Tips för bortagning av medicin

#1 - 23 januari 2007 18:47
Hur ska jag på bästa sätt ta bort medecinen ur akvariet... har enbart ett
svampfilter så jag kan inte lägga någon torv i något ytterfilter...

Vore mycket tacksam för tips och råd
De är diskusar som jag har medicinerat tills nu och ska nu ta bort medecinen.

/Stephen
#2 - 23 januari 2007 19:07
Om du inte kan filtrera genom aktivt kol så är vattenbyten en bra idé.
#3 - 23 januari 2007 19:19
Ta en nylonstrumpa och fyll upp med aktivt kol och sen så är det bara att hänga ner den i akvariet framför utblåset på ett pumphuvud.
#4 - 24 januari 2007 06:48
Glenn skrev:
Ta en nylonstrumpa och fyll upp med aktivt kol och sen så är det bara att hänga ner den i akvariet framför utblåset på ett pumphuvud.

Ja, och låt den hänga i ett par dagar - kolen drar åt sig medicinresterna!
Gör sedan vattenbyte.
#5 - 24 januari 2007 20:28
vad är aktivt kol? hur ser det ut? vart köper man det? kostar hur mycket????
#6 - 24 januari 2007 20:29
Amaro skrev:
vad är aktivt kol? hur ser det ut? vart köper man det? kostar hur mycket????

http://www.pwss.se/product.php?productid=544&cat=0&page=1
#7 - 24 januari 2007 20:33
fan vad snabb du var glenn. men det går väll också att köpa i zoobutiken??

jag köper alltså det där då ja e klar med medicineringen. så stoppar jag in det där jag för nuvarande har filtermaterialet Eller stoppar ja in det i en nylonstrumpa så som du förklarade.

men om kol är så pass bra är det då inte rätt att ha det i karet året om? varför bara efter medicinering?
#8 - 24 januari 2007 20:35
tack för tipsen och råden!!

Mvh/Stephen
#9 - 24 januari 2007 20:42
Amaro skrev:
fan vad snabb du var glenn. men det går väll också att köpa i zoobutiken??

jo här går det uindan:p
Det går att köpa i zoobutiken

[quote=Amaro]jag köper alltså det där då ja e klar med medicineringen. så stoppar jag in det där jag för nuvarande har filtermaterialet Eller stoppar ja in det i en nylonstrumpa så som du förklarade.[/QUOTE]

låter bra

[quote=Amaro]men om kol är så pass bra är det då inte rätt att ha det i karet året om? varför bara efter medicinering?[/quote]

Vet inte om det tar bort nyttiga bakterier också eller något så den frågan får någon annan med kunskap kring det besvara:)
#10 - 24 januari 2007 20:46
jazzååååå.. det låter rätt logiskt om det vore så. det är nog förklaringen.

men du glenn kör du i sån där soppa i filteret efter du tar ut kolet eller? sån där biologiskt aktiv soppa :D
#11 - 24 januari 2007 20:56
Amaro skrev:
jazzååååå.. det låter rätt logiskt om det vore så. det är nog förklaringen.

men du glenn kör du i sån där soppa i filteret efter du tar ut kolet eller? sån där biologiskt aktiv soppa :D

Menar du bakteriekultur? Har inget kol i mitt filter för har ionget som behöver medicineras:D
#12 - 24 januari 2007 21:00
Glenn skrev:
Menar du bakteriekultur? Har inget kol i mitt filter för har ionget som behöver medicineras:D

kul för dig då :mad:

nee :D men man kanske bör ha den där soppan efteråt. om det nu är så att kol dödar alla bra bakterier.
läste på en annan tråd att man skulle ta ut sitt filtermaterial och sätta in kolet i filterhållaren, vid sidan av detta så kör man filterna i ett annat kar (alltså för att inte förstöra SOPPAN/bakteriekulturen) undrar om detta stämmer :p

någon som vet eller yao
#13 - 24 januari 2007 21:01
yao !!
#14 - 24 januari 2007 21:04
Healena skrev:
Ja, och låt den hänga i ett par dagar - kolen drar åt sig medicinresterna!

Gör sedan vattenbyte.

Är väl smartare att göra vattenbyte först och sedan kolfiltrera?
Då har man ju reducerat mer och snabbare.

Vissa mediciner är helt overksamma efter 12-24 tim, vilket gör det onödigt att kolfiltrera.

//Calle
#15 - 24 januari 2007 21:09
Vissa filter står det att man ska ha aktivt kol i jämt så det känns ju inte som att det borde ta bort alla nyttobakterier... Eller så är de filtren/rekommendationerna bara usla...
#16 - 24 januari 2007 21:11
Amaro skrev:
kul för dig då :mad:

nee :D men man kanske bör ha den där soppan efteråt. om det nu är så att kol dödar alla bra bakterier.

läste på en annan tråd att man skulle ta ut sitt filtermaterial och sätta in kolet i filterhållaren, vid sidan av detta så kör man filterna i ett annat kar (alltså för att inte förstöra SOPPAN/bakteriekulturen) undrar om detta stämmer :p

någon som vet eller yao

Men burken somjag har nu har ju bara vart igång i 20 dar så hehe:p

Tidigare så har jag själv bara använt mig av vattenbyten efter medicinering:)
#17 - 24 januari 2007 21:21
Jenny_E skrev:
Vissa filter står det att man ska ha aktivt kol i jämt så det känns ju inte som att det borde ta bort alla nyttobakterier... Eller så är de filtren/rekommendationerna bara usla...

Tillverkaren vill väl sälja filtermedia,, då kolfilter måste bytas ganska ofta.

Har aldrig kört med kolfilter.

//Calle

Annons