Tips inför flytt?...

#1 - 9 maj 2007 20:19
Hej på er!

Det är dags att flytta. Förra gången jag gjorde det hade jag köpt ett nytt akvarium som jag hade möjlighet att låta stå till sig på nya stället innan jag flyttade fiskarna.

Nu är planen att akvariet skall med. Då undrar jag lite stilla om ni har lite tips.

Förutsättningarna:

Akvariet:
- 260 liter
- I behov av rengöring/renovering (passa på om det går medans jag ändå flyttar)
- 5 skalarer (hyfsat stora tror jag), 2 silverhajar, ett par rediga malar, 4 guramis och lite "småkrafs" ;)

Flytten:
- Tidsöverlapp på över en månad. Allt måste med andra ord inte ske en och samma dag.
- Kort flytt (från Vällingby till Ekerö, ca 30 min)
- Har inget extra akvarium

Som jag ser det finns det två approacher:

1) Flytta allt på en gång. Då måste jag ta med så mycket vatten jag orkar bära... jobbigt och även om jag tar t.ex 5 tioliters måste jag fylla på med 4/5 annat vatten. Obra för fiskarna (?)... och ryggen... och inte blir det nån rengöring av akvariet då inte, annat än lite snabbt. Fördelen är väl att hela flytten blir snabbt överstökad.

2) Försöka skaffa ett temporärt akvarium och låta det stå till sig i god tid innan flytt. Flytta fiskarna till temporära, rengöra gamla akvariet och sen tillbaka till gamla när man är klar.

Finns det fler varianter? Om man tar variant två så kommer några följdfunderingar...

- Hur stort akvarium behöver man ha som temporärt?
- Kan man hyra/låna akvarium för ändamålet nånstans? Tyvärr har vi bara ett badkar på nya stället och det behöver vi själva ;)
- Bör man ta med sig vatten från gamla hur som helst (till temporära)?
- När man flyttar tillbaka fiskarna i gamla, tar man allt vatten från temporära, eller startar man först upp det gamla igen? Det blir ju två nystarter då, kan väl inte vara bra?

Tacksam för tips. På ett eller annat sätt lär det lösa sig men jag respekterar (och imponeras av) den kunskap och välvilja som finns här så varför inte fresta lyckan med lite frågor :D
#2 - 10 maj 2007 07:14
Personligen skulle jag tömma karet och flytta alltihop på en gång för att slippa klabba mer än en gång.
Spara så mycket vatten som möjligt och det kommer då att bli som ett ganska stort vattenbyte. Tvätta inte ur sanden för mycket och skölj inte heller ur pumpen för mycket så kommer du att ha en hyffsad start på karet.
Gör du som förslag 2 kommer det att bli som en nystart av karet med alla problem som kan komma, och det blir mer eller mindre 2 ggr;) .
#3 - 10 maj 2007 07:25
ansjo skrev:
Personligen skulle jag tömma karet och flytta alltihop på en gång för att slippa klabba mer än en gång.

Spara så mycket vatten som möjligt och det kommer då att bli som ett ganska stort vattenbyte. Tvätta inte ur sanden för mycket och skölj inte heller ur pumpen för mycket så kommer du att ha en hyffsad start på karet.

Gör du som förslag 2 kommer det att bli som en nystart av karet med alla problem som kan komma, och det blir mer eller mindre 2 ggr;) .

Jo, sant. Skönt att jaga rätt på extra akvarium om inte annat. Å i andra sidan skulle det inte vara fel att passa på att göra lite underhåll av akvariet. Fast... det kanske finns tillräckligt att göra under flytten. :D

En sak slår mig. Hur länge kan man spara vatten? Ponera att man inte vill bära allt på en gång utan tar lite i taget.

Förutom att spara sand och filter i oförändrat skick är det nåt mer man kan/bör göra? Komplettera med preparat? Annat?

Hur mycket vatten skulle ni säga är min att flytta med?
#4 - 10 maj 2007 07:27
Grattis till att flytta till Ekerö, mycket fin ö det ;)

Hur flyttar ni era möbler har ni ingen bil till det? I sånna fall kan du köpa dunkar någonstans att spara vatten i, så slipper du fylla på med så mycket nytt.
#5 - 10 maj 2007 07:29
morrhoppa skrev:
Grattis till att flytta till Ekerö, mycket fin ö det ;)

Hur flyttar ni era möbler har ni ingen bil till det? I sånna fall kan du köpa dunkar någonstans att spara vatten i, så slipper du fylla på med så mycket nytt.

Tack :D Låter som du talar av erfarenhet...

Ja, det kommer gå ett ordentligt lass och jag flyttar gärna akvariet flyttdagen då vi har hjälp att bära den dagen. Inget jag och min fru tar själva nerför två trappor utan hiss.

Så dunkar lär det väl bli. Frågan i så fall är hur många...
#6 - 10 maj 2007 07:45
Jag bytte upp mig i storlek på kar för ett tag sedan, iofs ingen flytt men eftersom karet skulle stå på samma plats fick jag i princip samma problem. Jag lät pumparna gå i en stor murarbalja och sparade mer vatten i några spänner, så jag hade kanske 200 liter av det gamla vattnet.
Trots det så blev det som ett 80% vattenbyte, men det funkade finfint.

Du bör nog isf ha antingen en pump eller liknande igång i karet om det är vatten kvar som du ska behålla.
#7 - 10 maj 2007 07:50
Moriarty skrev:
Tack :D Låter som du talar av erfarenhet...

Ja, det kommer gå ett ordentligt lass och jag flyttar gärna akvariet flyttdagen då vi har hjälp att bära den dagen. Inget jag och min fru tar själva nerför två trappor utan hiss.

