmalarna eller blir det kaos då?

Fråga nummer tre; Har ni något tips på vilken mer fisk jag skulle kunna ha i den här kombinationen (istället för skalarer då)?

Tack för svar och moralkakor som stannade på idestadiet och aldrig blev skrivet. [:o]
#2 - 1 juli 2007 17:30
Är det verkligen ingen som har lust att svara på mina frågor? Eller vet ni inte?

Det är ju jättemånga här på forumet som har en massa intressanta fiskar, kan ni inte tipsa om några?
#3 - 1 juli 2007 17:49
skalarer hade jag nog inte vågat ha med hajarna.....fråga mig inte varför:p.......jag är inte den bäste på att komma på....men kanske någon robust ciklid??......zebra ciklid eller röda juvel ciklider....de kan vara riktigt j*vliga av sig!........
#4 - 1 juli 2007 18:46
macke_fisk skrev:
skalarer hade jag nog inte vågat ha med hajarna.....fråga mig inte varför:p.......jag är inte den bäste på att komma....men kanske någon robust ciklid??......zebra ciklid eller röda juvel ciklider....de kan vara riktigt j*vliga av sig!........

Men hajmalarna är ganska snälla av sig dessutom är de sjukt nervösa, så att sätta ner en "elak" ciklid till dem är ju inte att rekomendera, då simmar de väl in i rutan så de svimmar eller något.

De är bara 1- 1.5 dm stora än så länge.
#5 - 1 juli 2007 19:34
Hajmalarna är väl nog aggressiva för att käka allt annat du tänker hålla... eller? Jag skulle inte blanda dessa du skriver om.
#6 - 1 juli 2007 19:38
morrhoppa skrev:
Men hajmalarna är ganska snälla av sig dessutom är de sjukt nervösa, så att sätta ner en "elak" ciklid till dem är ju inte att rekomendera, då simmar de väl in i rutan så de svimmar eller något.

De är bara 1- 1.5 dm stora än så länge.

ok...men jag har hört mkt om att de hajmalarna kan vara tuffa av sig...det var därför jag föreslog dessacikloder....annars så är et nog bara att söka bland artbeskrivnignarna:p
#7 - 1 juli 2007 19:40
Är det bara för att ordet "haj" finns med i namnet som alla tror att dom är aggressiva?

Morrhoppa: Gå igenom sökmotorn här på zoopet så kommer du säkert hitta något. Annars skulle väl Jordätare vara något? Boliviansk fjärilsciklid? Ska du satsa på sydamerika biotop?
#8 - 2 juli 2007 05:52
morrhoppa skrev:
Är det verkligen ingen som har lust att svara på mina frågor? Eller vet ni inte?

Det är ju jättemånga här på forumet som har en massa intressanta fiskar, kan ni inte tipsa om några?

Nä vi skriver bara moralkakor :)
#9 - 2 juli 2007 13:41
macke_fisk skrev:
ok...men jag har hört mkt om att de hajmalarna kan vara tuffa av sig...det var därför jag föreslog dessacikloder....annars så är et nog bara att söka bland artbeskrivnignarna:p

Jag har hört precis tvärtom, att de ska vara snälla och nervösa av sig och egentligen kan gå med alla fiskar som är för stora för att ätas (och med passande vattenvärden förståss).
#10 - 2 juli 2007 13:44
Vic skrev:
Är det bara för att ordet "haj" finns med i namnet som alla tror att dom är aggressiva?

Morrhoppa: Gå igenom sökmotorn här på zoopet så kommer du säkert hitta något. Annars skulle väl Jordätare vara något? Boliviansk fjärilsciklid? Ska du satsa på sydamerika biotop?

Är de verkligen så aggresiva då? Det jag har lyckats ta reda på är att de är ganska snälla men nervösa...

Jag har försökt men det blir så många fiskar och de är ju ändå rätt anonyma i artbeskrivningarna. Jag vill höra lite personliga åsikter om intressanta ciklider som skulle kunna funka tillsammans med malarna.

Jag ska kolla upp jordätare och bolviansk fjärilsciklid, tack för tipsen :)

Jo tanken var nog att den sydamerika biotop skulle infattas så snart jag blir av med hajmalarna igen :)
#11 - 2 juli 2007 13:48
rsoderberg skrev:
Nä vi skriver bara moralkakor :)

Jag förstår det, det skulle jag nog också göra om jag var i er sits. Men samtidigt känner jag att jag inte riktigt kan låta dem bo kvar i sin nuvarande bostad med gott samvete, ska de dö långsamt vill inte jag inte se det.

