[QUOTE=hoglund]hej. min mamma har idag pratat med en fisk-butik. Där sa de att jag kunde ha 6-8 diskusar och att jag var tvungen att ha ett 10-tal malar också... Om jag hade mkt växter och malarna skulle jag då inte behöva byta vatten mer än en gång i månaden. till det ställer jag mig mkt tveksam,.. finns det nån sanning i det alls?
En fråga utöver... Vill diskusar ha mkt växter eller lite?
mvh max[/QUOTE]
Tror att det var ett litet missförstånd där. Diskus är en stimfisk och man bör inte ha mindre än 6-8 st.
Kanske menade butikspersonalen att man även behöver lite corydorasmalar som städar matrester på botten. Det är iallafall en bra idé.
Vattenbyten en gång i månaden är ingen bra idé när det gäller diskus.
Gör som Lucas sa, läs på
discusfish.nu ! Allt står där.
Det enda undantaget är om man har ett lekpar som man alltså vet fungerar tillsammans. Då kan man ha dem i ett mindre akvarium under leken/yngelvården.
Angående växter så tycker jag det är en bra idé. De tar hand om ganska stora mängder nitrat vilket ger mindre vattenbyten än vad som behövs i ett "naket" akvarium. Det "nakna" är dock lättare att hålla rent ifrån skit eftersom det syns bättre. 2 olika skolor skulle man kunna säga.