Så dunkar lär det väl bli. Frågan i så fall är hur många...

Har ju tillbringat 11 år av min uppväxt på Färingsö så lite kan man :)

Det finns ju trettiolitersdunkar, de är inte så fasligt stora och är man stark kan man ju ta en i varje arm. Det blir ju ändå nästan hälften av ditt akvaries vattenvolym som ni får med er då (det var runt 200 liter om jag minns rätt?)
#8 - 10 maj 2007 08:19
morrhoppa:

Aha, ok! Ja då vet du. Skall bli skönt att komma från holken vi bor i nu.

Det lär bli några dunkar... Det är 260 liter, fast en del går ju bort pga grus mm.

ansjo:

Ok, men då behöver jag åtminstone en extra pump? Räcker en sån där batteridriven "boll" som sprutar ut lite luft för att hålla flyttvattnet syresatt - för det är väl det som är poängen... Den pump jag har sitter fast i akvariet.

Planen, som den ser ut nu blir då: Skaffa ett gäng dunkar, fylla dessa. Hälla dem i nåt temporärt (nån balja får duga) på plats. Flytta fiskar, fylla de dunkar jag tömt. Tömma och flytta akvarium. I med allt och rör om :D
#9 - 10 maj 2007 10:41
Moriarty skrev:
I med allt och rör om :D

Det smidigaste är att köra allt i matberedaren;)!
Det bästa är nog ändå att köra vattnet i dunkar och pytsa i det ganska så snart. Det kommer att bli en ganska stor omställning ändå för fisken, men har du bara kvar bakteriekulturen i både pump och i viss mån gruset så bör det inte bli några problem. 50% vattenbyten gör jag varje vecka i mina kar, men skulle det i ditt fall bli 60-70% är det ingen fara på taket.
#10 - 10 maj 2007 10:59
Moriarty skrev:
morrhoppa:

Aha, ok! Ja då vet du. Skall bli skönt att komma från holken vi bor i nu.

Det lär bli några dunkar... Det är 260 liter, fast en del går ju bort pga grus mm.

ansjo:

Ok, men då behöver jag åtminstone en extra pump? Räcker en sån där batteridriven "boll" som sprutar ut lite luft för att hålla flyttvattnet syresatt - för det är väl det som är poängen... Den pump jag har sitter fast i akvariet.

Planen, som den ser ut nu blir då: Skaffa ett gäng dunkar, fylla dessa. Hälla dem i nåt temporärt (nån balja får duga) på plats. Flytta fiskar, fylla de dunkar jag tömt. Tömma och flytta akvarium. I med allt och rör om :D

ansjo skrev:
Det smidigaste är att köra allt i matberedaren;)!

Det bästa är nog ändå att köra vattnet i dunkar och pytsa i det ganska så snart. Det kommer att bli en ganska stor omställning ändå för fisken, men har du bara kvar bakteriekulturen i både pump och i viss mån gruset så bör det inte bli några problem. 50% vattenbyten gör jag varje vecka i mina kar, men skulle det i ditt fall bli 60-70% är det ingen fara på taket.

Check. Ser inte fram emot att lassa ur allt grus, för jag tvivlar på att det ens är möjligt, än mindre tillrådigt, att flytta akvariet med grus i. Nåja, det skall nog gå bra!

Tusen tack för tipsen!
#11 - 4 juli 2007 10:41
En liten update. Flytten avklarad och det gick i stora drag bra! Tack alla för hjälpsamma svar!

Jag köpte 4st 25-liters dunkar. Sen fyllde jag dessa med akvarievatten, varefter jag tömde resten i avloppet. Under tömningen jagade jag rätt på akvariets invånare och la dem i akvariepåsar. De största fick bo i en halvfylld hink med ett batteridrivet aggregat i.

När akvariet väl var tomt gick det ganska snabbt att fylla två hinkar med gruset. Sen bar det av till nya adressen där det gick ganska snabbt att reversera processen.

Jag stötte dock på två problem som egentligen är ganska väsentliga men inte direkt akuta. Dels var jag tvungen att demontera min fina bakgrund (Back to nature) då några fiskar lyckats smita in bakom och jag inte hade tid att jaga rätt på dem. Sen var golvet där akvariet flyttats till inte jämnt. Jag har försökt få det bra men golvet som sådant (brädorna) sviktar så akvariet står inte så stadigt som jag skulle önska.

Det hela lutar åt att jag tids nog fixar ett extra akvarium och flyttar över fiskarna i, restaurerar det andra med bakgrund och allt, och i lugn och ro hittar ett sätt eller en plats där akvariet står riktigt stadigt.

mvh Jens
#12 - 5 juli 2007 19:32
Ja visst ja! Det första jag gjorde när jag påbörjade flytten var att skaka loss alla fiskar jag hade i min stora trädrot och la den i diskhon (i brist på bättre ställe medans den rann av sig). Sen fortsatte jag med att tömma vatten, fylla dunkar och fånga fiskar etc.

När jag nån (minst!) timme senare skulle lägga ned trädroten i en hink trillade inte bara en utan två fiskar ut ur håligheter i roten. Fortfarande levandes. En liten mal samt en av de fem praktbotior jag har. Eftersom de levde hivade jag ned dem i hinken med övriga fiskar som inte fått plats i påsar, men utan förhoppning om att de skulle överleva.

Fyra dagar senare lever de och mår till synes väl i det flyttade akvariet. De måste legat i den där roten utan vatten i en till två timmar. Klantigt av mig, men kul om de överlever!
Bilagor:

Annons