Jag har försökt övertala min kompis att det inte fungerar men hon vill liksom inte lyssna. Hon säger att hon ska skaffa ett större akvarium efter lumpen och att hon ska sälja dem när de blir för stora.

Jag kan heller inte låta dem bli övermatade av hennes familj när hon är borta så jag erbjöd mig att passa dem så länge.

OBS! Det var inte detta jag ville att tråden skulle handla om, så håll er till topic tack :)
#12 - 2 juli 2007 13:53
morrhoppa skrev:
Jag har hört precis tvärtom, att de ska vara snälla och nervösa av sig och egentligen kan gå med alla fiskar som är för stora för att ätas (och med passande vattenvärden förståss).

förlåt mig då:(......det var dumt av mig att föreslå dessa ciklider och dra den slutsatsen om hajmalarna......gör som vic sa, kör igenom sökmotorn och se vilka ciklider som tilltalar dig mest:)
#13 - 2 juli 2007 14:00
morrhoppa skrev:
Jag förstår det, det skulle jag nog också göra om jag var i er sits. Men samtidigt känner jag att jag inte riktigt kan låta dem bo kvar i sin nuvarande bostad med gott samvete, ska de dö långsamt vill inte jag inte se det.

Jag har försökt övertala min kompis att det inte fungerar men hon vill liksom inte lyssna. Hon säger att hon ska skaffa ett större akvarium efter lumpen och att hon ska sälja dem när de blir för stora.

Jag kan heller inte låta dem bli övermatade av hennes familj när hon är borta så jag erbjöd mig att passa dem så länge.

OBS! Det var inte detta jag ville att tråden skulle handla om, så håll er till topic tack :)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det var skrivet med glimten i ögat, så då får vi fundera en stund. Hajmal är ganska trevliga fiskar även om jag tycker att dom är fula, jag har haft dem för en massa år sedan och det var väl inte några större problem. Ditt akvarium är helt ok för att passa dem i ett år, men jag skulle inte ha scalarer tillsammans med dem av flera olika anledningar. Om du kan tänka dig att blanda lite världsdelar så finns det en uppsjö av vackra palettciklider, det vore en passande och mycket vacker ciklid att ha under detta år eller?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
#14 - 2 juli 2007 14:12
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det var skrivet med glimten i ögat, så då får vi fundera en stund. Hajmal är ganska trevliga fiskar även om jag tycker att dom är fula, jag har haft dem för en massa år sedan och det var väl inte några större problem. Ditt akvarium är helt ok för att passa dem i ett år, men jag skulle inte ha scalarer tillsammans med dem av flera olika anledningar. Om du kan tänka dig att blanda lite världsdelar så finns det en uppsjö av vackra palettciklider, det vore en passande och mycket vacker ciklid att ha under detta år eller?[/FONT][/SIZE]

Jag förstod att det var det men jag tänkte ändå förklara varför jag inte ville ha moralkakorna och hur det hela låg till eftersom jag egentligen inte vill ha dem men kunde inte låta bli att förbarma mig över de arma fiskarna.[:o]

Får man fråga vilka anledningar som tar bort skalarerna som lämpliga kamrater?

Jag har ju redan två palettciklidhonor så det tål att tänkas på. Två par borde väl fungera i ett sånt stort akvarium? :)
#15 - 2 juli 2007 15:21
Du kanske skulle testa någon gurami? De är ju lugna o kommer nog inte att stressa malarna. Annars finns dey ju alltid fler intressanta malar...
#16 - 2 juli 2007 15:43
Malcus skrev:
Du kanske skulle testa någon gurami? De är ju lugna o kommer nog inte att stressa malarna. Annars finns dey ju alltid fler intressanta malar...

Hmm, det förståss. Men jag vill testa någon mer ciklid egentligen :P Men jag ska överväga gurami också.

