tips för att slippa alger ?

#1 - 5 juni 2005 13:09
Hej!

Ska snart starta ett 720 kar med malawi.

Tänkte bara fråga efter lite tips om hur man bäst undviker att få jobbiga alger t.ex tofsalger o.s.v?

Ge mig alla tips ni har. :)
#2 - 5 juni 2005 13:22
[QUOTE=WhiZpEr]Ge mig alla tips ni har. :)[/QUOTE]
* Undvika infallande ljus. (från sol eller rumsbelysning)

* Kort belysningstid. (Max 10 timmar)

* Algätande fiskar
#3 - 5 juni 2005 14:04
gödning typ pmdd
#4 - 5 juni 2005 15:32
[QUOTE=Raven]gödning typ pmdd[/QUOTE]
Beror väl på om han har växter eller ej...(!)
#5 - 5 juni 2005 15:35
problemet är att det blir alger även i rent kranvatten och i akvarie blir det ännu värre.

tror det va erikthur som posta en bild på en dunk med kranvatten som va full med cyano.
#6 - 7 juni 2005 11:01
Visst får man alger ändå, men varför göda dem med pmdd?
#7 - 7 juni 2005 11:23
Jag hade ett 450 l Tanganyika som var rejält angripet av många olika alger, bl a tofsalger (kolla mina algodlingar i fotoalbumet). När jag flyttade för ett tag sedan så skrubbade jag rent allt från dessa eländiga "växter" och bestämde mig för att testa med gödning. Nu har akvariet varit igång sedan början på maj och jag har inga alger i det... jag göder full dos av tmg och fosfat och dubbel dos nitrat... Den enda växtlighet jag har i karet är lite Hornsärv (ska motverka alger) och en gallerplanta. Växterna mår bra och algerna verkar inte trivas alls... jo, jag fick lite kiselalger i början, men de är borta nu...
#8 - 7 juni 2005 15:17
om näringsnivåerna når en viss höjd så verkar det som vissa alger ligger i sparlåga och kommer först när nivåerna är låga för då kan dom växa förbi växter som måste ha mycket högre nivåer.

Annons