Tips för Molly och svärdbärar yngel..?

#1 - 26 maj 2005 13:30
[font=Comic Sans MS]Hej! Äntligen verkar balansen i karet blivit bra! Alla fiskar mår bra och alla prickar är borta. Det har strukit med några fiskar tyvärr, men faktiskt verkar det som att balansen blev bättre mellan fiskarna sen några försvunnit! Inget ont som inte har något gott med sej..:) .. Så till frågan! Båda mollyhonorna och en av svärdbärar honorna har lagt ur sej yngel varsin gång...men vi har aldrig hunnit rädda nån..:( .. Eftersom jag är nybörjare skulle jag vara tacksam för tips om hur jag ser när det är dags att hålla koll på honorna? Ska de flyttas till ett annat kar eller ska man ha nån yngelkorg? Kan man hålla flera honor i samma kar som ska föda? Hur länge efter att ynglena fötts ska honan stanna? Ska "födelsekaret" se ut på nåt särskilt sätt? När släpper man i ynglen i det stora akvariet? [/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]På affären sa de att vi inte behövde ha ett särskilt kar till att föda i utan att det alltid överlever nån ur varje kull :confused:....bara vi hade växter... Våra kamphonor är dock i gräset och i växterna och rotar runt så jag betvivlar att nån överlever där.. Det är även de på zooaffären som hjälpt oss plocka ihop fiskarna och ändå sa de att det absolut skulle gå att få yngel att överleva utan hjälp från oss... Vad är era erfarenheter?[/font]
[font=Comic Sans MS]Vi har en silvervit lyrfensmolly och en blackmolly hona så det vore ju lite skoj att se om det blev några dalmatiner av dem...[/font]
#2 - 26 maj 2005 16:28
Jag är inte heller så gammal på det här men några Platy och Guppikullar har jag lyckats med...

Dina frågor:
*när det är dags att hålla koll på honorna? Vet inte hur det är med molly men svärdbärarhonan blir sprängfet och väldigt svart i bakdelen, just när man tror att hon ska spricka, då är det dax. ca 4-5v mellan kullarna.

*Ska de flyttas till ett annat kar eller ska man ha nån yngelkorg? Personligen tycker jag ett annat kar är bättre (mera utrymme), mindre stressande för honorna.

*Kan man hålla flera honor i samma kar som ska föda? Är nog ingen bra idé, när den ena föder så får den andra ett skrovmål...

*Hur länge efter att ynglena fötts ska honan stanna? Honan ska bort direkt.

*Ska "födelsekaret" se ut på nåt särskilt sätt? Mitt ser ut som stora akvariet, grus, växter, pump lite gömställen.

*När släpper man i ynglen i det stora akvariet? Lite beroende på vad du har för annan fisk...men när du tror att dom inte går in i munnen på dom andra så väntar du ett tag till... Ett riktmärke: mina små zebrafiskar åt upp mina platyyngel som var 2,5 cm.
#3 - 26 maj 2005 16:55
[font=Comic Sans MS]Ok!!! Tack så mycket!! Det var bra svar på alla mina frågor! Nu är det bara att fixa ett annat kar då och sen vänta tills nån av honorna blir på tjocken :p ! [/font]
#4 - 27 maj 2005 09:43
Inte nödvändigt med annat kar

Jag är oxå ny, men jag har en liten "födselkasse" i stora akvaiet där honan får föda sedan har jag en vanlig (stor, 5 liter) glasburk där mina yngel(just nu 1) får växa på sig, i den burken finns bara grus o nån växt, ingen pump. Men istället får jag göra vatten byte ca 2-3 ggr i veckan för att vattnet ska hålla sig bra.

"Födselkassen" är en sån som man bara sänker ner o liksom flyter på ytan tillsammans med alla dom andra fiskarna. Har även fått tips om att honan kan vara i lilla ca 1 vecka utan att det ska vara nån fara.

Jag håller verkligen med dig om att man vill ju faktiskt inte chansa att nån överlever, jag iaf vill ju ha så många yngel som möjligt o offrar gärna lite energi på att hjälpa små stackarna.

MVH Ann

Hoppas du får många friska bebisar!!
#5 - 27 maj 2005 11:19
[font=Comic Sans MS]Jo...ingen av våra yngel har överlevt av sej själv iaf..så nästa gång skulle jag gärna göra vad jag kan för att några ska klara sej!! Tack för tipset!! Just nu har jag ju inget annat akvarium så ditt förslag kanske passar bättre just för tillfället![/font]
#6 - 27 maj 2005 13:42
Jag hade ingen extra pump så det fick liksom bli det jag hade hemma o dessutom var det tomt i kassan.

MVH Ann

Annons