Tips för mera djup i akvariet!

#1 - 7 januari 2011 18:13
Hejsan!
Nu behöver jag lite experttips från er!

Jag har ett hörnakvarium på 240 liter som är relativt nystartat och alltså under uppbyggnad.
Nu har kommit fram till att jag vill fixa en mer levande miljö, något med lite mera djup än bara ett plant underlag. Jag har redan grus och några växter i det och vill gärna ha en "högre höjd" längst bak... lite som ett berg. Om någon nu förstår hur jag menar? ;)

Känns väldigt tråkigt att bara fylla på med mer grus längst bak, skulle gärna vilja ha något annat. Tips? All form av tunga stenar och dylikt är uteslutet då jag inte har något skydd i botten utan gruset direkt på glaset. Lecakulor hade vart perfekt om dom inte flytit :p

Alla tips mottages varmt!
Mvh Emelie
#2 - 7 januari 2011 18:40
Du skulle ha lite större rötter där bak, blir inget berg men det bygger ju lite.
#3 - 7 januari 2011 19:09
Du kan ju skaffa lavastenar som väger väldigt lite för att vara stenar.
#4 - 7 januari 2011 19:15
3D bakgrund. Det finns de som monteras med magneter och kan göras efter det är vattenfyllt. Annars har du ju BTN moduler.
#5 - 7 januari 2011 19:43
Dre skrev:
3D bakgrund. Det finns de som monteras med magneter och kan göras efter det är vattenfyllt. Annars har du ju BTN moduler.

du har ingen länk till någon sida som säljer dessa bakgrunder med magnetfäste? :)
#6 - 7 januari 2011 20:06
#7 - 8 januari 2011 00:06
MissEmelie skrev:
Hejsan!

Nu behöver jag lite experttips från er!

Jag har ett hörnakvarium på 240 liter som är relativt nystartat och alltså under uppbyggnad.

Nu har kommit fram till att jag vill fixa en mer levande miljö, något med lite mera djup än bara ett plant underlag. Jag har redan grus och några växter i det och vill gärna ha en "högre höjd" längst bak... lite som ett berg. Om någon nu förstår hur jag menar? ;)

Känns väldigt tråkigt att bara fylla på med mer grus längst bak, skulle gärna vilja ha något annat. Tips? All form av tunga stenar och dylikt är uteslutet då jag inte har något skydd i botten utan gruset direkt på glaset. Lecakulor hade vart perfekt om dom inte flytit :p

Alla tips mottages varmt!

Mvh Emelie
Du kan ställa några större rötter upprätt mot bakgrunden och sen klämma in några javaormbunkar i de springor som blir mellan rötterna, då får du olika nivåer i karet och inte så platt som många akvarier brukar vara! För att sen få en känsla av djup så placerar man lite stenar och växter nära framrutan som referens till bakgrunden, alltså tänk tredimensionellt!
#8 - 8 januari 2011 00:21
#9 - 8 januari 2011 11:47
Tack för tipsen!! :)
Lavasten låter intressant. Även funderat på 3D bakgrund.

Det är ingen fara för glaset alltså att luta rötter mot?

Emelie
#10 - 8 januari 2011 11:52
MissEmelie skrev:

Det är ingen fara för glaset alltså att luta rötter mot?

Emelie
Nej absolut inte!

Annons