Tips för boende på övervåningen.

#1 - 10 maj 2007 07:36
Nu vet jag ju inte hur många som bor på en övervåning i en villa och faktist har behov av mitt tips, men någon kanske har det :)

Jag blev i alla fall trött på att bära fyra hinkar med vatten, först nerför trappan, ut till rabatten och sedan fyra hinkar vatten upp igen. Så jag bestämde mig för att göra en liten konstruktion så jag i alla fall slapp springa nerför med alla hinkarna.

Man behöver:
[LIST]
[*]1 hink
[*]1 slang av lämpligt mått
[*]Silikon (för en gångs skull kan du ta med antimögelmedel om du känner för det)[/LIST]Du gör ett hål i botten av hinken och silikonar fast slangen i hålet. När silikonet har torkat och du ska byta vatten sätter du bara hinken i ett öppet fönster med slängen hängandes utanför (ner till en vattenkanna om du vill spara vattnet eller bara ner till en grästuva som ser torr ut) och häller i vatten.

Hoppas någon har nytta av denna lilla konstruktion för lata :)
#2 - 10 maj 2007 08:14
Har du ingen toalett på övervåningen då?
#3 - 10 maj 2007 08:18
Väldigt smart! =)

Nu bor ju jag i en lägenhet, men som du sa någon kanske har nytta av det.

Men smart smart =)

(Ville bara säga att du var smart, typ =P )
#4 - 10 maj 2007 08:56
Defenseman: Nej, i sånna fall hade jag ju inte behövt springa med hinkarna i trappan ju.

FishBone: Tack så mycket :) Ja det kanske är någon annan som också bor som jag och inte vill springa med hinkar :P
Fast de flesta verkar ju bo i lägenhet på zoopet men man vet aldrig :)
#5 - 10 maj 2007 12:54
morrhoppa: Det var så loite så. Är man smart så är man =P

Ja. Jag vill så gärna bo i hus, men det kommer =P
#6 - 10 maj 2007 13:02
Har du ingen dusch på övervåningen?
#7 - 10 maj 2007 15:22
sen om du inte vill bära hinkarna upp med nytt vatten, så skaffar du en vattenslang ;)
#8 - 10 maj 2007 19:01
Hade jag haft dusch, toalett, vask, handfat eller något annat på vår övervåning så hade jag inte överhuvudtaget behövt springa varken uppför eller nerför trappan. Allt vårt vatten och avlopp är på nedervåningen och i källaren. Varför är det så svårt att förstå?

Jag funderar på det faktist :P Trädgårdslangen är precis nedanför fönstret, så jag funderar om jag kan använda den till att fylla karen med :) Blir ett senare projekt ^^
#9 - 11 maj 2007 09:12
Ja, eftersom att hon kom på denna briljanta idén med hinken och slangen så tror jag faktiskt att hon hade använt toan eller liknande om det funnits där uppe. =P

Men sen kan man ju se det såhär med, hade det funnits något där uppe, ja då hade du ju inte kommit på idén. (antagligen inte)
#10 - 11 maj 2007 14:25
Hmm....en slamhävert med backventil och skakfunktion, och en slang ut genom fönstret?
#11 - 11 maj 2007 16:46
Men funkar det inte att ta en jäkligt lång slang då som räcker nerför trappan och in i badrummet å ner i brunnen på golvet? Eller blir det för mycket fall kanske?:confused:
Jag och min sambo bor i lägenhet,vi kör med en lång biltemaslang...jag står på en stol vid akvariet(så det blir fall på vattnet),fyller slangen med vatten och sambon ligger i badrummet och håller för öppningen på slangen...när slangen är vattenfylld och all luft har gått ur så sänker jag ner slangen och sambon släpper sitt grepp och vattnet rinner på automatiskt! tadaa,Hävertprincipen :p Sen när vattnet ska i karen igen så skruvar vi bara på en gardenakoppling på samma slang och på kranen i badkaret...sen kommer vattnet tillbaka igen,fast rent då :D
Vi bär inte en enda hink tack vare denna fiffiga lösning som jag läste om här på zoopet;)
#12 - 11 maj 2007 17:23
saltbiff skrev:
Men funkar det inte att ta en jäkligt lång slang då som räcker nerför trappan och in i badrummet å ner i brunnen på golvet? Eller blir det för mycket fall kanske?:confused:

Jag och min sambo bor i lägenhet,vi kör med en lång biltemaslang...jag står på en stol vid akvariet(så det blir fall på vattnet),fyller slangen med vatten och sambon ligger i badrummet och håller för öppningen på slangen...när slangen är vattenfylld och all luft har gått ur så sänker jag ner slangen och sambon släpper sitt grepp och vattnet rinner på automatiskt! tadaa,Hävertprincipen :p Sen när vattnet ska i karen igen så skruvar vi bara på en gardenakoppling på samma slang och på kranen i badkaret...sen kommer vattnet tillbaka igen,fast rent då :D

Vi bär inte en enda hink tack vare denna fiffiga lösning som jag läste om här på zoopet;)

Inte för att vara "sån" men... Så gör nog dem flesta. Kör med långa slangar.

morrhoppan vattnar ju tex blommorna ute med vattnet från akvariet, smart =)

Och jag tycker att det låter mycket bättre att göra som hon gör med sin lilla uppfinnig. Det behövs nog inte så lång slang då heller kan jag tänka. =)
#13 - 11 maj 2007 17:33
FishBone_ skrev:
Inte för att vara "sån" men... Så gör nog dem flesta. Kör med långa slangar.

morrhoppan vattnar ju tex blommorna ute med vattnet från akvariet, smart =)

Och jag tycker att det låter mycket bättre att göra som hon gör med sin lilla uppfinnig. Det behövs nog inte så lång slang då heller kan jag tänka. =)

NÄHÄ äre sant!!? :confused:
Ehh,jo vars det fattar väl jag med...men alltid finns det nån nybörjare som släpar på tunga hinkar och som kanske blir glad för lite tips,eller hur ;)
#14 - 11 maj 2007 17:39
Jo, det klart.

Du har så rätt så. :D
#15 - 12 maj 2007 17:54
saltbiff skrev:

Ja men det är ju nästan samma lösning som jag har :)
Bara det att jag tyckte det var enklare att ta slangen ut genom fönstret istället till badrummet, minskar risken för vattenspill inomhus också. Sen är jag så rädd att få med fiskar genom slangen så då vill jag ha vattnet till en hink först.
Dessutom får mamma bra vatten till blommorna vilket alltid uppskattas då vi inte vill att vår brunn ska torka ut igen :D

Vi "återvinner" vattnet så att säga :)
Bilagor:
#16 - 12 maj 2007 22:57
Alla sätt är bra utom de dåliga....eller hur! :D
#17 - 13 maj 2007 08:40
Dagens sanna ord! :D
#18 - 16 maj 2007 07:40
saltbiff skrev:

Om ni vill slippa att vara två för att få i gång häverten så sätt bara slangen på kranen i badrummet, den andra änden i karet. Spola vatten tills det slutar bubbla luft ur slangen i karet. Ryck gardenakopplingen i badrummet och häverten är i gång. (Har du karet fyllt till bredden eller vill slippa stänk, fyll då slangen i badrummet)

Annons