Frys nöten innan ni delar den.
1. Frys nöten (nöten låg i garaget -18 gr)
2. Dela den
3. Banka/slå ihop delarna så trillar det vita ut, färdigt.
(Min man kom på detta pga att jag bad han dela en för mig.)
Nubi skrev:Hallåååå vad gör ni människor, det vita ska man ÄTA! Jösses ni slösar på goodis *ler*
Såga isär halvorna och sen lägger man de i blöt i en timme. Däremot kär man med en kniv i det vita och mumsar i sig allt :) När båda halvorna är tomma kokar man de tills vattnet inte längre är brunt.
En av mina kakaduor har lagt ägg (igen) i en cocosnöt och den cocosnöten ligger uppochner.
Nubi skrev:Det finns många sätt att öppna en kokosnöt och morsan som är uppvuxen i Brasilien med en manchetta i handen. Hon kan öppnar cocosnöten med en mancheta. Ena handen håller hon i cocosnöten och med den andra en manchetas.
Här hemma har vi inte en sådan kniv, däremot har vi en mortel som väger ton och grejen man mosar örterna med väger kanske ett halvt kilo, men den tog hon sönder cocosnöten med :O
Skulle aldrig rekomendera det till någon som inte är van vid att hantera en manchetas ;)
Nubi skrev:Ja min morsa ÄR cool! :)
om du har tillgång till borrmaskin kan du lätt göra ett stort hål o cocosnöten :) lägga den i blöt, och sen pilla bort all det vita med en skruvmejsel.
Nubi skrev:Jag har Aldrig kokat sönder cocosnötens innehåll. jag brukar göra cocosgodis och då måste jag koka "köttet" i 5 min och sen mixa i mixern för att få det till en smet.
Om någon testar berätta hur det gick! Känns som matlagnings tråd ;)
Marnat skrev:Jag är allergisk mot kokos så jag har tyvärr inte mycket nytta av köttet eller någon annan del förutom då skalet :D
Har dock kokosnötter endast som nödlösning nu om mina dvärgciklider vägrar använda de fina stengrottorna jag slitit som ett djur med.
Anar ni hur svårt det är att hitta relativt små och platta stenar i naturen när man faktiskt letar efter dem?
Rotade igenom mer än 30 meter stenröse ner i skåne under julen, 10 grader minus och stenar som var totalt fastfrusna :P
Nubi skrev:Det finns många sätt att öppna en kokosnöt och morsan som är uppvuxen i Brasilien med en manchetta i handen. Hon kan öppnar cocosnöten med en mancheta. Ena handen håller hon i cocosnöten och med den andra en manchetas.
Nubi skrev:Köper de som finns på Ica Konsum eller willys. De gröna trpiska cocsnötterna man hittar utomlands (sånna som säljs vid stränder) De flyter så de är inga bra att dumpa ner i karet ;)
PiaJo skrev:Jag var inte med men jag tror inte att han tömde ut vätskan tror inte det fanns nån det var nog bara is, nöten hade legat ute i minusgrader flera dagar.
CyberLizard skrev:Så här gör jag då få gångerna jag gett mig på kokosnötter:
1. Dela s***en på mitten. Vid behov, använd onödigt mycket våld.
2. Tag en sked.
3. Ät.
4. Upprepa steg 2-4 om nödvändigt.
*...nom nom nom nom...* :D
hannesc skrev:okej pia det funkade inte alls att banka ur det vita. :(
så nu testar jag att koka en bra stund o se om det blir lättare då.
nån som har nått annat förslag?
PiaJo skrev:Ok, var den fryst ordentligt då? Jag/min man funkade det för, ledsen om det inte funkade för dig. [:o]
Nubi skrev:Jag har Aldrig kokat sönder cocosnötens innehåll. jag brukar göra cocosgodis och då måste jag koka "köttet" i 5 min och sen mixa i mixern för att få det till en smet.
Om någon testar berätta hur det gick! Känns som matlagnings tråd ;)
Speedo skrev:Kan jag ta min nöt och dela den sen koka den sen gröpa ut den för att sen koka den igen??
Jag vill ha köttet ätbart men ska använda skalet i akvariet så hur är det bästa sättet?
Speedo skrev:Oki doki!!
Då blir det nog lite ny inredning i morgon da!!:D
PiaJo skrev:Det blir nog bra, jag kokar bara mina en liten stund.