Kjell du har helt rätt, men det är däremot ganska vinklat det du säger till din egen fördel.
Det är pga efterfrågan som fiskarna tas in, jag har själv snackat med flera butiker som försökt få tag i fiskarna pga fler än 5 kunder ganska ofta kom in och frågade om dem fanns på listan. Så det handlar inte just om de "oseriösa" som köper firren, det är inte här problemet grundar sig. Problemet börjar med att folk kommer in och vill ha fisken/ber butiken ta hem - därefter så tar butiken in dem ! the simple formula of tillgång och efterfrågan. Detta är du om någon väldigt medveten om mr.kjell !
Därför köper jag inte det du precis sa, butiken tar inte nödvändigtvis hem fiskarna för att dem vet att okunniga individer kommer in och köper dem, de tar hem fiskarna för att en del har beställt dem. Och i de fall där vad jag säger inte stämmer in, ja i de fallen så är det riktiga åsnor som driver butiken !
Min egen fördel? Jag varken tjänar eller förlorar något för att affärer säljer hajmalar.
Det var ju förövrigt just det jag skrev att affärerna tar in dom pga efterfrågan och en del av efterfrågan är ju att man köper dom för att det är synd om dom när de går i affären.
Dock detta hindrar väl knappast inte en affär som vill kalla sig för seriös från att sälja dom. Det är ju bara att informera kunden om vilka krav denna art har och då backar nog de allra flesta när de får detta klart för sig. Visst det kan alltid finnas kvar några få kunder som ändå insisterar om att de skall ha dom, men uppriktigt sagt - vilken seriös affär vill ha kvar sådana kunder.