Ja, malar är aldrig fel men då är förståss frågan en fin mal som inte är för känslig? (vill inte köpa ett par malar för 800 kr som jag inte klarar av att sköta
...)
#17 - 2 juli 2007 16:32
Nu har jag tittat lite på jordätare och det är nog något sådant jag är ute efter...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=172

Tror ni denna kan fungera?
#18 - 2 juli 2007 21:24
Jordätare brukar va snälla, så de funkar nog ;)

behöver ju inte vara några "L-malar" direkt, pictus malar tckr jag är rätt fina :) kan äta mindre fiskar dock.
#19 - 2 juli 2007 23:18
morrhoppa skrev:

skulle nog kalla dom väldigt nervösa,hade själv en paron haj ett tag på 35+ tror inte att dom skiljer sig så jätte mycket ifrån hajmalarna,förutom växt hastigheten :)
funkar bra med fiskar som inte går in i munen på dom eller är för stressiga.
hade själv påfåglar och eldbukar i samma kar.:D
#20 - 3 juli 2007 06:01
morrhoppa skrev:
Jag förstod att det var det men jag tänkte ändå förklara varför jag inte ville ha moralkakorna och hur det hela låg till eftersom jag egentligen inte vill ha dem men kunde inte låta bli att förbarma mig över de arma fiskarna.[:o]

Får man fråga vilka anledningar som tar bort skalarerna som lämpliga kamrater?

Jag har ju redan två palettciklidhonor så det tål att tänkas på. Två par borde väl fungera i ett sånt stort akvarium? :)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tja, dom konkurrerar om samma utrymme i akvariet. Hajmalar är ganska oroliga själar som simmar omkring hela tiden, och dina scalarer kommer troligen att vilja leka och hålla ett revir. Därför skulle jag välja en ciklid som håller till på botten och om du kunde se mina Pelvicahromis Taeniatus Nange tex, och det finns flera helt underbara paletter som jag tror skulle fungera utmärkt under tiden du har hajmalarna.[/FONT][/SIZE]
#21 - 3 juli 2007 10:48
Malcus skrev:
Jordätare brukar va snälla, så de funkar nog ;)

behöver ju inte vara några "L-malar" direkt, pictus malar tckr jag är rätt fina :) kan äta mindre fiskar dock.

Vad är pictusmalar för något? Låter intressant, jag kan ju ändå inte ha för små fiskar pga hajmalarna...
#22 - 3 juli 2007 10:55
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tja, dom konkurrerar om samma utrymme i akvariet. Hajmalar är ganska oroliga själar som simmar omkring hela tiden, och dina scalarer kommer troligen att vilja leka och hålla ett revir. Därför skulle jag välja en ciklid som håller till på botten och om du kunde se mina Pelvicahromis Taeniatus Nange tex, och det finns flera helt underbara paletter som jag tror skulle fungera utmärkt under tiden du har hajmalarna.[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja okey, det låter ju inte så bra nej. Det får väl bli ett senare projekt i sånna fall. :p [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad tror du om jordätaren jag länkade till högre upp i tråden? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jo jag funderar på paletter också, har ju redan två honor i mitt nuvarande kar som skulle kunna få flytta. Det är svårt att välja, skulle behöva tre sånna här kar till :)[/SIZE][/FONT]
#23 - 3 juli 2007 11:00
jimmyas skrev:
skulle nog kalla dom väldigt nervösa,hade själv en paron haj ett tag på 35+ tror inte att dom skiljer sig så jätte mycket ifrån hajmalarna,förutom växt hastigheten :)

funkar bra med fiskar som inte går in i munen på dom eller är för stressiga.

hade själv påfåglar och eldbukar i samma kar.:D

Skönt att höra från någon som har erfarenhet av dessa fiskarna, jag vet ju egentligen inte mer än vad jag har läst om dem...

Är det något annat jag bör tänka på med dem?

En zooaffärsexpedit sa att de inte funkade med ancistrus för att de åt allt och var utpräglade rovfiskar men mina ancistrus är ju nio och tolv cm stora så de går ju omöjligt in i munnen på hajmalarna så jag vet inte om han visste vad han pratade om. Han trodde dessutom att det var paroon jag menade men de är väl inte exakt samma även om de är lika?
#24 - 24 juli 2007 20:02
Tänkte bara säga att nu har jag hämtat hem Bengt och Benedictus (döpta efter en latinlektion). De verkar väldigt nervösa men jag hoppas att de finner sig tillrätta snart.

Jag tycker de är väldigt fina och det är synd att de kommer bli så stora :/ Roliga att titta på också då de simmar fram och tillbaka hela tiden. Fastän min palettciklidhona som är bara hälften så stor som den lilla av dem (paletten 4 cm malen 8cm) jagade runt honom lite. Blir de osams så får hon flytta.

Annons